1. září 2005
České dráhy, a. s., zveřejnily v červenci výroční zprávu za loňský rok, v níž mimo jiné konstatovaly sestupnou tendenci objemu přepravovaného zboží a informovaly o záměrech na změnu tohoto stavu. Na další předpokládaný vývoj nákladní přepravy jsme se zeptali Ing. Rodana Šenekla, náměstka generálního ředitele ČD pro nákladní dopravu.
„Jaké jsou hlavní příčiny současného vývoje v železniční nákladní dopravě?“ „Přepravy zboží po železnici v ČR vykazují již několik let až na drobné výjimky všeobecný pokles. Příčin je několik. Pokles zaznamenávají všechny evropské železnice a ČD jako nedílná součást evropského přepravního trhu proto jsou bez ohledu na způsob organizace tímto vývojem postiženy také. Skokově se však tento vývoj negativně projevil po odstranění celních bariér po rozšíření EU, kdy na český trh vstoupili autodopravci s nadbytkem přepravních kapacit, a tedy schopní nabízet ceny mnohdy pod hranicí nákladů při zachování flexibility. Podmínky pro podnikání na železnici se přitom nezměnily a ještě se ztížily postupnou liberalizací v přístupu na dopravní cestu, což je z pohledu zvýšení kvality přeprav pro zákazníky naopak krok kladný. I přesto si však ČD zachovávají významný podíl na evropském trhu, na němž se v přepravovaných objemech řadí podle oficiálních statistik UIC na čtvrté až páté místo. Vývoj v přepravených tunách v letošním roce oproti stejnému období loňského roku zaznamenal kvůli snížené poptávce zákazníků pokles o necelých osm procent a v tunokilometrech o 5,6 procenta. Je třeba uvést, že soukromí dopravci, kteří zajišťují přibližně deset procent přeprav na síti, zaznamenali pokles přes 30 procent.“
„U jakých komodit došlo k největšímu poklesu?“ „Hlavní poklesy u ČD vykazují přepravy železa (-13,5 %) a černého uhlí (-5,2 %) v důsledku stagnace obchodování se železem, dále dřeva v důsledku nadbytku této suroviny na Slovensku (-13,6 %) a stavebnin (-9 %).“
„Došlo v některých druzích přeprav také k pozitivnímu vývoji?“ „Přeprava chemických výrobků je na stabilní úrovni, mírný nárůst vykazuje přeprava hnědého uhlí a nejvyšší nárůst je v přepravě potravin a zemědělských výrobků (65,3 %). Jako tradičně zaznamenala vzestup nedoprovázená kombinovaná přeprava převážně námořních kontejnerů do námořních přístavů (11,4 %). Vzestup u kombinované dopravy není náhodný. Je výsledkem úzké spolupráce ČD, zahraničních podniků a operátorů kombinované dopravy, kteří společným úsilím na mezinárodní úrovni nabízejí přepravy s vyšší přidanou hodnotou, spočívající v komplexní službě ušité na míru zákazníkovi, umožňující přepravy just-in-time a ve velmi krátké době. Pro zákazníka to znamená realizaci přeprav v mezinárodním měřítku na základě jedné smlouvy, jedné ceny za celý úsek, sjednané s jediným partnerem s odpovědností za realizaci. Přesně takovou službu by ČD chtěly více nabízet většině zákazníků.“
„Jakými způsoby chtějí České dráhy přilákat zákazníky?“ „Cestou k získání důvěry zákazníků v nabízené služby jsou připravované organizační změny na úseku obchodu, zahájený proces vzdělávání a certifikace obchodních zástupců a zvyšování jejich kvalit, posílení role logistického dispečerského pracoviště, které zajišťuje komplexní servis zákazníkům podáváním kvalifikovaných informací o průběhu přepravy, a připravované call centrum. K tomu přispěje pružnější obchodní politika spočívající v aktivnějším přístupu k zákazníkům a v cenách. Tyto zahájené procesy, které stojí pouze úsilí konkrétních pracovníků a změny v organizaci práce a v řízení, jsou podpořeny investicemi do vozo-vého parku, respektive do rekonstrukcí vozů na základě poptávky po konkrétních typech. Významným krokem pro zapojení ČD do širších logistických řetězců v mezinárodním měřítku je schválená koncepce budování logistických center, která jsou obdobou budovaných průmyslových zón, avšak zaměřených na poskytování logistických služeb.“
„Můžete uvést nějaký konkrétní příklad?“ „Prvním konkrétním krokem je rozhodnutí zahájit ještě letos práce na projektu výstavby logistického centra v Lovosicích s orientací na kombinovanou přepravu, který je částečně hrazen z prostředků EU. Další podobné centrum by mělo vyrůst ve spolupráci s ČSAD Hodonín v Brně v blízkosti průmyslové zóny na černovické terase a jako součást celkového dopravního řešení uzlu Brno. Cílem bude nabídnout v této lokalitě společné služby několika podniků, v předstihu řešit možné dopravní problémy v okolí a přesunout část přeprav ze silnice na železnici. Prezentace tohoto záměru se uskuteční v Brně při příležitosti konání mezinárodního veletrhu Transport a Logistika ve dnech 3. – 7. října.“ Petr Jechort