10. března 2005
Společnost AŽD patří k předním dodavatelům zabezpečovací a telekomunikační techniky v České republice a úspěšně expanduje i na zahraničních trzích. Společnost, která úspěšně zvládla přechod ze státního sektoru do soukromé sféry, loni oslavila 50 let existence. O podílu AŽD na rozsáhlých projektech modernizace železniční infrastruktury v ČR jsme hovořili s generálním ředitelem AŽD Ing. Zdeňkem Chrdlem. „Můžete nejprve uvést, jaké systémy pro železniční dopravu AŽD vyrábí a insta- luje?“ „V oblasti kolejové dopravy AŽD dodává staniční, traťová, přejezdová a vlaková zabezpečovací zařízení, systémy dálkového řízení dopravy, integrovaného napájení a zabezpečení výhybek. Součástí našich dodávek je také například GTN (graficko-technologická nadstavba). Tyto systémy dodáváme nejen na železniční tratě, ale i pro vlečky či pražské metro, jehož trasu A společnost AŽD vybavila systémem automatického vedení vlaků (AVV). V současnosti se účastníme výběrového řízení na dodávku tohoto systému i na trasu B. Pendolino by mělo na zkušební okruh v Cerhenicích vyjet s filtry přesně podle plánu již v červenci letošního roku. V oblasti silniční techniky naše firma dodává systémy řízení městské dopravy, křižovatkové řadiče, kamerové systémy velmi širokého užití, dálkové řídicí dopravní systémy, zařízení pro automatizované řízení parkovišť, technologie tunelů a mnoho dalších systémů.“
„Jaký je dlouhodobý plán zavádění dálkově ovládaných zabezpečovacích zařízení na české železniční síti?“ „Tyto plány má naše železnice připraveny a postupně se realizují. Na koridorových tratích se připravuje výstavba center dálkového řízení železničního provozu. Pilotní projekt by měl být realizován v úseku Ostrava – Břeclav. Předpokládá se, že řídicím centrem bude Přerov. Podobně by se mělo postupovat i při budování dálkově řízených systémů na vedlejších tratích. Dálkové řízení na nekoridorové trati úspěšně pracuje v úseku České Budějovice – Horní Dvořiště. Centrální řízení tohoto úseku je umístěno v Českých Budějovicích. V současné době připravujeme instalaci dálkového řízení ve stokilometrovém úseku Plzeň – Žatec v rámci racionalizačního opatření na této trati. Projekt byl zahájen loni na podzim a dokončen by měl být na přelomu let 2006/2007. Instalace systémů dálkového řízení přispívá ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu, propustnosti tratí a v neposlední řadě též k úspoře paliv a energie. Cestující ocení především to, že tyto systémy umožní maximálně harmonizovat provoz vlaků, což přinese zkrácení jízdních dob a zvýšení konkurenceschopnosti železnice proti silnici.“
„Velmi diskutovaným tématem je bezpečnost provozu na železničních přejezdech. Jak se AŽD podílí na jejich zabezpečování?“ „AŽD Praha dodává řadu zařízení pro zabezpečení přejezdů. Jsou to poměrně složité sofistikované bezpečnostní systémy, které vylučují chybový stav. Naše systémy jsou standardně vybaveny například černou skříňkou, která (podobně jako v letadle) slouží ke shromažďování a uchovávání informací o činnosti přejezdového zařízení. Uložené informace mohou být využity při důkazním řízení v případě nehodové události. Jako novinku AŽD na podzim loňského roku uvedla do provozu kamerový systém Red-Rail. Nejprve byl nainstalován na železničním přejezdu v Březhradu u Hradce Králové, kde před několika lety došlo k vážné nehodě, při níž se střetl vlak s autobusem. I po této události na přejezdu docházelo k hrubým dopravním přestupkům ze strany účastníků silničního provozu. Po dohodě se SŽDC jsme proto na tento přejezd nainstalovali kamerové zařízení RedRail, aby usvědčovalo neukázněné řidiče. Kamerový systém je v provozu od září a Policie ČR díky němu vybrala za necelé dva měsíce na pokutách již 150 tisíc Kč.“
„Plánují se další instalace tohoto kamerového systému?“ „Další instalace systému bude záviset na finančních prostředcích a na prioritách, které určí SŽDC. Součástí programu zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech jsou kromě instalací těchto kamerových systémů i další opatření, například doplnění přejezdů závorami nebo budování nových signalizačních systémů na dosud nezabezpečených přejezdech. V tuto chvíli proto nedokáži říci, na kterém dalším přejezdu by mohl být systém Red-Rail nainstalován.“
„Velmi žhavým tématem je rovněž výroba aktivních filtrů pro Pendolino. V jaké je fázi?“ „Problém aktivních filtrů pro Pendolino je již teoreticky vyřešen. Určitý čas jsme ztratili při jednáních s výrobcem těchto souprav – firmou Alstom. Jednání byla velmi složitá, ale na konci ledna se podařilo podepsat smlouvu. V současné době se na filtrech již pracuje. Domnívám se, že v samotné výrobě by žádné komplikace nastat neměly, musejí však proběhnout různá technická schvalovací řízení, a to nejen v ČR. Tyto schvalovací procedury jsou často zdlouhavé, proto bych nerad cokoli předjímal. Pokud však nedojde ke komplikacím při schvalovacích řízeních, mělo by Pendolino na zkušební okruh v Cerhenicích vyjet s filtry přesně podle plánu již v červenci letošního roku.“
„AŽD v loňském roce vstoupila do Unie evropského železničního průmyslu (UNIFE). Jaké aktivity v jejím rámci vyvíjí?“ „Práce mezinárodních institucí se musíme účastnit, protože se v nich mimo jiné tvoří normy a jednotné technické požadavky pro celou Evropu a připravují mezinárodní projekty. AŽD je v současné době členem Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) a již zmíněné UNIFE, rádi bychom se však zapojili i do dalších evropských struktur. Domnívám se, že máme co nabídnout, protože téměř všechny systémy AŽD byly vyvinuty v České republice. AŽD na jejich vývoji úzce spolupracuje s vysokými školami – ČVUT v Praze, Dopravní fakultou Jana Pernera pardubické univerzity či s žilinskou univerzitou. Nedávno jsme zahájili spolupráci také s bělehradskou univerzitou a užší kontakty jsme navázali i v Indii.“
„Jaké aktivity rozvíjí AŽD v zahraničí?“ „Pro AŽD je v současnosti nejvýznamnějším zahraničním partnerem Slovensko, kde jsme do provozu uvedli zabezpečovací zařízení ve stanici Kúty, která je součástí IV. koridoru, účastníme se prací na V. koridoru Bratislava – Žilina a naše systémy budou nainstalovány i na trati Zvolen – Banská Bystrica. V loňském roce jsme dokončili instalaci dálkového řízení na vedlejší trať Kúty – Trnava. Na Slovensku hojně budujeme rovněž přejezdová zabezpečovací zařízení.“
„Co vám pomáhá při výběrových řízeních v zahraničí?“ „Ve výběrových řízeních je velmi složité, když se česká firma utkává s firmou nadnárodní, která má mnohdy navíc silnou politickou podporu zahraničních vlád. Proto bych chtěl poděkovat těm českým politikům, kteří české podnikatele v zahraničí podporují. Příkladem může být nedávná návštěva místopředsedy vlády a ministra dopravy ČR Milana Šimonovského v Indii, kde se zúčastnil otevření strojírenského veletrhu a byl přítomen otevření školicího střediska AŽD.“ Petr Jechort