„ACRI chce jednotně hájit potřeby českého železničního průmyslu“

Ing. Marie A. Dolejšová (ACRI) pro DN

V poslední době se stále více hovoří o Asociaci podniků českého železničního průmyslu – ACRI, která v současné době sdružuje a hájí zájmy 24 společností. Autorita a prestiž této organizace vzrůstá nejen mezi jejími členy, ale i mezi odbornou veřejností. Na to, jaké spektrum služeb svým členům ACRI poskytuje, jsme se zeptali výkonné ředitelky asociace Ing. Marie A. Dolejšové.

„Můžete asociaci ACRI ve stručnosti představit?“ „Asociace sdružuje podniky, které v současnosti zaměstnávají více než šestnáct tisíc pracovníků a dosahují celkového ročního obratu přes čtyřicet miliard Kč, z nějž plnou čtvrtinu tvoří export. Nemalou měrou tak svou podnikatelskou činností přispívají k zaměstnanosti a tvorbě HDP v České republice. ACRI je česká právnická osoba ustanovená podle občanského zákoníku. Řídí ji volené předsednictvo, jehož nejvyšším orgánem je valná hromada. Předsednictvo tvoří sedm členů reprezentujících hlavní obory činnosti železničního průmyslu. Asociace je národním členem Evropské asociace železničního průmyslu (UNIFE). Členy ACRI jsou společnosti zabývající se vývojem, konstrukcí, výrobou a opravárenstvím kolejových vozidel, výstavbou, modernizací a rekonstrukcí železniční infrastruktury, vývojem, projektováním, výrobou, montáží, rekonstrukcí a servisem zabezpečovací, telekomunikační, informační a automatizační techniky v železniční dopravě, dále dodavatelé železničních komponentů, materiálů a služeb a v neposlední řadě společnosti činné v oblasti schvalování výrobků pro železnici. Výhody členství v asociaci jsou podobné jako v jiných profesních svazech a sdruženích.“

„Jaké jsou strategie a cíle ACRI?“ „Asociace byla založena už v roce 1995. Do širšího povědomí se však dostala až v roce 2003, kdy přijala novou strategii, a dále loni, kdy docházelo k jejímu postupnému a účinnému naplňování, které přineslo a přináší řadu konkrétních výsledků a přispělo ke zvýšení prestiže ACRI. ACRI se především snaží podporovat železniční dopravu a železniční průmysl – v rámci České republiky a prostřednictvím členství v UNIFE i v rámci celé Evropské unie. Cílem jejích snah je stabilizace a postupný rozvoj odvětví, dále pak prosazování a podpora společných zájmů členů ACRI u státních orgánů, na ministerstvu dopravy, ministerstvu průmyslu a obchodu, ministerstvu financí, Drážním úřadu, u Státního fondu dopravní infrastruktury, Správy železniční dopravní cesty či Českých drah. ACRI usiluje rovněž o dialog s českými a evropskými institucemi při projednávání strategických otázek dopravy, prosazuje harmonizaci technických a bezpečnostních specifikací týkajících se železničního průmyslu, podporu interoperability evropského železničního průmyslu, účast na rozvojových programech a souvisejícím výzkumu, vývoji a zkušebnictví. ACRI dále podporuje spolupráci průmyslu, provozovatelů drah, dopravců a orgánů států v oblasti kolejové dopravy, propagaci českého železničního průmyslu v rámci EU a v neposlední řadě organizuje různá odborná setkání, výstavy a konference. Ze všech těchto funkcí asociace plyne, že ACRI nabízí jedinečnou příležitost k dialogu a k síťové spolupráci mezi jejími členy s možností využití synergických efektů.“

„Jak vstup země do EU ovlivnil český železniční průmysl?“ „Je logické, že vstup do unie český železniční průmysl výrazně ovlivnil a ještě ovlivní, stejně jako je tomu i u dalších odvětví. Trh se otevřel zahraniční konkurenci, a naopak české firmy získaly snazší přístup na trhy EU. Zásadní změny ovšem nepřišly přímo s naším vstupem do EU, ale přicházejí postupně se strategií unie v této oblasti. Protože jsme znali záměry Evropské unie v tomto segmentu dopravy, mohli jsme se na 1. květen 2004 s dostatečným předstihem chystat. To se týká nejen oblasti technické a legislativní, ale i interoperability, která znamená funkční a technickou integraci rozdílných železničních systémů zemí Evropské unie. Mezinárodní konference na toto téma se konala počátkem července loňského roku v Obecním domě v Praze. Zapojili jsme se i do mezinárodní spolupráce. Jak jsem již uvedla, je ACRI členem UNIFE. Těší nás, že jsme byli první organizací z nově přistoupivších zemí, která se stala členem této asociace. Výsledkem serióznosti přístupu a dobré práce našich zástupců v řadě komisí je pak skutečnost, že se UNIFE rozhodla uspořádat své letošní výroční zasedání v Praze. Český železniční průmysl prošel v uplynulém období velice náročnou a složitou restrukturalizací, avšak prokázal svoji životaschopnost a připravenost obstát i v těch nejnáročnějších podmínkách. Stručně řečeno, myslím si, že to nejhorší má za sebou a nyní lze předpokládat jeho rozvoj. Pokud se bude dařit naplňovat cíle, které si v oblasti železniční dopravy klade nejen Evropská unie, ale i Česká republika, nemáme se čeho obávat. To konečně zaznělo i na semináři, který naše asociace uspořádala loni v listopadu v Mělníku pod názvem Nové perspektivy českého železničního průmyslu v rámci rozšířené EU a na němž naši členové otevřeně hovořili se zástupci příslušných ministerstev, poslanci a senátory o problémech, které je trápí.“

„Jakým způsobem hodlá ACRI prosazovat zájmy železničního prů-myslu v České republice a celé EU?“ „Český železniční průmysl má dlouholetou tradici, na kterou může navazovat. Přes podstatný pokles v posledních patnácti letech je toto průmyslové odvětví stále poměrně veliké a nezanedbatelně přispívá k tvorbě našeho HDP. Přesto zatím nemá vybudovanou odpovídající pozici a podporu v rámci ČR. Právě nová strategie ACRI má za cíl tento stav změnit a dostat železniční průmysl na takovou pozici, jaká mu z hlediska jeho tradice a vlivu na fungování společnosti právem náleží. Cest, jak tohoto cíle dosahovat, je řada. V legislativní oblasti jsme se stali partnerem jak ministerstva průmyslu, tak i ministerstva dopravy, máme možnost se vyjadřovat k připravovaným zákonům nebo jejich aktualizaci a ovlivňovat tak jejich konečnou podobu, stejně jako podobu směrnic a vyhlášek. V kontaktu jsme i se zákonodárci – poslanci i senátory, účastníme se jednání příslušných výborů i podvýborů Poslanecké sněmovny i Senátu. Ministerstvo průmyslu se na nás již několikrát obrátilo jako na oborového partnera v souvislosti s některými možnými projekty zahraniční spolupráce. Velmi kladně v této souvislosti vnímáme snahy tohoto ministerstva o zvyšování efektivity našeho průmyslu a posilování jeho exportní pozice. Další z možností, jak prosazovat zájmy našich členů, byl i zmíněný mělnický seminář, který všichni zúčastnění hodnotili velmi kladně. Proto v letošním roce uspořádáme nej-méně dvě další taková setkání. Pokud jde o Evropskou unii, existují tři cesty, jak v ní prosazovat zájmy českého železničního průmyslu. První spočívá v prohlubování mezinárodní spolupráce, navazování kontaktů s významnými západoevropskými firmami stejného nebo podobného zaměření ke vzájemné ko-operaci. Vždy je snazší se prosadit na evropském trhu, když máte po boku silného partnera, než samostatně. Ve velkých dopravních projektech, především při výstavbě železničních koridorů, financovaných ze zdrojů Evropské unie, se osvědčilo spojení českých firem se zahraničními partnery. Řadu možností v tomto směru nabízí Slovensko a Polsko. Věřím, že s postupem času se české firmy budou účastnit veřejných soutěží i v dalších státech unie. Druhou cestou je aktivně se zapojit do mezinárodních komisí a sdružení a jejich prostřednictvím pak ovlivňovat vytváření evropské legislativy. Naši zástupci v komisích UNIFE mají například možnost se podílet na technických normalizačních aktivitách Evropské unie. Aktivně působíme i v Evropské asociaci pro železniční interoperabilitu, která zpracovává návrhy takzvaných TSI norem. Ty jsou v Evropské komisi schvalovány a vydávány jako právně závazný dokument pro všechny členské státy EU. Třetí cestou jsou kontakty s příslušnými komisaři a dalšími pracovníky Evropské komise, ale i s našimi poslanci v Evropském parlamentu. Zde se opět osvědčuje mezinárodní spolupráce, to, když jsou obhajovány zájmy železničního průmyslu jako celku a nikoli jen jednotlivé země. Myslím si, že ACRI vykonala na tomto poli kus dobré práce, což kladně hodnotí nejen členské subjekty, ale i další zainteresované strany. Na druhou stranu je třeba otevřeně přiznat, že nemálo úkolů, které si vyžadují řešení, je ještě před námi.“

„Jaké konkrétní aktivity a akce ACRI plánuje v letošním roce?“ „V letošním roce si připomeneme desáté výročí založení naší asociace. To nám poskytne možnost ohlédnout se zpět, zhodnotit, co bylo vykonáno, a současně se zamyslet nad tím, jak udělat naši práci ještě efektivnější. Jak jsem se již zmínila, navážeme na úspěšný mělnický seminář a na začátku dubna a přelomu listopadu a prosince uspořádáme podobné semináře ACRI k aktuálním otázkám železničního průmyslu. V květnu proběhne v Praze výroční zasedání UNIFE, jehož se aktivně zúčastníme, vlastní stánky budeme mít na třech veletrzích – Raildays v Ostravě, Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně a dortmundském veletrhu rail#tec. Na podzim plánujeme společnou prezentaci členů ACRI v Bruselu. Navíc čtyřikrát v průběhu roku vydáme náš časopis ACRI News, jehož nulté číslo vyšlo loni v listopadu. Jedná se o čtvrtletník, který bude pravidelně přinášet informace o novinkách v železničním průmyslu, o našich seminářích, o činnosti jednotlivých společností, které jsou členy naší asociace, o naší prezentaci na výstavách a veletrzích. A samozřejmě také o práci sekretariátu ACRI a výsledcích jednání předsednictva. Časopis však není určen jen našim členským subjektům, ale i našim partnerům, příslušným pracovníkům na ministerstvech či poslancům a senátorům, kteří se zabývají problematikou dopravy nebo průmyslu.“

„Jakou roli by měla hrát ACRI v budoucnu?“ „Velmi dobrým příkladem je pro nás činnost našich partnerských organizací v UNIFE, které mají ve svých zemích dlouholetou tradici, například VDB v Německu nebo francouzská FIF.V roce 2010 bychom byli rádi přinejmenším na stejné úrovni jako ony. To znamená, že budeme usilovat o to, abychom měli velmi dobře vybudovanou vnitřní informační infrastrukturu a byli vnímáni jak svými členy, tak i příslušnými institucemi České republiky jako významný partner a představitel českého železničního průmyslu, jako neopominutelný spolutvůrce norem, zákonů a vyhlášek v oblasti železniční dopravy. Předpokládám, že v té době bude ACRI v Evropě uznávaným reprezentantem nejen svých členů, ale také těch firem, které jsou dnes samostatně členy UNIFE. Bude jednoznačně jednotícím prvkem hájícím potřeby železničního průmyslu v České republice.“ Petr Jechort,
Jana Jenšíková

spinner