1. září 2005
Společnost Phoenix-Zeppelin, která v České a Slovenské republice zastupuje firmu Caterpillar, předala na počátku června v areálu závodu ČMKS Lokomotivy v České Třebové do užívání již dvoustý lokomotivní motor Caterpillar – konkrétně CAT 3512 B zabudovaný do modernizované lokomotivy řady 755, kterou si objednaly České dráhy. Na to, co stojí v pozadí tohoto úspěchu a jak hodnotí téměř deset let působení společnosti Phoenix-Zeppelin na českém a slovenském trhu v oblasti lokomotivních motorů, jsme se zeptali Ing. Zdeňka Řešátka, CSc., ředitele energetických systémů společnosti Phoenix-Zeppelin (PZ) a místopředsedy představenstva holdingu Českomoravské komerční společnosti (ČMKS).
„Mohl byste na úvod stručně představit výrobní společnost Caterpillar a jejího obchodního zástupce pro český trh – společnost Phoenix-Zeppelin? Kdy a do jakých lokomotiv se motory Caterpillar začaly v České republice prvně instalovat?“ „Společnost Caterpillar je výrobní organizací, která nemá vlastní obchodní síť. Pro různé regiony proto využívá síť smluvních obchodních zástupců. Pro Českou a Slovenskou republiku je takovým zástupcem společnost Phoenix-Zeppelin. Caterpillar je u nás většinou znám jako výrobce především velkých stavebních strojů. Již méně se ví, že je také největším světovým výrobcem motorů – průmyslových, lodních, automobilových a také lokomotivních. První lokomotiva osazená motorem Caterpillar se na železničních tratích České republiky objevila v roce 1996. S přípravami výměn motorů se však začalo již o rok dříve – v roce 1995. Celý projekt se zrodil na základě požadavku dvou zákazníků společnosti Phoenix-Zeppelin – Mostecké uhelné společnosti a OKD Doprava. Mostecká uhelná společnost požadovala výměnu motorů v lokomotivách T669 (řada 770), OKD zase chtěla nové motory do lokomotiv T448 (řada 740). V té době převládal u zákazníků názor, že tyto lokomotivy nejsou vcelku špatné, ale jejich slabou stránkou je spalovací motor. První lokomotiva osazená motorem Caterpillar se na železničních tratích České republiky objevila v roce 1996. Poté, co byly lokomotivy s novými motory uvedeny do provozu, ostatní potenciální zákazníci nějaký čas vyčkávali, jaké budou první zkušenosti s provozem modernizovaných lokomotiv. Ty se však záhy ukázaly jako velice dobré a noví zákazníci začali přicházet s myšlenkou rozsáhlejší modernizace. Na prvních projektech rozsáhlejších modernizací se začalo pracovat v roce 1997. Od té doby spolupracujeme se třemi klíčovými partnery – ČMKS, do níž na konci loňského roku společnost Caterpillar zprostředkovaně majetkově vstoupila, Pars nova Šumperk a na Slovensku ŽOS Zvolen.“
„Jaká je základní koncepce modernizací lokomotiv prováděných v ČMKS?“ „Na základě projektů vypracovaných konstrukční kanceláří ČMKS je zákazníkům nabízena stavebnicová koncepce, která umožňuje provádět úpravy lokomotiv od prosté výměny motoru až po modernizaci v rozsahu srovnatelném s nově vyrobenou lokomotivou. Cena takovéto modernizace je přitom pro zákazníka podstatně příznivější než za pořízení nové lokomotivy. Stavebnicová koncepce umožňuje rovněž variabilitu jednotlivých prvků – zákazník si například může k osazení lokomotivy novým motorem vybrat z více typů motorů o různých výkonech obdobně, jak to známe například u osobních automobilů. V obchodní praxi to vypadá zhruba tak, že přijde zákazník, který přibližně ví, co od modernizované lokomotivy bude požadovat a kolik může či chce do modernizace investovat. Obchodník mu pak nabídne konkrétní varianty řešení.“
„Jaké jsou základní přednosti motorů Caterpillar?“ „Hlavní předností motorů Caterpillar je především jejich spolehlivost. Zákazníci kvitují to, že motory mají minimální nároky na údržbu, což umožňuje velmi malé prostoje lokomotiv. Výhody přinášejí rovněž z finančního hlediska, především díky minimální spotřebě náhradních dílů. Výrazně nižší je také jejich spotřeba oleje a ostatních provozních hmot.“
„Kolik lokomotivních motorů značky Caterpillar je v současné době na území České a Slovenské republiky v provozu?“ „Společnosti Phoenix-Zeppelin a ČMKS předaly na počátku června Českým drahám modernizovanou lokomotivu řady 755 osazenou motorem CAT 3512 B, který byl již dvoustým lokomotivním motorem této značky dodaným do České a Slovenské republiky. V České republice je v současné době v provozu přes sto motorů Caterpillar, na Slovensko bude na podzim dodán padesátý motor. Dalších 40 motorů Caterpillar pohání v ČR modernizované lokomotivy, které nyní jezdí u zahraničních zákazníků, především na území Itálie. Na Slovensku však 50 motorů neznamená 50 lokomotiv, neboť některé z nich jsou konstruovány jako dvouagregátové. Jedná se o lokomotivy řady 736. Tato lokomotiva, jež byla částečně projekčně zpracována v ČMKS a zkompletována v ŽOS Zvolen, využívá hlavní a pomocný pohon. Osazení dvěma pohony souvisí s provozními požadavky v hornatém terénu Slovenska. V praxi se tato koncepce velmi osvědčila. Při modernizaci lokomotiv řady 755 se používá motor Caterpillar 3512 B ve spojení s generátorem Siemens Drásov. Dvě modernizované lokomotivy T334 (řada 711) provozuje soukromý dopravce v Německu, do Srbska ČMKS dodá deset nových lokomotiv řady 709 s motory Caterpillar C15.“
„Na jakých novinkách se Caterpillar v poslední době v České republice podílel?“ „Jednou z novinek je společností ČMKS modernizovaná a motorem Caterpillar osazená lokomotiva řady 755 pro České dráhy. Jedná se o hnací vozidlo, které vychází z modernizací uskutečněných v ČMKS pro zákazníka z Itálie. Pro lokomotivu řady 755 byl použit motor Caterpillar 3512 B ve spojení s generátorem Siemens Drásov. Podvozek byl repasován a byl upraven hlavní rám. Od hlavního rámu výše je pak lokomotiva v podstatě novostavbou. České dráhy si dosud objednaly dvě tyto lokomotivy. Lokomotiva řady 709 je novinkou v pravém slova smyslu – nešlo o modernizaci, ale o původní vývoj a výrobu. Další významnou novinkou je lokomotiva řady 709. V tomto případě jde o novinku v pravém slova smyslu, protože nešlo o modernizaci, ale o původní vývoj a výrobu. Jedná se o první lokomotivu, která byla v ČMKS zcela nově zkonstruována a vyrobena a k jejíž výrobě nebyly použity žádné komponenty ze stávajících kolejových vozidel.“
„Proč se ČMKS rozhodla vyrobit zbrusu novou lokomotivu?“ „Na základě analýzy jsme dospěli k závěru, že takový produkt na našem trhu chybí a není ani v nabídce jiných výrobců v západní Evropě. Předpokládáme proto, že o tyto dvounápravové lokomotivy bude zájem. Jak jsem již zmínil, byl například podepsán kontrakt na dodávku deseti těchto lokomotiv do Srbska. Pokud se lokomotivy v tamním provozu osvědčí, je v jednání opce na další kusy. Společnost ČMKS loni lokomotivu řady 709 představila na berlínském veletrhu kolejové techniky Innotrans a o stroj tehdy projevila zájem celá řada potenciálních zákazníků. Lokomotiva 709 byla jako první na světě vybavena motorem Caterpillar C15 o výkonu 392 kW. Tento motor přitom výrobce na trh uvedl teprve v loňském roce.“
„Neměli bychom opomenout modernizaci motorových vozů řady 854 pro České dráhy…“ „Modernizace vozů řady 854 je projekt, který již běží delší dobu. Jde zřejmě – co do počtu kusů – o největší opakovaný projekt, který se s motory Caterpillar dlouhodobě realizuje. České dráhy těchto vozů hodlají zmodernizovat zhruba padesát. Při modernizaci, kterou provádí šumperská společnost Pars nova, se používají motory C3412 o výkonu 600 kW.“ Společnosti Phoenix-Zeppelin a ČMKS předaly na počátku června Českým drahám modernizovanou lokomotivu řady 755 osazenou motorem CAT 3512 B, který byl již dvoustým lokomotivním motorem této značky dodaným do České a Slovenské republiky
„Jaké jsou plány Phoenix-Zeppelin a ČMKS pro nejbližší budoucnost?“ „Do nejbližší budoucnosti je nosným projektem výroba lokomotiv řady 709. Rádi bychom také pokračovali v projektu modernizace lokomotiv řady 755 pro České dráhy. Domnívám se totiž, že tato lokomotiva již prokázala životaschopnost. Samozřejmě budeme pokračovat i v modernizaci lokomotiv dalších řad pro soukromé zákazníky.“ Petr Jechort