Železniční průmysl z celého světa se opět sešel v Berlíně

InnoTrans 2006

Letošní železniční veletrh InnoTrans charakterizovalo číslo deset. „Ve srovnání s prvním ročníkem, jenž se uskutečnil před deseti lety, je desetkrát větší a účastní se jej téměř desetinásobek vystavovatelů,“ uvedl při jeho zahájení ředitel pořádající společnosti Messe Berlin Raimund Hosch. Největší veletrh na světě věnovaný železniční technice a technologiím se v Berlíně uskutečnil v předposledním zářijovém týdnu. Zúčastnilo se jej přes 1600 vystavovatelů ze 41 zemí, kteří zaplnili plochu přesahující sto tisíc m2, včetně dvou kilometrů kolejí. InnoTrans poprvé navštívili například vystavovatelé z Bahrajnu, Brazílie, Řecka, Indie, Íránu, Jižní Afriky či Ukrajiny. Nejrozsáhlejší byla tradičně expozice železničních technologií, která se rozkládala na 60 procentech celkové výstavní plochy. Nově letos přibyly sekce tunelové konstrukce a interiéry. Veletrh doplnil bohatý doprovodný program. Hlavními diskusní- mi panely byly Eurasijský železniční summit, mezinárodní fórum věnované výstavbě tunelů a fórum pro dialog, v jehož rámci se uskutečnily diskuse o nových trendech v železniční dopravě, financování veřejné dopravy či vytváření nových standardů pro železniční průmysl. Koncern Alstom ústy svého viceprezidenta pro technologie Françoise Lacôta při jedné z těchto diskusí oznámil, že hodlá v brzké době zvýšit kapacitu vysokorychlostních vlaků zavedením dvoupatrových souprav. V městské hromadné dopravě se jako významný trend rýsuje „bezdrátová tramvaj“, tedy tramvaj nevyžadující horní vedení trolejí, což umožní snazší integraci tramvajové dopravy do historických center měst. Představitelé výrobních podniků dále vyzdvihli výhody současné modulární konstrukce mnohých vozidel, která umožňuje dodávat zákazníkům výrobky na míru. Jean Pierre Guy ze společnosti Faiveley Trans-port upozornil na roli nových technologií, například počítačově řízeného hliníkového svařování, které významně přispívají k modernizaci kolejových vozidel, například snižováním jejich hmotnosti. „Jde o nahrazování kilogramů kilobity,“ řekl Jean Pierre Guy. Paradigma železniční politiky se nemění Prezident společnosti Bombardier Transportation André Navarri a prezident divize Siemens Transportation Systems Hans M. Schabert se v průběhu úvodního diskusního panelu na téma Význam železničního průmyslu pro ekonomický růst a mobilitu shodli na tom, že současný stav zakázek je pro jejich společnosti velmi příznivý. Přesto očekávají jejich další příliv, a to především z Asie. „Železniční doprava zaujímá nadále významné místo v dopravním systému. Především očekávaný nárůst v nákladní dopravě vyžaduje dobře fungující železniční trh. Proto i přes pochybnosti některých se na paradigmatu evropské ani německé železniční politiky nic nemění,“ uvedl německý ministr dopravy Wolfgang Tiefensee při oficiálním zahájení veletrhu. „Růst, zaměstnanost a mobilitu zajistí jen funkční integrovaný dopravní systém, v němž hraje neopominutelnou roli železnice. Pro takovou roli je však klíčový vývoj železniční techniky,“ řekl dále ministr. Rozhodujícími prvky dopravní politiky podle něj do budoucna musí být koncepční plánování infrastruktury, modernizace nástrojů financování, vytvoření spravedlivějších podmínek na dopravním trhu a využívání inovativních řešení. Investice¨do výzkumu Situaci evropského železničního průmyslu v loňském roce doložil číselnými údaji generální ředitel UNIFE Drewin Nieuwenhuis. Roční obrat odvětví loni dosáhl 60 miliard €, což znamenalo 70 procent světového železničního trhu. Zhruba jednu miliardu € ročně investují železniční podniky do výzkumu. Celkem železniční průmysl v Evropě zajišťuje kolem 130 tisíc pracovních míst, uvedl Drewin Nieuwenhuis. Pro veřejnost uzavřeného čtvrtého Eurasijského železničního summitu (EARS) se zúčastnili ministři a čelní představitelé železničních společností z více než 50 zemí Evropy a Asie. Jeho letošní ročník byl zaměřen na výstavbu eurasijských dopravních koridorů a harmonizaci právních a technických standardů. Fórum věnované výstavbě tunelů se zabývalo dvěma hlavními tématy – Konstrukce tunelů budoucnosti a Financování výstavby tunelů. „Do roku 2015 bude 55 procent světové populace žít ve městech (v roce 1995 to bylo 45 procent). Deset procent z nich přitom bude obývat 26 megapolí s 15 mi- liony a více obyvatel. V těchto městech bude nezbytně nutné budovat dopravní, zásobovací a odpadní tunely,“ upozornil Alfred Haack z Výzkumné společnosti pro podzemní dopravní stavby (STUVA) na rizika, která s sebou přinese brzká budoucnost. Například v Asii je podle něj v současné době třeba vybudovat na 2500 kilometrů tunelů. Rychlost, recyklace, integrace Koncern Deutsche Bahn potvrdil své dominantní postavení na světovém dopravním a logistickém trhu; na výstavní ploše přiblížil všechna odvětví drážní dopravy a průmyslu, v nichž působí, a představil všechny významné projekty, na nichž v současné době pracuje. Jedná se například o revizi a vytvoření nového designu flotily rychlovlaků ICE1 či o revitalizaci vlaků ET 420. Koncern předpokládá, že jednotky ET 420, které již 28 let slouží městu Stuttgart, budou jezdit ještě dalších deset let. Revitalizace přitom vyjde podstatně levněji než nákup nových jednotek. Soupravy ET 420 získají například nový vnitřní design, informační systém či mechanismus zavírání dveří. Největší plochu ze všech vystavovatelů v Berlíně obsadil německý koncern Siemens. Z široké škály jeho produktů nemohlo chybět Velaro E – nejrychlejší sériově vyráběná vysokorychlostní jednotka na světě, která může vyvinout rychlost až 350 km/h. Velaro E vyrábí Siemens pro španělské dráhy RENFE, mírně modifikované by však v blízké budoucnosti mělo jezdit také v Číně a Rusku. Pozornost návštěvníků budila rovněž dvoupatrová jednotka pro švýcarské SBB, jejíž čelní vozy se vyrábějí v pražském výrobním závodě Siemens Kolejová vozidla. Premiéru na InnoTransu si odbyla třísystémová lokomotiva Rh 1216 z vozového parku rakouských drah ÖBB. Poprvé byla na veletrhu k vidění také lokomotiva Asiarunner AR 15 určená pro vietnamské železnice. Podle výrobce by se měla stát novou výrobní platformou pro úzkorozchodné (1 m) dráhy. Novinkou byl také koncept regionálních vlaků Desiro Mainline (ML) vyznačující se výraznou flexibilitou uspořádání vozidla a s možností výběru z dvou až čtyřvozových jednotek. Siemens v Berlíně představil také nejdelší tramvaj na světě (dlouhou 54 metrů) s názvem Combino, která od července jezdí v Budapešti a za hodinu v jednom směru přepraví v průměru deset tisíc osob. Do konce roku by jich maïarské hlavní město mělo převzít 25. Tramvaj je v celé délce nízkopodlažní. Pozornost mezi výrobky německého koncernu budil rovněž systém Syntegra, určený pro integraci trakce, podvozku a brzdového systému. Systém se v současné době testuje na jednotce metra ve zkušebním centru ve Wegbergu-Wildenrathu. Expozici společnosti Siemens pak završoval rychlostní rekordman mezi lokomotivami – stroj ES64U4, který nedávno dosáhl rychlosti 357 km/h. Na veletrhu InnoTrans se letos poprvé představil další z německých obřích koncernů – DaimlerChrysler, a to prostřednictvím divize Unimog, která se věnuje výrobě speciálních vozidel. Koncern prezentoval sérii pracovních vozidel upravených pro jízdu po silnici i železnici. Francouzský výrobce Alstom do Berlína přivezl hybridní lokomotivu pro posun, vycházející z koncepce dřívější dieselhydraulické lokomotivy typu 203. Nová lokomotiva je pozoruhodná tím, že výrazně snižuje dopady na životní prostředí. Oproti konvenčnímu řešení podobného stroje má podle výrobce o 40 procent nižší spotřebu a až o 50 procent méně znečišťuje ovzduší. Nižší je i její hlučnost. V obdobném duchu pojal Alstom koncepci jednotky Coradia Lirex určené pro Stockholm. Jednotka, která je s délkou 107 metrů nejdelší lehkou regionální jednotkou na světě, je vyrobena tak, že přes 98 procent použitých materiálů lze recyklovat. Na tiskové konferenci Alstom informoval o pokračujícím vývoji nové generace vysokorychlostních souprav AGV, které by měly jezdit rychlostí až 350 km/h. Nové soupravy TGV East by měly od poloviny příštího roku rozšířit dosavadní působnost rychlovlaků TGV; budou zajíždět i do jihozápadního Německa, Lucemburska a Švýcarska. Alstom v Berlíně představil také novou jednotku pro německé město Kassel. Regio Citadis je první lehká hybridní regionální jednotka, která dokáže jezdit v běžné elektrifikované tramvajové síti, je však vybavena i dieselovým pohonem, a může tak ob-sluhovat i příměstské neelektrifikované oblasti. Pro nákladní dopravu Alstom nabídl novou lokomotivu Prima 6000. Lokomotiva o výkonu 6000 kW může působit v elektrifikované železnič-ní síti téměř v celé Evropě (25 kV, 15 kV, 3 kV a 1,5 kV). Francouzský koncern Alcatel ve svém stánku předvedl simulaci činnosti elektronického zabezpečovače 6252 LockTrac, který bude uveden do provozu tento měsíc v Berlíně (pro BVG). Alcatel demonstroval rovněž simulaci evropského zabezpečovacího systému ETCS. Připomněl tak svou loňskou instalaci prvního komerčně využívaného ETCS na trati Vídeň – Budapešť. Letos zadala Alcatelu zakázku Deutsche Bahn na instalaci tohoto systému na trati Berlín – Lipsko. Švýcarský Stadler představil diesel- elektrické jednotky pro regionální dopravu, které si od něj objednala nizozemská společnost Arriva Niederlande. Ta je hodlá provozovat v krajích Groningen a Friesland a rovněž na přeshraničních spojích do Leeru v Dolním Sasku. Stadler do své expozice přivezl i nejsilnější jednotku ozubnicové železnice na světě určenou pro bavorského provozovatele lanových drah. Jednotka o výkonu 1,8 MW od srpna přepravuje turisty na horu Zugspitz (2600 m n. m.). Na trase překonává převýšení až 25 procent. Přímo na veletrhu byla pokřtěna nejsilnější dieselhydraulická lokomotiva na světě z produkce německé společnosti Voith, která dostala název Maxima ® 40 CC. Její vývoj a výroba podle výrobce trvaly pouhých 500 dní. Lokomotiva dokáže vyvinout maximální rychlost 160 km/h díky motoru o výkonu 3600 kW. Kanadský Bombardier Transportation prezentoval novou dieselelektrickou lokomotivu z úspěšné rodiny TRAXX s označením P160 DE. Dvanáct těchto lokomotiv si již objednal dolnosaský dopravce LNVG. Hodlá je využívat pro regionální osobní dopravu mezi Hamburkem a Cuxhavenem. Do provozu by měly být uvedeny na konci příštího roku. Dalších deset těchto strojů (pro nákladní dopravu s označením TRAXX F140 DE) si vyžádala společnost CB Rail. Převzít by je měla na počátku roku 2008. Bombardier na veletrhu představil také řídicí systém MITRAC TCMS (Train Control and Management System). Jeho výraznou předností má podle výrobce být integrace dosud oddělených datových toků a jejich vyšší kapacita. Německý výrobce Vossloh v průbě-hu veletrhu uzavřel smlouvu se společností Angel Trains na dodávku osmnácti dieselelektrických lokomotiv Euro 4000 nové generace, s opcí na dalších dvanáct. Lokomotivy vyrobí její pobočka ve španělské Valencii. Specialista skupiny Angel Trains na leasing – Angel Trains Cargo – hodlá lokomotivy poskytovat na leasing nákladním dopravcům ve Španělsku, Francii, Belgii či Německu. Divize amerického gigantu GE – GE Transportation Global Signaling – prezentovala poslední generaci svého zabezpečovacího zařízení s označením SSC. Systém podle ní bude cenově příznivější konkurencí k systému ETCS. Technologie je založena na mikrovlnné komunikaci mezi traťovými prvky a vlakem. Japonská společnost Kawasaki Heavy Industries představila prototyp nového podvozku, který by měl zlepšit průjezd vozů v zatáčkách. „S hybridním naklápěcím systémem může vlak projíždět zatáčky až 140kilometrovou rychlostí v naklonění osmi stupňů,“ uvedl výrobce. Nový podvozek by měl zvýšit pohodlí cestujících, což potvrdily testy podvozků na japonských tratích. Hamburská společnost HanseCom společně se Siemens Business Services (SBS) Hamburger Hochbahn AG informovala o tom, že v listopadu zahájí dvouletý pilotní projekt prodeje jízdenek prostřednictvím mobilní telefonní sítě. České firmy na veletrhu Oficiálního otevření českého stánku, který zastřešovala Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI), se za velvyslanectví ČR v Německu zúčastnili velvyslanecký rada Aleš Macík a první sekretář Karel Kysilka, za české firmy a instituce pak generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek, náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek, generální ředitel Pars nova Tomáš Ignačák či Petr Šťáhlavský z Českých drah. Škoda Transportation do Berlína přivezla dva nové tramvajové modely: nízkopodlažní 06T a 14T s designem od firmy Porsche. Tramvaj 06T hned po skončení veletrhu zamířila na Sardinii – do města Cagliari, které by jich mělo od Škodovky získat celkem třicet. Tramvaj 14T je v současné době již možné spatřit v běžném provozu v Praze. Hlavní město si jich v Plzni objednalo šedesát kusů. Paletu svých služeb v Berlíně prezentovala také Škoda Výzkum. V testovacím programu má například tunelové zkoušky či srážkové testy (pro Bombardier či australskou společnost United Goninan). „Dokončili jsme testy tramvaje 06T pro italské Cagliari. V současné době se připravují obdobné testy tramvají pro Veronu,“ uvedl Miroslav Hejzek ze Škody Výzkum. Šumperská Společnost Pars nova poskytovala informace o tramvajích a rovněž o jednotkách Regionova. Kola, dvojkolí a podvozky prezentoval největší evropský dodavatel těchto produktů – bohumínská společnost Bonatrans. Firma Jerid z Olomouce představila novinky svého softwarového programu pro železniční přepravce ERIC: možnost kalkulace cen železničních přeprav do zemí SNS či sledování polohy vozů v železniční síti těchto zemí. Pražský Výzkumný ústav železniční (VUZ) se zaměřil především na prezentaci cerhenického zkušebního okruhu. „Nedávno jsme na okruhu uskutečnili testy například jednotek rychlovlaků ETR 600 pro společnost Trenitalia či vlaků pro španělské a belgické dráhy. V současnosti dostáváme řadu objednávek na certifikaci výrobků jak v oblasti vozidel, tak i infrastruktury a jejího zabezpečení,“ uvedl generální ředitel VUZ Antonín Blažek. Společnost UniControls prezentovala především nový koncept kontrolního a monitorovacího zařízení UniTrack. Ceny Augusta Borsiga Braniborský ministr hospodářství Ulrich Junghanns a berlínský náměstek ministra pro ekonomiku Volkmar Strauch na veletrhu poprvé v jeho historii udělili ceny Augusta Borsiga. Ocenění získala bavorská společnost Sensor Line za svůj spínač na bázi optického vlákna. Technická univerzita Berlín si od- nesla cenu za odlehčený podvozek LEILA se sníženou hlučností, určený pro nákladní vozy. Společnost Wilhelm Schmidt GmbH byla oceněna za optimalizované čelní moduly. Burza technologií V průběhu veletrhu se letos pod záštitou Technology Enterprises Innovation Cooperation – Network (TEICO – Net) a Innovation Relay Centres (IRC) konala i tzv. technologická burza. Cílem projektu, který zaštiťuje Evropská komise, je poskytovat služby především v oblasti vývoje a předávání technologií mezi malými a středními podniky, ale i mezi výzkumnými institucemi a univerzitami. Koordinátorem Czech Innovation Relay Centre (CIRC) je Technologické centrum Akademie věd ČR. České firmy na burze během veletrhu absolvovaly patnáct schůzek. Celkem se na burzu zaregistrovalo 86 firem (pět z České republiky), uskutečnilo se 78 jednání. (jet)

spinner