„Novým prvkem nabídky Českých drah budou

Ing. Oldřich Mazánek (České dráhy) pro DN

České dráhy nedávno informovaly o současném vývoji nákladních přeprav a o prioritách nákladní dopravy příští rok. O podrobnější rozbor těchto témat jsme požádali ředitele odboru nákladní dopravy a přepravy Českých drah Ing. Oldřicha Mazánka. „Můžete zhodnotit dosavadní letošní vývoj v nákladní železniční dopravě? U jakých druhů zboží zaznamenaly České dráhy meziročně nejvýraznější pokles přeprav a kterých komodit jste naopak přepravili více?“ „Obecně lze říci, že jak z hlediska tržeb, tak i přepravených tun jsme za prvních deset měsíců letošního roku ve srovnání s výsledky loňského roku zaznamenali shodně pokles o šest až sedm procent. Obdobný vývoj je patrný i u jiných evropských železničních společností, takže v celoevropském srovnání si České dráhy v přepravených tunách podle statistik UIC nadále udržují čtvrté až páté místo. K největšímu propadu došlo v přepravě železa, především v důsledku ukončení hutní výroby společnosti MetalSteel v České republice. Tato skutečnost ovlivnila i přepravy návazných produktů, jako je železný šrot či koks, kterých rovněž ubylo. Významný propad zaznamenaly České dráhy také u pevných paliv, což částečně souviselo právě s úbytkem přeprav hutních výrobků. Méně se přepravilo také dřeva. Příčinou tohoto poklesu byla skutečnost, že se celkově těžilo méně. Část přeprav ubyla i v důsledku nové techniky na těžbu dřeva, která umožňuje rychlé zpracování a rozvoz, který na kratší vzdálenosti většinou zajišťuje silniční doprava. Příznivě se letos naopak vyvíjel export obilovin, který vzrostl o 206 procent, tedy asi o 750 tisíc tun. K lehkému nárůstu přeprav došlo také u hnědého uhlí, a to o dvě procenta. V souvislosti se zahájením provozu v kolínské automobilce TPCA se zvýšil i objem přeprav strojů a automobilů.“ „Jak se letos vyvíjela kombinovaná doprava?“ „České dráhy v současnosti vypravují 600 ucelených vlaků kombinované dopravy měsíčně. Ve většině případů se jedná o přepravy kontejnerů, pouze v jednotlivých případech o přepravy nástaveb. Přeprava kontejnerů vzrostla meziročně o 13 procent, oproti roku 2003 dokonce o 29 procent. V tomto druhu přeprav se tak Českým drahám podařilo překročit strategický roční plán, který si podnik stanovil. V kombinované dopravě letos České dráhy přistoupily i ke způsobům těsnější spolupráce s operátory. Příkladem je přeprava vlaků pro společnost ERS (European Rail Shut-tle), kdy si ERS sama přepraví vlak přes Německo a v Pirně jej předá Českým drahám, které jej dopraví na území ČR. Spolupráce funguje k oboustranné spokojenosti – vlaky jezdí bez zpoždění a jejich předávka probíhá velmi rychle. S ERS již mají České dráhy připravenu i smlouvu o kvalitě vlaků. České dráhy se v ní zavazují k tomu, že vlaky budou jezdit včas, jinak bude uplatněna finanční sankce.“ „České dráhy nedávno deklarovaly snahu více se zapojovat do mezinárodních přeprav. Můžete uvést nějaké příklady tohoto programu?“ „Příkladem mohou být například nákladní expresy Carpathia, Adria či ScandViking. Carpathia expres jezdí již více než čtyři roky z ČR do Rumunska, kam vozí hlavně dřevotřískové desky a sádrokarton. Expres vyjíždí pětkrát až šestkrát týdně. Adria expres, který začal jezdit v prvním čtvrtletí letošního roku, jezdí z Ostravy do přístavu Rijeka. Vozí především železo. V současné době jezdí denně. ScandViking expres je společný produkt, na němž se podílejí i České dráhy. Přímý spoj ze Švédska do jižní Evropy jezdí pětkrát týdně a vozí zásilky všeho druhu, především pak dřevo.“ „České dráhy si jako jednu z priorit pro příští rok vytkly také aktivní účast na výstavbě veřejných logistických center (VLC). Můžete tento záměr přiblížit?“ „Záměr výstavby veřejných logistických center a vleček s podporou Českých drah vychází z Dopravní politiky ČR na léta 2005 až 2013. Záměr byl rozpracován ve Strategickém rozvoji Českých drah, který dozorčí rada podniku schválila v květnu loňského roku. Na tento dokument navázala Strategie kombinované dopravy Českých drah, schválená loni v říjnu. Letos v srpnu pak k těmto dvěma dokumentům přibylo ještě Vytváření podmínek pro zkvalitnění kombinované dopravy Českých drah. Těmito dokumenty České dráhy reagovaly na vstup České republiky do Evropské unie a s ním související nárůst přepravní náročnosti. Právě logistická centra by měla být novým prvkem v nabídce Českých drah, který by měl pomoci tento nárůst zvládat. V současné době již jsou vytipovány lokality, kde by se logistická centra měla nacházet, přičemž nejdále je příprava výstavby logistického centra v Lovosicích. Toto cen-trum by mělo vzniknout v místě bývalého překladiště přeprav Ro-La a využít jeho dostatečného prostoru a technické podpory. Na počátku října již byl v Lovosicích zahájen provoz vlakového spoje v relaci Lovosice – Duisburg a zpět. V současnosti jezdí v této relaci dva páry vlaků týdně. Další vytipovanou lokalitou pro výstavbu VLC je Brno. V tomto případě firma ČSAD Hodonín oslovila České dráhy a obě firmy následně společně přijaly záměr vybudovat v brněnském regionu logistický terminál včetně terminálu pro kombinovanou dopravu. Centrum by mělo být vybudováno v lokalitě Brno-Slatina nebo Brno-Tuřany a mělo by být trimodálním uzlem železniční, silniční a letecké dopravy. V současné době v této lokalitě probíhá marketingový průzkum potenciálních zákazníků, aby České dráhy získaly představu o jejich konkrétních požadavcích na plánované VLC. Dalšími lokalitami, v nichž by měla být vybudována VLC, jsou města Pardubice a Ostrava. V případě těchto dvou lokalit se v tuto chvíli jedná spíše o dlouhodobější záměr. V současné době je ve hře také návrh společnosti Urban z Lanškrouna, která provozuje silniční dopravu a Českým drahám navrhla spolupráci při vybudování logistického terminálu v Rudolticích. Nyní se čeká na vypracování podnikatelského záměru, který by měl ozřejmit, o jaké přepravy by mělo jít a jakým způsobem se České dráhy budou na spolupráci podílet.“ „Jak by měla být VLC financována?“ „Z hlediska financování již bylo na výstavbu VLC v Lovosicích schváleno čerpání finančních prostředků z Operačního programu Infrastruktura. Finance z domácích zdrojů jsou již také připraveny. S tímto způsobem financování se počítá i pro VLC v Brně, Pardubicích a Ostravě.“ „Jak se České dráhy věnují logistice v rámci vlastní organizace?“ „Logistika se letos pro vedení Českých drah stala předmětem zvýšeného zájmu a v tomto duchu by v dohledné době mělo dojít i k úpravě organizační struktury ČD – od počátku příštího roku začne při ČD fungovat zvláštní logistické pracoviště. Zatím se logistika provádí v rámci kombinované dopravy. Nové logistické pracoviště by mělo posílit pouto spolupráce Českých drah s jejich zákazníky.“ Petr Jechort

spinner