25. listopadu 2024, lan
Firmy českého železničního průmyslu získaly během veletrhu InnoTrans zakázky za více než miliardu korun. Aktuální stav odvětví i výhled do budoucna nám přiblížila Marie Vopálenská, generální ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI).
Na veletrhu Innotrans získaly vaše členské firmy zakázky za více než miliardu korun. Jak byste celkově zhodnotila letošní rok v českém železničním průmyslu?
Český železniční průmysl letos vykazuje pozitivní výsledky, a to nejen díky zakázkám uzavřeným na veletrhu Innotrans, ale také díky dalším aktivitám a dlouhodobě silnému zájmu o nové technologie a řešení pro udržitelnou mobilitu. Očekáváme meziroční růst produkce až o 10 procent, což znamená celkový obrat přes 140 miliard korun. Klíčovou roli hrají zejména kontrakty na dodávky vozidel a moderní digitální technologie, které jsou poptávané jak na domácím, tak zahraničním trhu. Podíl exportu zůstává vysoký, přibližně 60 procent, a i zde očekáváme nárůst objemu o 5 až 10 procent.
Rok 2024 lze označit za klíčový i z hlediska nových příležitostí, především v souvislosti se soutěžením výkonů ve veřejné dopravě a tlakem na bezemisní řešení. Členské firmy ACRI přinesly na trh inovace, které jsou výsledkem silného zaměření na výzkum a vývoj, což český železniční průmysl dlouhodobě řadí mezi evropskou špičku.
Zmínila jste, že podíl exportu zřejmě vzroste. Dá se nárůst očekávat i v příštím roce?
Podíl exportu členských firem ACRI se dlouhodobě pohybuje kolem 60 procent a očekáváme, že zakázky uzavřené na veletrhu Innotrans tento podíl podpoří i pro nadcházející rok. Mezinárodní trh v oblasti dodávek výrobků a komponentů a služeb pro drážní dopravu v zažívá kontinuální růst, zejména díky evropskému tlaku na bezemisní mobilitu a investicím do modernizace infrastruktury. Naše firmy se úspěšně prosazují na náročných trzích, kde se díky technologicky pokročilým produktům řadí mezi významné hráče. Růst exportu tak vnímáme jako přirozenou reakci na rostoucí poptávku po moderních řešeních, která český železniční průmysl je schopen nabídnout.
Moderní doprava se neobejde bez moderních technologií. Jak se vaše firmy zapojují do jejich vývoje? Jak jsou v tomto směru konkurenceschopné
na mezinárodním poli?
Moderní technologie jsou základem pro budoucnost udržitelné dopravy, a český železniční průmysl v tomto směru patří mezi lídry. Naše členské firmy investují do výzkumu a inovací každoročně miliardy korun, což jim umožňuje držet krok s nejvyspělejšími hráči na globálním trhu. Celkové investice, které letos směřují nejen do vývoje nových produktů, ale také do digitalizace, kybernetické bezpečnosti a dekarbonizace, by měly přesáhnout 5 miliard Kč.
Firmy jako Škoda Group či Bonatrans se podílejí na vývoji vysokorychlostních vlaků, vozidel s duálním pohonem a komponentů pro ně, zatímco společnosti jako OLTIS nebo AŽD a další inovují v oblasti informačních systémů, zabezpečení a umělé inteligence. Naše podniky se díky těmto technologiím řadí mezi světovou špičku a dokáží nabízet kompletní výrobky i komponenty pro nejvýznamnější světové hráče, včetně digitálních zabezpečovacích systémů a vysokorychlostních železničních vozidel.
Důraz na inovace a vlastní výzkumnou základnu a zkušebnictví zajišťuje českým firmám silnou konkurenceschopnost i na mezinárodním poli, a to zejména v oblasti produktů s vysokou přidanou hodnotou.
Zatímco osobní železniční doprava a veřejná městská doprava si udržují své výkony, nákladní železniční doprava v celé Evropě se musí vypořádat s řadou potíží. Promítá se to nějak do celkových zakázek železničního průmyslu?
Český železniční průmysl se i přes výzvy v nákladní železniční dopravě v Evropě dokáže úspěšně adaptovat a rozvíjet i v této oblasti. České firmy reagují rozšiřováním svého portfolia o nové produkty a technologie s vyšší přidanou hodnotou, jako jsou například inovace v oblasti komponentů pro nákladní vozy nebo pokročilé systémy řízení a digitalizace provozu.
Na veletrhu Innotrans v Berlíně letos české firmy představily řadu novinek právě pro segment nákladní dopravy, včetně nové generace dvojkolí, duálních lokomotiv pro posun, systémů tlumení hluku a digitálních řešení pro sledování a optimalizaci provozu. Tyto inovace zvyšují efektivitu a udržitelnost nákladní dopravy, čímž přispívají k udržení zakázek a konkurenceschopnosti na globálním trhu.
(lan)
Foto: ACRI