„PŘI ZAVÁDĚNÍ SYSTÉMU ETCS JDE ČESKÁ REPUBLIKA S DOBOU“

ING. ZDENĚK CHRDLE (AŽD PRAHA) PRO DN

Společnost AŽD Praha patří k předním českým dodavatelům zabezpečovací a telekomunikační techniky. Zároveň je také jednou z nemnoha tuzemských firem, kterým se úspěšně daří šířit původní české technologie na zahraničních trzích. O zabezpečovacích a telekomunikačních systémech firmy na železniční infrastruktuře v zahraničí a o jejích modernizačních projektech na českých koridorových i nekoridorových tratích jsme hovořili s generálním ředitelem AŽD Praha Ing. Zdeňkem Chrdlem. Společnosti AŽD Praha se v poslední době stále úspěšněji daří pronikat na zahraniční trhy. Které země jsou vašimi nejvýznamnějšími partnery?“ „Naší nejdůležitější partnerskou zemí je Slovensko, kde se nám daří prosazovat na koridorových i nekoridorových tratích. Jako příklad úspěšných staveb lze uvést úseky Kúty – Trnava či Zvolen – Banská Bystrica. Na Slovensku těžíme zejména z pružnosti a rychlosti realizací. Přístup na slovenský trh nám ovšem usnadňují také obliba, technická úroveň a uživatelský komfort našich technologií. Dalším zajímavým trhem je pro nás Bulharsko. V Sofii budujeme technicko-výrobní základnu, ve které bychom postupně chtěli zaměstnávat až sto pracovníků. V bulharském hlavním městě jsme již například získali první zakázky na zabezpečení stanic metra, první zakázky máme i na železnici. Do Sofie bychom rádi vstoupili i s našimi křižovatkovými, a zejména informačními systémy (směrové tabule, proměnné značky). V Černé Hoře jsme uspěli společně se společností OHL ŽS Brno s nabídkou modernizace tratě Podgorica – Nikšič. OHL ŽS Brno provádí kolejové a stavební úpravy, AŽD Praha dodává telekomunikace, zabezpečovací techniku a dálkové řízení. Celá trať bude dálkově řízena z jednoho centra v Podgorici. Předpokládáme, že v Černé Hoře budou vypsány další tendry na úseky z Podgorice směrem na Bar, Bělehrad a do Albánie. Všech bychom se rádi účastnili. Velmi úspěšní jsme rovněž v Srbsku, kde jsme již založili dceřinou společnost a získali první zakázky na zabezpečení přejezdů a vleček. Budeme tam instalovat první elektronické stavědlo. Jak v Bulharsku, tak i v Srbsku bude železniční trh pro AŽD Praha ještě zajímavější, až obě země provedou určité stabilizační kroky a stanou se členy Evropské unie. Zajímavé aktivity máme i v Bělorusku, kde spolupracujeme zejména s brestským elektrotechnickým závodem. Věřím, že po certifikaci našich systémů se nám i v této zemi podaří uplatnit českou technologii na železnici. V Indii jsme zvítězili v soutěži na dodávku jedenácti elektronických stavědel a dálkové ovládání části hlavní trati jižně od města Hajdarábád. Zakázka byla náročná tím, že jsme museli naše systémy upravit podle indických norem a předpisů. Museli jsme také provést tzv. tropikalizaci, protože zařízení jsou instalována do prostředí s často extrémními klimatickými podmínkami. Výsledkem úprav je zařízení ESA 11 IR. I na něm se podílela místní firma: Hytronics Enterprises. Modernizace tratě v délce zhruba 120 kilometrů by měla být dokončena letos na podzim. V Indii se nyní účastníme i dalších tendrů.“ „Letos na jaře jste od Rakouských spolkových drah (ÖBB) získali certifikát o bonitě. Chcete se prosadit i na rakouském železničním trhu?“ „Získání certifikátu o bonitě bylo letos na jaře prvním krokem k tomu, abychom mohli naše produkty dodávat na rakouské železnice. Rakouské spolkové dráhy totiž projevily zájem o náš mobilní rádiový terminál pro drážní hnací vozidla. V současné době již s ÖBB jednáme o uzavření smlouvy.“ „Můžete přiblížit účast AŽD Praha na modernizaci dálkových železničních koridorů v České republice?“ „AŽD Praha zvítězila v tendru na dodávku dálkového řízení na první část II. koridoru z Přerova do Břeclavi. Řídicí pracoviště bude v Přerově, odkud bude řízena celá tato trať. Půjde o pilotní projekt, na nějž by měla navázat další instalace dálkového řízení ve směru na Ostravu. V této souvislosti bych chtěl upozornit na to, že koridorové dálkové řízení nelze srovnávat s dálkovým řízením na regionálních tratích, jakým bylo například nedávno zprovozněné dálkové řízení na trati Plzeň – Žatec. Na II. koridoru se z logistického hlediska jedná o velmi složitý a rozsáhlý projekt. Vše zatím probíhá podle plánu. Do plného provozu by měl být pilotní úsek uveden v prvním čtvrtletí příštího roku. Obecně je třeba říci, že racionalizace a instalace dálkových ovládání patří k prioritám Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Zkvalitňováním železniční infrastruktury, jejích technických parametrů, se zvyšuje bezpečnost a spolehlivost provozu. Současně se snižuje počet nutných zaměstnanců, což samozřejmě přispívá ke zvyšování efektivity tratí.“ „Jaký je rozsah účasti AŽD Praha na projektech zavádění systémů, jako je GSM-R (Global System for Mobile Communication for Railway) či ETCS (European Train Control System)?“ „V rámci pilotního projektu byla v České republice v loňském roce dokončena instalace komunikačního systému GSM-R na trati Děčín – Praha – Kolín. Jejím hlavním dodavatelem byla společnost Kapsch, ale podílela se na ní i naše firma. Pro moderní způsoby komunikace a nasazování evropských systémů zabezpečení, jako je ETCS, je podmínkou, aby komunikace probíhala právě prostřednictvím tohoto systému. Na pilotní projekt zavedení ETCS vypsala SŽDC soutěž v koridorovém úseku mezi Prahou a Kolínem. Soutěž loni vyhrála italská společnost Ansaldo Signal, pro kterou v rámci subdodavatelského vztahu pracuje i naše společnost. V této souvislosti je třeba říci, že železniční správy jiných zemí jsou k nasazování ETCS, ať již úrovně 1 či 2, poněkud rezervované. Důvodem je to, že řešení ještě není technicky zcela dokončeno a samotná instalace ETCS je finančně velice nákladná. Nikde v Evropě proto zatím není tento systém nasazován v rozsáhlejším měřítku, jedná se pouze o pilotní projekty, při nichž ještě probíhá testování kolejových vozidel a infrastruktury. V České republice se již na projektu intenzivně pracuje, jdeme tedy s dobou a česká železnice se v tomto ohledu velmi blíží železnicím západním, ať si říká kdokoli cokoli.“ „Zmínil jste se o nedávno zprovozněném dálkovém řízení na trati Plzeň – Žatec. Jakým způsobem se AŽD Praha podílí na modernizaci dalších nekoridorových či regionálních tratí?“ „Na těchto tratích je na prvním místě bezpečnost a efektivita. Vyvinuli jsme pro ně systém jednoduchého dálkového řízení, který umožňuje výrazně snížit počet dopravních zaměstnanců a současně výrazně zvýšit bezpečnost provozu vlaků a traťovou rychlost. Pilotní projekt ze souboru projektů racionalizačních opatření na regionálních tratích byl realizován na trati Plzeň – Žatec a uveden do provozu na počátku června. Instalace dálkového ovládání na této sto kilometrů dlouhé trati přinesla úsporu 120 pracovních míst. Podílíme se i na modernizaci regionálních tratí provozovaných podle předpisu D3. Tyto tratě nejsou vybaveny dopravními zaměstnanci, nebo jen sporadicky, takže na nich vyvstává problém s bezpečností provozu. Tratě jsou většinou řízeny dispečersky – dispečer řídí telefonicky provoz na trati, na níž nejsou žádná nebo pouze jednoduchá zabezpečovací zařízení, takže vše závisí jen na lidském činiteli. Společnost AŽD Praha pro tyto tratě vyvinula tzv. radioblok, což je zabezpečovací zařízení na bázi bezpečného rádiového přenosu povelů. Jeho instalace nevyžaduje rozsáhlou a poměrně nákladnou kabelizaci. Bezpečnost dopravy díky němu nezávisí na lidském činiteli – vše hlídá technika.“ Petr Jechort

spinner