4. května 2006
Letošního jarního zasedání Světové federace spedičních svazů FIATA se na konci března v Curychu zúčastnilo na dvě stě delegátů z 52 zemí všech kontinentů. O průběhu zasedání jsme hovořili s výkonným ředitelem Svazu spedice a logistiky Ing. Jiřím Kladivou, který na jednání vedl českou delegaci. „O jakých významných bodech FIATA v Curychu jednala?“ „V průběhu tří dnů proběhlo v Curychu celkem dvanáct odborných zasedání. Z těch hlavních věcí, které jsme projednávali, pokládám jednu za velmi dobrou a druhou za poněkud horší. Velmi dobrá je dohoda uzavřená mezi FIATA a Mezinárodní drážní unií (UIC) za asistence Společenství evropských drah (CER) o zajišťování kvality významné části železniční dopravy zboží. Druhá, spíše horší záležitost se týká námořních konosamentů pro speditéry.“ „Co nová dohoda v železniční dopravě přinese?“ „Schválili jsme, že v krátké době FIATA s UIC podepíše dohodu, na jejímž základě začnou dráhy zákazníkům nabízet ujednání o kvalitě. Dohoda se bude týkat služeb v rozsahu od deseti vozů až po ucelené vlaky. Ujednání budou vycházet ze vzorových zásad, o nichž bude v květnu informována Evropská komise v Bruselu. Nová dohoda by měla dokázat, že pro zajišťování kvality v železniční nákladní dopravě není třeba úředního nařizování, jak si to evropské úřady dlouho představovaly. Vzorové zásady podrobně pokrývají rozsah platnosti a specifikace služeb, zajištění kvality a její měření, odpovědnost za zpoždění, penalizaci a obsahují i zaváděcí opatření. S podrobnými texty seznámíme Drážní klub našeho svazu koncem dubna.“ „Horší zpráva se tedy týká námořních konosamentů…“ „Předmětem dlouhé diskuse v Multimodálním institutu FIATA byla problematika námořních konosamentů ve spedici z pohledu nových pravidel o dokumentárních inkasech Mezinárodní obchodní komory (ICC) UCP 600. Bankovní výbor ICC totiž v jejich novém znění hodlá upustit od odvolávky na spediční doklady a speditéři se obávají, aby banky přijímaly a uznávaly světově rozšířený multimodální konosament FIATA i konosamenty speditérů a neorientovaly se jen na konosamenty rejdařů. K této situaci delegáti nezaujali jednotné právní stanovisko, neboť výklady se různí, avšak FIATA hodlá v každém případě o věci jednat s vedením ICC.“ „FIATA na zasedání jistě jednala také o problematice letecké spedice…“ „Institut letecké nákladní dopravy FIATA se zabýval především podmínkami kontraktů v návaznosti na rezoluci Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA 600b. Tato rezoluce se upravuje, aby brala v úvahu Montrealskou úmluvu a vyjasnila hodnotu zlatého franku. Odpovědnost je limitována 17 SDR (SDR – mezinárodní rezervní měna Mezinárodního měnového fondu). Odpovědnost speditéra, konajícího jako smluvní dopravce, má v letecké dopravě rovněž limit 17 SDR. Úmluva ovšem neřeší pozemní dopravu mezi dvěma letišti jinými druhy dopravy, kde se aplikuje národní právo nebo úmluvy CMR či CIM. Podle informací, které právní rada IATA společnému konzultačnímu výboru (IFCC) IATA a FIATA poskytla, může speditér tisknout své vlastní smluvní podmínky na rub nákladního listu typu HAWB, nikoli však MAWB. ,European Air Cargo Programme‘, který na tlak Evropské unie zrovnoprávnil postavení speditéra ve smluvním vztahu s leteckým dopravcem, nachází pozitivní ode-zvu také v dalších částech světa: v Kanadě, Austrálii a Indii.“ „Čím se delegáti zabývali v oblasti silniční spedice?“ „Mezi hlavní body jednání FIATA v Curychu patřily digitální tachografy, které budou definitivně povinné pro vozidla uváděná do provozu od letošního května. Delegáti rovněž hovořili o snaze Evropské unie harmonizovat náklady na infrastrukturu v rámci členských zemí. FIATA je pro určitou harmonizaci s tím, že alespoň určité dohodnuté zásady budou lepší než žádné řešení. Na pořadu jednání se dále ocitl přebytek dopravních kapacit v Evropě, z něhož plyne mnohdy velmi nízká rentabilita silniční dopravy. Na některých národních úrovních se proto ozývají hlasy, aby se začaly uplatňovat minimální sazby. FIATA i Evropská organizace pro spedici a logistiku (CLECAT) jsou pro respektování tržních podmínek a proti případné státní intervenci. Na jednání také zaznělo, že některá opatření v sociální oblasti, která se týkají změn dob řízení a odpočinku a měly by zlepšit ochranu řidičů, mají vliv na hospodářskou situaci zaměstnavatelů.“ „O čem jednaly další pracovní orgány FIATA?“ „V oblasti právní problematiky stojí ve středu zájmu speditérů nadále průběh prací na nové námořní úmluvě v komisi OSN pro mezinárodní obchodní právo (UNCITRAL). Na pořadu letošních jednání jsou otázky rozsahu platnosti a svobody kontraktů, právo na soud a čas pro soud, odpovědnostní limity a dopravní dokumentace. Na jednáních UNCITRAL má FIATA jako nevládní organizace jen poradenský hlas. Podle některých informací by práce na úmluvě mohly skončit během dvou let. Poté by mělo následovat svolání diplomatické konference k podpisu a jednotlivé národní ratifikace. Zásadní změny v oblasti nebezpečných věcí se letos týkají letecké dopravy zboží. O těchto změnách hovořili na jarním zasedání FIATA v Curychu zástupci IATA a jsou uvedeny v novém technickém manuálu ICAO (o hlavních změnách již sekretariát SSL informoval Aircargo klub svazu na jeho březnovém setkání). FIATA je aktivní také v rámci svého poradenského statutu v Evropské hospodářské komisi OSN. Nedávno v souvislosti se změnami úmluvy ADR podala společně s Mezinárodní unií silniční dopravy IRU návrh na zlepšení směrnic pro řidiče v případě nehody, neboť stávající směrnice se jeví spíše jako kontraproduktivní pro svou nepřehlednost i duplicity a nepředstavují optimální řešení, pokud jde o jazykové mutace. Pozornost delegáti věnovali rovněž přebalování nebezpečného zboží na paletách (uzavírání fólií), kde je třeba brát v úvahu jednak odpovědnost za označení na těchto přebalech, jednak za případné vložení jiné věci pod přebal. Proto má být realizátorem přebalu držitel zboží. Konečně je také aktuální vydání přehledu evropských tunelů – Tunelového kodexu – pro dopravu nebezpečných věcí a předpisů, které se této dopravy týkají. V oblasti celní problematiky se delegáti seznámili s tématy, která jsou na pořadu Světové celní organizace (WCO), jako například: l Single Window (jediné místo k vyřizování všech úředních záležitostí kolem exportu a importu); l Data elements and Customs message design (skladba celních informací a design celního hlášení); l ACI – Advanced Cargo In- formation (předchozí informace o zboží); l Bezpečnostní management dodavatelských řetězců a l UCR (jednotné referenční číslo zásilek).“ „FIATA věnuje již tradičně pozornost problematice odborné výchovy…“ „Pozoruhodný je rozkvět odborné spediční výchovy v rozvojovém světě, kde FIATA předala certifikáty o schválení výukových programů svazům Libanonu a Keni. Na zasedání delegáti rovněž vyslechli informace o projektu podpory odborné spediční výchovy v šesti balkánských zemích, kde je nositelem finanční podpory Světová banka, a zprávu o zavádění odborných školení a kurzů v rámci TRACECA (Transport Corridor Europa – Caucasus – Asia), za podpory několika nadací, jež se týkají Kyrgyzstánu, Turkmenistánu a Tádžikistánu. V Evropě stojí za pozornost nový trend odborné výchovy ve Francii, která je věnována udržitelnému rozvoji a vychází z regionální báze.“ „Jaké akce připravuje FIATA v letošním roce?“ „Čínská delegace podala na zasedání podrobné informace o přípravě podzimního kongresu FIATA v Šanghaji, delegace Dubaje obdobně hovořila o přípravě na kongres, který se v její zemi uskuteční na podzim 2007. Ukrajinská delegace informovala o logistických dnech v květnu v Oděse. Zvláštní prezentace se týkala veletrhu transport logistic China, který již podruhé pořádá společnost Messe München International a bude se konat v době konání kongresu FIATA v Šanghaji.“ (pat)