„Naším Cílem je udržet letos podíl Českých drah na dopravním trhu“

Ing. Petr Kousal (ČD) pro DN

České dráhy na konci loňského roku uzavřely druhý rok svého působení v podobě akciové společnosti. O tom, jak se společnosti loni dařilo a jaké hlavní cíle si vytkla pro rok letošní, jsme hovořili s generálním ředitelem Českých drah Ing. Petrem Kousalem.

„Je již znám přesný hospodářský výsledek Českých drah za loňský rok? Jak hodnotíte loňské hospodaření podniku?“ „Definitivní výsledky dosud známy nejsou, České dráhy mají zatím k dispozici pouze předběžné údaje: podle nich by účetní ztráta měla činit zhruba 690 milionů Kč. Plán předpokládal ztrátu necelé jedné miliardy Kč, takže skutečný hospodářský výsledek bude zřejmě zhruba o 300 milionů Kč lepší. Důležité je, že za roky 2003 a 2004 nezůstaly žádné externí ztráty, to znamená, že České dráhy za tyto dva roky nikomu nic nedluží a nemusely si brát provozní úvěry.“

„Jak si v loňském roce vedla nákladní doprava?“ „V nákladní dopravě se loni České dráhy potýkaly s problémy. Souvisely především s aktivitami externích dopravců, se vstupem České republiky do Evropské unie, s poklesem vývozu obilí a s tím, že došlo k přesměrování některých zásilek mimo Českou republiku. České dráhy loni v důsledku těchto skutečností přepravily o pět milionů tun méně zboží než v roce 2003 – zaznamenaly tak pokles z 85 na necelých 80 milionů tun. Nepodařilo se splnit ani tržby plánované ve výši 18,2 miliardy Kč. Podle předběžných výsledků jsme z nákladní dopravy utržili jen 17,7 miliardy Kč.“

„Jaké hlavní cíle vytyčila dozorčí rada ČD v podnikatelském plánu pro letošní rok?“ „Dozorčí rada Českých drah schválila pro letošní rok účetní ztrátu ve výši 690 milionů Kč. Plán předpokládá, že podnik v letošním roce přepraví více cestujících než loni. V loňském roce jsme v přepravě cestujících zaznamenali oproti roku 2003 nárůst o sedm milionů cestujících – přepravili jsme jich celkem 179 milionů. Pro letošní rok máme v plánu přepravit 181 milionů cestujících a utržit 5,4 miliardy Kč. V nákladní dopravě bychom chtěli dosáhnout tržeb ve výši 17,8 miliardy Kč. Byl bych rád, kdyby se Českým drahám v letošním roce podařilo udržet jejich podíl na dopravním trhu.“

„Domníváte se, že by se tento podíl mohl v příštích několika letech změnit? Očekáváte, že by nějakou změnu mohla přinést nová Úmluva o mezinárodní železniční přepravě (COTIF)? A jaké změny na dopravním trhu očekáváte v souvislosti s plánovaným zavedením mýtného pro kamiony na vybraných komunikacích?“ „V letošním roce výraznější změny na dopravním trhu neočekávám. Ani v souvislosti s novou úmluvou COTIF nepředpokládám, že by ČD mohly získat či ztratit nějaký výraznější podíl na dopravním trhu. Konkurenční tlak ovšem vzrůstá s tím, jak se v západní Evropě dopravní trh liberalizuje. Ohrožení je letos daleko vyšší než v loňském roce, a proto musejí České dráhy pokračovat ve zkvalitňování svých služeb. V letošním roce výraznější změny na dopravním trhu neočekávám. Další ohrožení pro nás představuje privatizace železnic na Slovensku, protože ten, kdo je koupí, získá lokomotivy a vozy, které jsou kompatibilní s infrastrukturou v České republice, a zaměstnance bez jazykové bariéry. Další otázkou je cena za dopravní cestu. Předpokládám, že se zvýší cena za dopravní cestu pro ucelené vlaky tak, jak se to uvádí v návrhu pro ministerstvo financí. Pro kombinovanou dopravu a jednotlivé zásilky by měla být cena naopak nižší.“

„Domníváte se, že snížení ceny za dopravní cestu pro kombinovanou dopravu přispěje k oživení dopravy po železnici?“ „Toto snížení v současné době neshledávám jako zásadní, protože České dráhy již mají všechny smlouvy na letošní rok uzavřeny. Snížení ceny za dopravní cestu pro kombinovanou dopravu, k němuž došlo v únoru, České dráhy předpokládaly, takže tuto slevu do cen již pro letošní rok promítly. Bude tedy záležet na jednotlivých operátorech, kteří kombinovanou dopravu provozují, jak i oni toto snížení ceny za dopravní cestu do výsledné ceny zapracují.“

„Jaký je další předpokládaný postup ČD při jednáních s odborovými organizacemi ohledně uzavření kolektivní smlouvy?“ „Federace strojvůdců se k poslednímu únorovému dni nepřipojila ke kolektivní smlouvě, kterou se zaměstnavatelem podepsalo ostatních pět odborových organizací, a požaduje další vyjednávání o této smlouvě. Vztahy zaměstnavatele se zaměstnanci proto v současné době upravuje zákoník práce. Zaměstnanci tento fakt pociťují zejména na délce pracovní doby a dovolené. Jejich ostatní výhody však zůstaly zachovány. Zaměstnanci mají zatím zajištěn pětiprocentní nárůst mezd oproti prvnímu čtvrtletí loňského roku. Pokud nebude kolektivní smlouva podepsána v nejbližší době, budeme na mzdy každý měsíc poskytovat vždy o pět procent vyšší finanční prostředky, než tomu bylo ve stejném měsíci loňského roku.“ Ohrožení pro České dráhy představuje privatizace železnic na Slovensku

„Jak probíhá odstraňování technických potíží s provozem jednotek Pendolino?“ „Máme zprávy, že výrobce pendolin Alstom uzavřel smlouvu se společností AŽD na vyřešení těchto problémů. Potíže by měly být vyřešeny zhruba do poloviny letošního roku. Pokud se tak stane, pak by České dráhy od nového grafikonu 2005//2006 začaly využívat pendolina pro účel, k němuž je zakoupily, tedy k dálkové dopravě mezi Drážďany a Vídní. Chtěli bychom také, aby záložní jednotka mohla začít jezdit do Ostravy, Brna a Bratislavy.“ Petr Jechort

spinner