13. července 2006
V poslední době se hovoří o nových kontinentálních linkách ucelených vlaků, které operátor Bohemiakombi provozuje z terminálu Českých drah v Lovosicích. O historii a perspektivách lovosického terminálu a o dalších záměrech Českých drah v oblasti kombinované dopravy jsme hovořili se zástupcem ředitele odboru nákladní dopravy Generálního ředitelství Českých drah pro intermodální přepravy Ing. Pavlem Špráchalem. „Na počátku letošního roku doznala organizační struktura Českých drah změn, jejichž cílem bylo posílit složku kombinované dopravy. Můžete je přiblížit?“ „Kombinovaná doprava byla na počátku letošního roku zařazena v odboru nákladní dopravy a přepravy Českých drah do působnosti nově vzniklé pozice zástupce ředitele pro intermodální přepravy. Tímto krokem se snažíme dát na vědomí, že kombinovaná doprava patří k prioritám Českých drah. Změna by měla přinést rychlejší a flexibilnější komunikaci, a to jak s vedením Českých drah, tak se zákazníky. Dlouhodobým cílem je toto oddělení dále posílit, případně vytvořit ještě samostatné oddělení pro logistická centra.“ „Můžete říci, jaký dlouhodobý záměr České dráhy sledují účastí na provozu nových linek z lovosického terminálu?“ „Na úvod bych chtěl zdůraznit, že lovosický terminál nepředstavuje a nebude představovat konkurenci pro ostatní terminály a operátory zaměřené na přepravu kontejnerů do a z námořních přístavů. České dráhy se v něm totiž hodlají prioritně zaměřovat na odbavování nových kontinentálních vlaků. Nemáme ani ambice suplovat činnost operátora a deklarujeme, že lovosický terminál bude zcela neutrální a otevřený všem operátorům.“ „Můžete ve stručnosti popsat historii lovosického terminálu, jeho současný stav a plány na jeho další rozvoj?“ „Až do roku 1994 se v prostoru dnešního terminálu v Lovosicích nacházelo klasické nákladové nádraží. V roce 1994 bylo v souvislosti se zahájením přeprav Ro-La do Drážďan přebudováno na terminál pro doprovázenou kombinovanou dopravu. Když pak Ro-La v roce 2004 skončila, České dráhy stály před otázkou, co dále. Vypracovali jsme si studie dalšího možného využití terminálu a mapovali situaci na trhu, zda je o kontinentální kombinované přepravy zájem. Na tomto základě jsme se následně rozhodli pro vybudování terminálu pro kontinentální kombinované přepravy. Podle původního předpokladu měl být modernizovaný a rozšířený terminál uveden do provozu v roce 2008. Avšak rychlý běh událostí nás přinutil, abychom naše plány na přestavbu upravili tak, aby bylo ve stávajícím terminálu možné odbavovat ucelené vlaky mezi Lovosicemi a hamburským vnitrozemským terminálem Billwerder již od počátku letošního června. České dráhy tak po dlouhé odmlce zahájily provoz kontejnerového terminálu umocněný překládkou výměnných nástaveb a poprvé v historii i překládkou silničních návěsů. Podle dalších plánů by měl být kontejnerový terminál v Lovosicích součástí moderního logistického centra samozřejmě napojeného na železnici, které bude zákazníkům schopné nabídnout kompletní logistické služby.“ „Jak je zajišťována obsluha vlaků v lovosickém terminálu?“ „Provozně starší linku Lovosice – Duisburg odbavuje na ploše ČSKD-
- Intrans společnost Trans-Sped-Consult. Hamburskou linku již však na ní
z kapacitních důvodů nebylo možné odbavovat. České dráhy proto
operátorovi vlaku, společnosti Bohemiakombi, nabídly, že budou jeho vlaky
obsluhovat na ploše bývalého terminálu Ro-La. Museli jsme proto harmonogram
prací na úpravách terminálu uzpůsobit tak, aby nerušily provoz vlaků.
Stavební činnosti považujeme za naši čistě interní záležitost
zákazníka nesmějí omezit ani se jej dotknout.“
„Jaké je současné a plánované technické vybavení terminálu a jaká je jeho kapacita?“
„V terminálu Českých drah v současné době pracují dva mobilní
překladače, které máme v pronájmu. Do budoucna plánujeme zakoupit dva
nové stroje a pronajaté vrátit. Praxe a provoz terminálu však může
situaci změnit. V současné době terminál pojme okolo 250 TEU. Tuto
kapacitu bychom však chtěli rozšířit až na 1000 TEU. Modernizovaný
terminál bude mít pro manipulaci k dispozici dvě průjezdné koleje, každou
v délce 600 metrů, a jednu kusou kolej v délce asi 300 metrů. Technickou
novinkou průjezdných kolejí bude to, že zatrolejovány budou jen jejich
špičky. Ucelený vlak nezatrolejovanou částí projede setrvačností a
zastaví tak, že se náklad bude nacházet právě v místě bez trolejí. To
překladačům usnadní a urychlí práci, takže vlak bude moci za krátkou
dobu pokračovat dále v původním směru. V Německu je takto vybavena již
většina terminálů.“ „Jaký očekáváte další vývoj poptávky po
přepravách návěsů a výměnných nástaveb?“ „Je zřejmé, že
v současné době není technická vybavenost českých autodopravců na
takové úrovni, aby tuto nabídku mohli patřičně ocenit. Je to pro ně něco
zcela nového, takže bude záležet na nás, železničních dopravcích a
operátorech, jak jim dokážeme železnici a kombinovanou dopravu obecně
zatraktivnit a učinit ji flexibilní přiměřeně jejich potřebám. Vlastní
prodej a vytváření nabídky je však již věcí operátorů. V současné
době zatím využívá novou hamburskou linku především česká pobočka
švýcarské společnosti Hangartner, v brzké době však mohou přijít
další zahraniční firmy vybavené patřičnou technikou a vytvořit tak
konkurenci vůči českým autodopravcům.“ „V loňském rozhovoru pro
Dopravní noviny naznačil náměstek generálního ředitele Českých drah pro
nákladní dopravu Ing. Rodan Šenekl, že České dráhy se hodlají účastnit
zásobovacího řetězce pro plánovanou automobilku Hyundai v Nošovicích.
Můžete říci, v jaké fázi se tento záměr nachází?“ „Zástupci
Českých drah se od počátku účastnili všech jednání, která se se
společností Hyundai ohledně plánované výstavby automobilky v Nošovicích
vedla. Investora se během nich podařilo přesvědčit o tom, aby při
přípravě zásobovacího řetězce o zapojení železniční dopravy začal
uvažovat. V současné době se již v projektu se železnicí počítá.
České dráhy jsou připraveny automobilce Hyundai nabídnout kompletní
služby od návozu komponentů, ať již ze sesterské automobilky Kia
v Žilině či v kontejnerech ze zámoří, až po odvoz ucelených vlaků
s vyrobenými automobily. Podmínkou takové spolupráce je samozřejmě
dostatečně kvalitní a kapacitní železniční infrastruktura, která by
však podle mých informací měla být zajištěna.“ „Pokoušejí se
České dráhy zapojit i do jiných podobných projektů?“ „České dráhy
v současné době usilují o užší spolupráci s krajskými samosprávami
při přípravě jejich územních plánů. U nově vznikajících či
plánovaných průmyslových zón se snažíme být nápomocni při
projektování železničních přístupových cest. Mohu říci, že u všech
zástupců krajů, s nimiž jsme doposud jednali, jsme zaznamenali vstřícný
přístup.“
Petr Jechort