11. května 2006
Především problémy spojenými s novou úmluvou COTIF se zabývali účastníci mezinárodní konference Evropská železniční legislativa pro 21. století na počátku dubna v Olomouci. Konference, kterou v reprezentačních prostorách Kongresového sálu Regionálního centra Olomouc uspořádala společnost Jerid za podpory Svazu spedice a logistiky, se zúčastnilo 168 dopravců, speditérů, vlastníků vozů a uživatelů železniční nákladní dopravy z osmi evropských zemí. Cílem konference bylo informovat o zásadních změnách v nákladní železniční dopravě a přepravě, které na počátku července přinese vstup nové úmluvy o mezinárodní železniční dopravě COTIF v platnost. Nový evropský regulační rámec pro železnice a železniční politiku EU v úvodním příspěvku shrnul Ivan Sorensen z útvaru železniční dopravy a interoperability Generálního ředitelství pro energii a dopravu při Evropské komisi (DG TREN). Jako priority vyzdvihl optimalizaci železniční infrastruktury, podporu ekologických druhů dopravy včetně železnice a vytvoření spravedlivých podmínek pro přístup na železniční infrastrukturu. K dosažení těchto cílů by podle něj mělo přispět i oddělení oprávnění přidělovat kapacity infrastruktury a oprávnění infrastrukturu zpoplatňovat. Pro zajištění fungování železničního trhu bude nutné vytvořit národní regulační úřady jako arbit-ry sporů mezi manažery infrastruktury a železničními operátory, uvedl dále. Podle Ivana Sorensena je nutné vybudovat jednotný železniční systém, v němž odpovědnost ponese jeden dopravce, který bude garantovat vysokou kvalitu služeb a bezpečnost zboží po celé přepravní trase. Za další naléhavý úkol zástupce DG TREN označil usilovnou práci na zavádění technických specifikací interoperability (TSI) pro celý železniční systém. Souběžně s liberalizací musí EU klást důraz také na bezpečnost provozu, proto je nezbytné vytvořit v každé členské zemi národní bezpečnostní instituce, které budou moci vydávat bezpečnostní certifikáty železničním operátorům a manažerům infrastruktury. Současně musí vzniknout také nezávislé vyšetřovací orgány pro případy nehod, řekl Ivan Sorensen. Pouze jednotné právní předpisy Náměstek generálního ředitele Mezivládní organizace pro mezinárodní železniční přepravu (OTIF) Gerfried Mutz na konferenci hovořil o evropské legislativě pro železniční nákladní dopravu a přepravu z pohledu jeho organizace. K podstatným změnám z hlediska nákladní dopravy patří to, že úmluva COTIF 1999 již nerozlišuje mezi vozem soukromým a vozem železnice, nýbrž stanovuje ve svém přípojku D jen jednotné právní před- pisy pro smlouvu o používání vozů, uvedl Gerfried Mutz. Přitom je však třeba rozlišovat mezi smlouvou o používání vozů a přepravní smlouvou. Aby nemohlo dojít k situaci, že by držitel vozu musel uzavírat smlouvu o používání svých vozů s každým dopravcem zvlášť, dohodly se Mezinárodní železniční unie (UIC), Evropská asociace nákladních železničních dopravců (ERFA) a Mezinárodní unie vlastníků železničních vozů (UIP) na vypracování Všeobecné smlouvy o používání nákladních vozů (VSP/AVV/CUU/GCU – po-dle jazykových verzí). Tato smlouva je platná od 1. ledna letošního roku a v účinnost vstoupí současně s COTIF 1999, řekl Ger- fried Mutz. Sekretář Sdružení vlastníků a provozovatelů soukromých železničních vozů (SPV) Manfred Schubert v této souvislosti připomněl, že v současné době již SPV a České dráhy společně dokončují překlad celého materiálu do češtiny a pro všechny vlastníky i dopravce v České republice připravují nejpozději na počátek června o VSP seminář. Gerfried Mutz dále uvedl, že s novou úmluvou COTIF zmizí pojmy ,zařaditel soukromého vozu‘ a ,zařaditelská železnice‘ stejně jako pojem ,zařaditelská smlouva‘. Přesto však budou muset existovat, zejména pro vozy v mezinárodním režimu provozování, po určité přechodné období smluvní vztahy mezi vlastníky soukromých vozů a některou železnicí UIC, dodal. Přechodná fáze a její důsledky Místo ředitele odboru drah, železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy ČR Jaroslava Souška na konferenci vystoupil vedoucí oddělení koncepcí a rozvoje odboru Martin Vošta, který informoval o platné a připravované evropské legislativě pro železniční nákladní přepravu a její implementaci v České republice. V této souvislosti připomněl, že vláda již navrhla novelu zákona o drahách obsahující druhý železniční balíček, který by Česká republika měla od 1. července plně transponovat. Vyzdvihl rovněž význam osvědčení dopravce, které by mělo chránit český železniční trh z hlediska bezpečnosti. Česká licence přitom bude platit v celé Evropě a opačně. Martin Vošta nakonec upozornil na to, že do budoucna bude nutné zkrátit lhůty pro udělování kapacit na dopravní cestě. Tématem přednášky Yannicka Le Garse z komise UIP a poradce Zájmového sdružení železničních speditérů (IBS) byla přechodná fáze železniční liberalizace a její důsledky pro partnery železnic jako majitele vozů a poskytovatele logistických služeb. Yannick Le Gars varoval před nebezpečím přílišné atomizace železničního trhu. Položil přitom otázku, zda se země, které dosud neratifikovaly novou COTIF, budou moci řídit jejími předpisy a nebudou tím v konfliktu s národním právem. Za slibné směry pro další rozvoj železniční dopravy Yannick Le Gars považuje budování čistě nákladních železničních tratí a kvalitních železničních spojení do velkých námořních přístavů. Připravují se školení na regionální úrovni Na závěr přednáškového bloku vystoupil místopředseda Společenství evropských železnic (CER) a generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jan Komárek, který přiblížil strukturu CER a jeho roli v evropské železniční legislativě. Současně zdůraznil potřebu harmonizace podmínek přístupu na dopravní síť. Konferenci uzavřela diskuse s před- nášejícími, k nimž se připojili ještě zástupci Českých drah, ZSSK, Drážního úřadu a společnosti Jerid. České dráhy v ní společně s pořádající společností Jerid informovaly o tom, že v nejbližší době chystají školení na regionální úrovni, jejichž prostřednictvím hodlají o změnách souvisejících s přepravním prá- vem informovat širší odbornou veřejnost. Ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym přiblížil rozdíl mezi národním registrem vozů a registrem EU. Podle Martina Vošty vyžaduje národní registr od držitelů vozů příliš mnoho informací. K tomuto tématu se rozproudila diskuse o tom, pro koho jsou tyto údaje vlastně určeny. Manfred Schubert připomněl problém spojený se zavedením výrazů majitel a držitel. Držitel totiž může, ale také nemusí být vlastník. Raději než držitel se proto přiklání k výrazu provozovatel, analogicky k jeho používání v silniční dopravě. V úplném závěru konference vyslovili zástupci spedičních firem obavy z toho, zda smluvní volnost nebude znamenat přílišné posílení Českých drah na jejich úkor. Po skončení panelové diskuse pokračovaly rozhovory na závěrečném rautu. Odborná konference, která navázala na loňský úspěšný první ročník na téma nové úmluvy COTIF, se setkala s velice kladným hodnocením všech účastníků. Firma Jerid spolu se Svazem spedice a logistiky jsou tak na nejlepší cestě stát se tradičním pořadatelem zcela ojedinělých a vysoce kvalitních setkání odborníků z oblasti železniční dopravy, na nichž jsou široké obci uživatelů nákladní železniční dopravy předkládány informace o nejnovějších legislativních změnách a trendech ve vývoji železniční dopravy jako významné a perspektivní složky dopravního portfolia. (jet)