Amerika/Evropa/Asie

Interkontinentální koridor N.E.W. čekají testy

Členové řídicího výboru UIC pro realizaci mezikontinentálního železničního koridoru „N.E.W.“, který spojí severovýchod USA, severní Evropu, Rusko a Čínu, jednali na konci července ve finských Helsinkách o dalším postupu.

Jednání předsedal prezident světové výkonné rady Mezinárodní železniční unie UIC a prezident japonských drah JR East Masatake Matsuda. Zasedání se zúčastnilo více než čtyřicet delegátů z dvanácti zemí, vrcholní představitelé drah a mezinárodních operátorů kombinované dopravy, zástupci rejdařů, přístavních úřadů, hospodářských organizací a dalších subjektů. Na projektu se podílejí především USA, Kanada, Norsko, Švédsko, Finsko, Rusko a Kazachstán.

V zahajovacím proslovu Masata-ke Matsuda zdůraznil, že koridor N.E.W. představuje novou příležitost pro železniční dopravu. Intermodální námořní/železniční systém spojí nejdůležitější hospodářská centra světa, zejména pak dynamicky se rozvíjející Čínu s ostatními trhy. Na provozu koridoru se budou podílet železniční společnosti patnácti zemí.

Koridor výrazně snížíceny za přepravu zboží

Ředitel projektu N.E.W. při UIC Stig Nerdal uvedl, že koridor budou tvořit dvě hlavní složky:

l námořní (po trase Severní Amerika-norský přístav Narvik s možností překladu na Islandu) a

l euroasijská železniční, jejíž páteří budou tři relace:

  • skandinávské země-severozápadní Rusko,
  • Rusko-Kazachstán-západní Čína a
  • západní Rusko-přístavy na ruském Dálném východě-hospodářská centra na severu Číny.

Podle Stiga Nerdala bude největší předností koridoru výrazné zkrácení doby přepravy zboží ke koncovému zákazníkovi a snížení její ceny. V současné době se zpracovává nabídka vnitrozemských spojů pro rejdařství. Do konce letošního roku a v roce příštím bude koridor po celé své délce testován.

Čínský trh je pro N.E.W. velkou nadějí

Provozovatelé kombinované dopravy vyjádřili v Helsinkách zájem na velmi těsné spolupráci s železničními společnostmi. Generální ředitel společnosti Sinotrans Xiao Xing je přesvědčen o tom, že koridor může využívat obrovských možností, které nabízí rostoucí výměna zboží mezi východní a střední Čínou a západními trhy. Například v loňském roce bylo ze středozápadní Číny do Evropy vyvezeno více než 32 tisíc TEU, do USA dokonce 200 tisíc TEU. Pokud by se z tohoto objemu podařilo pro N.E.W. získat alespoň polovinu, na koridoru by byly v provozu čtyři vlaky denně. V případě převedení pěti procent exportu z východní Číny na železnici by koridor musel být posílen o další čtyři vlaky denně.

Jednotlivé pracovní skupiny se zaměří na řešení následujích problémů: odbavení na hranicích (Číny a Kazachstánu), nákladových listů, průvodních dokumentů (spolupráce přístavu Boston, operátora Sinotrans a Mitsui) a struktury nákladních tarifů (norský CargoNet).

n

www.uic.asso.fr

spinner