14. července 2014

Každoročně v polovině června se (nejen) český železniční svět sjíždí do prostor ostravského nákladového nádraží, kde pravidelně v tuto dobu probíhá mezinárodní veletrh drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays. Letošní, už 15. ročník této akce přitáhl zájem celkem 182 vystavovatelů z 11 zemí.
„Czech Raildays je příležitostí, aby se všichni čeští výrobci prezentovali a ukázali, co jsou schopni dodávat nejen na český trh,“ uvedl Stanislav Zapletal, manažer a duchovní otec tohoto veletrhu. I když v letošním roce byla nabídka zejména nových kolejových vozidel poněkud slabší, a to zejména kvůli konkurenci podzimního berlínského veletrhu InnoTrans, kde se mnozí výrobci chystají prezentovat své horké novinky, přesto bylo v Ostravě hned několik magnetů. Tím největším byla samozřejmě zbrusu nová třetí souprava vysokorychlostního vlaku Railjet v barvách ČD, jejíž první dvě předchůdkyně už od poloviny června brázdí koleje mezi Prahou a Vídní. České dráhy patří mezi pravidelné účastníky ostravského veletrhu a pravidelně zde prezentují novinky ze svého vozového parku. Letos to vedle již zmíněného Railjetu byla i elektrická jednotka RegioPanter, která je určena pro regionální vlaky na jihu Moravy. Nejde sice o úplnou technickou novinku, RegioPanter se již v Ostravě objevil v předchozích letech, nicméně prezentovaná souprava byla první, která krátce po skončení veletrhu začala vozit cestující v okolí jihomoravské metropole Brna.
Expozice SŽDC lákala na novou unikátní drezínu
Velmi velkoryse pojala v letošním roce své zastoupení na Czech Raildays státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Zatímco v minulých letech se správce a provozovatel železniční infrastruktury prezentoval většinou pouze účastí na doprovodném programu, letos zde v samostatné expozici vystavil vozidla pro údržbu a rekonstrukci trati, například technický vůz se sněhovou frézou nebo vyprošťovací tank hasičského záchranného sboru SŽDC. Největší hvězdou expozice SŽDC ale byla malá měřicí drezína MMD.1, což je speciální drážní vozidlo určené pro měření geometrických parametrů koleje. Mezi největší přínosy vozidla patří zvýšení provozní rychlosti vozidla na 75 km/h, zvýšení měřicí rychlosti na 50 km/h a zvýšená kapacita měření. „Těší nás, že se týmu CZ LOKO spolu s dalšími českými dodavateli podařilo najít cenově velmi přijatelné řešení měření polohy kolejí a tím zvyšovat bezpečnost železniční dopravy,“ řekl při předání předseda představenstva a generální ředitel společnosti CZ LOKO Ing. Josef Bárta. Za SŽDC převzal speciální vozidlo Ing. Pavel Surý, generální ředitel SŽDC a Ing. Jiří Suchánek, ředitel Technické ústředny dopravní cesty, organizační jednotky SŽDC.
My potřebujeme vás, vy potřebujete nás
Nejen v souvislosti s novou podobou prezentace SŽDC na ostravském veletrhu se také uskutečnila společná tisková konference vedení ČD a SŽDC, která prezentovala úzkou spolupráci největšího českého železničního dopravce a správce železniční infrastruktury. Tato akce také byla vlastně prvním veřejným vystoupením nového šéfa SŽDC Pavla Surého, který se ujal této funkce teprve na začátku června. Podle jeho slov je nutné dále výrazně investovat do modernizace železniční infrastruktury v ČR nebo se staneme ostrovem uprostřed Evropy, kdy nás mezinárodní dálková doprava bude objíždět, což se koneckonců děje v některých případech již nyní. „Mezi SŽDC a ČD by mělo i nadále existovat úzké propojení – SŽDC potřebuje národního dopravce a České dráhy zase potřebují SŽDC,“ prohlásil generální ředitel ČD Daniel Kurucz. Ten také potvrdil, že ČD hodlají i nadále investovat nemalé prostředky do obnovy svého vozového parku, nicméně podle jeho slov se musí investovat s rozvahou, není možné firmu dále zadlužovat. Generální ředitel dceřiné společnosti ČD, firmy DPOV, František Bureš potvrdil, že se ČD rozhodly podpořit rozvoj vlastního opravárenství a budou si některé činnosti týkající se oprav kolejových vozidel zajišťovat vlastními silami. Jde prý zejména o zajišťování větší bezpečnosti vozidel.
Zastoupena byla také vozidla pro nákladní dopravu
Nabídka kolejových vozidel pro nákladní dopravu v Ostravě rovněž nechyběla, pravda je, že nebyla nijak rozsáhlá. Společnost LEGIOS zde prezentovala cisternové vozy, nechyběl nový výsypný vůz a podvalník na přepravu kontejnerů. Stánky zde měly oba největší čeští železniční dopravci ČD Cargo i AWT. Jistou zajímavostí byla prezentace měřícího vozu Výzkumného ústavu železničního, který prošel poměrně zásadní rekonstrukcí. Zapomenout nelze ani na představení měřícího vozu AŽD Praha, který vznikl rekonstrukcí motorového vozu řady 851 a bude sloužit ke kontrole traťové části vlakového zabezpečovače ETCS.
Tomáš Johánek