„Drážní deklarace apeluje na zohlednění externích nákladů“

Ing. Jiří Kladiva pro DN

Zástupci evropských železnic na jaře podepsali významný dokument, o kterém by se mělo vědět ve všech dopravních oborech. O rozhovor na toto téma jsme požádali Ing. Jiřího Kladivu (CBC), který sleduje činnost mezinárodních dopravních organizací pro potřeby pracovních týmů Svazu spedice a logistiky ČR (SSL).

„Jak se přesně deklarace jmenuje, kdo je jejím autorem a co je jejím posláním?“

„Název zní Společná deklarace

o internalizaci externích nákladů (sro-

zumitelněji: započítávání vnějších nákladů) v dopravě pro urychlení činností Společenství. V polovině dubna ji podepsaly tři mezinárodní drážní organizace: Společenství evropských železnic (CER), Evropská federace dopravních dělníků (EFT) a Organizace manažerů evropských drážních infrastruktur (EIM). Deklarace vychází z toho, že ,internalizace externích nákladů‘ je zcela zásadní pro rozvoj nákladní dopravy v drážním sektoru a pro zaměstnanost. Takzvaní sociální partneři – CER, EFT a EIM – jsou znepokojeni nadměrným zpožděním v přijímání nezbytných politických rozhodnutí od doby, kdy byla poprvé publikována Zelená kniha o evropské dopravní politice (1995) a Bílá kniha (1998). Má to být totiž hlavní konkurent dráhy – silnice, která vykazuje nejvyšší externí náklady (vliv nehod, kongescí, vliv na životní prostředí) – a tyto náklady by se měly odrážet v její ceně.“

„Je snad směrnice EU o eurovinětě nedostatečná?“

„Připomeňme, že po dlouhých a obtížných diskusích byla revidovaná směrnice o eurovinětě pro silniční dopravu zveřejněna 9. června 2006 v Oficiálním věstníku Evropské unie. Ovšem podle společné deklarace mimo některé malé výjimky (jako jsou emisní standardy EURO) směrnice započítávání externích nákladů neumožňuje. Jinými slovy: neaplikuje princip ,znečišťovatel platí‘ (polluter pays). To má výrazně omezovat možnost drážního sektoru fungovat za férových podmínek, jakož i samostatně financovat investice. Nicméně směrnice ukládá Evropské komisi (EK), aby do dvou let od vstupu v platnost (tedy do 10. června 2008) předložila zprávu, která zhodnotí externí náklady, a sice pro všechny obory dopravy. Současně zpráva navrhne politické nástroje pro začleňování externích nákladů a zhodnotí dopad těchto nástrojů na ekonomiku, dopravní sektor a podobně.“

„Co tedy společná deklarace požaduje?“

„Žádá zkrácení zmíněného dvouletého termínu, kterým je červen příštího roku. Vychází totiž z toho, že EK v rámci splnění uloženého úkolu zadala v polovině loňského roku vypracování studie o začleňování externích nákladů. Očekává se, že studie bude dokončena letos v druhém pololetí. V zásadě studie podle společné deklarace nepřinese nové kalkulace těchto nákladů, ale o něco omezí široký rozsah výpočtů z minulých studií. Získaný ,rozumný rozsah‘ výpočtů externích nákladů bude společně se scénáři jejich začleňování sloužit jako vstup pro posouzení důsledků. Tyto scénáře budou kombinovat začleňovací nástroje jako silniční poplatky za kilometr nebo daň z CO2 při spalování paliva. První výsledky studie již jsou k dispozici od letošního března a ukázaly, že studie velmi pokročila. Proto bude EK jistě schopna publikovat celkové výsledky před červnem 2008. Sociální partneři, podepsaní pod společnou deklarací, trvají na urychlení publikace této zásadní studie ještě v letošním roce.“

„V čem spatřují dráhy hlavní důvody začleňování externích nákladů?“

„Podle společné deklarace je považují za nezbytnost. Nejenže současné ceny za dopravu jsou podle drah neúčinné, pokud jde o veřejnou prospěšnost a životní prostředí. Ceny mají být účinnou pobídkou pro zákazníky, musí odrážet externí náklady jako kongesce, znečištění ovzduší, změnu klimatu a nehody. Férové a účinné ceny za dopravu nejenže sníží kongesce, ochrání prostředí, zabojují proti změně klimatu a vytvoří finanční zdroje pro infrastrukturní investice, ale také vymezí hrací prostor pro všechny obory dopravy a drážnímu sektoru umožní rovně soutěžit s ostatními dopravními

obory.“

„Nejde nakonec o vyrovnávání si účtů se silniční dopravou?“

„Dráhy opravdu argumentují, že silniční sektor má za sebou podstatnou část externích nákladů. Odvolávají se přitom na dva dobře známé podklady. Jednak na výzkumný projekt UNITE z roku 2001, financovaný EU, a jednak na studii UIC, provedenou institutem INFRAS v roce 2004. Projekt UNITE došel k závěru, že silnice vyvolává 94 procent veškerých nákladů, zatímco studie UIC jich silnici přisuzuje 83,7 procenta ze všech externích nákladů.

Ve hře je i pohled na zdroje investic do infrastruktury a jejich napojení na poplatky z jejího používání: dráhy jednoznačně požadují, aby takzvané křížově-modální financování bylo přijato jako základní princip. Znamená to, že poplatky získané v jednom oboru mohou být využity pro obory další.“

„V co společná deklarace nakonec vyúsťuje?“

„Evropští sociální partneři z dráž-ního sektoru v deklaraci žádají evropské politiky, aby bezprostředně jednali. Ti průběžně uznávají potenciál pro evropskou dopravu zboží po kolejích. Drážní nákladní trh EU je plně otevřen od letošního 1. ledna a dopravci jsou pod stálým tlakem na snižování cen a zvyšování kvality. Otevření trhu ale není vše – je třeba splnit dvě další podmínky: vytvořit účinnější cenové systémy mezi obory a moderní drážní nákladní síť. Bez těchto podmínek vzniká nebezpečí, že se drážní podíl sníží a hospodářský růst se omezí. Pokrývání všech externích nákladů v silniční nákladní dopravě v Evropě je podle signatářů deklarace klíčem k oněm dvěma aspektům.“

(jet)

spinner