„NEDOSTATEK NÁKLADNÍCH VOZŮ BY MOHL ZBRZDIT LIBERALIZACI DRAH V EVROPĚ“

ING. JIŘÍ KLADIVA, CSC., PRO DN

Posledního zasedání Drážního klubu Svazu spedice a logistiky ČR (SSL) se na začátku léta jako již tradičně zúčastnili vedle zástupců oboru železniční spedice také představitelé českých státních i soukromých drah, zahraničních drážních podniků a majitelů soukromých vozů. O podrobnější informace z jednání jsme požádali Ing. Jiřího Kladivu, CSc., který v době zasedání zastával funkci výkonného ředitele SSL.
„Měl jste na starosti přípravu jednání a realizaci závěrů z posledního zasedání Drážního klubu; o čem se především jednalo?“ „Jednání Drážního klubu bylo věnováno aktuální spolupráci spedice s drahami, bylo však zaměřeno především na vývoj v zahraničí – jak je tomu v klubu v prvním pololetí zvykem. Na dalším zasedání před koncem roku pak členové klubu obyčejně jednají o očekávaných nových událostech, které by měl přinést nadcházející rok, a to hlavně v tuzemsku. Na programu jednání byla celá řada důležitých mezinárodních věcí. Hovořilo se například o čerstvé dohodě Světové federace spedičních svazů (FIATA) a Mezinárodní železniční unie (UIC), o kvalitě nákladní železniční dopravy a Úmluvě COTIF 99, která vstoupila v platnost na počátku července. Členové klubu hodnotili také některé aktuální kroky Evropské unie a situaci v některých mezinárodních drážních organizacích. Jednání pak uzavřely aktuální informace o zahraničních drahách a zprávy o nové technice, projektech a tratích.“ „Byly na programu zasedání i nějaké domácí záležitosti?“ „Především jsme rekapitulovali změny v drážním právu v období od ledna do března. České dráhy nás informovaly o změnách národních a svazových tarifů. Dále jsme jednali o online sledování vlaků a také o výběru nejvhodnějších vozů za pomoci informačních technologií. V neposlední řadě došlo rovněž na situaci vozového parku pro kombinovanou dopravu a na ujasnění postupů při reklamacích škod.“ „Můžete obsah dohody mezi FIATA a UIC, která by měla zajistit kvalitu nákladní železniční dopravy, přiblížit?“ „Kvalita v nákladní železniční dopravě je natolik tíživým problémem že jej Evropská komise hodlá řešit zvláštním dekretem v rámci své série drážních balíčků. Operátoři kombinované dopravy velmi často tvrdí, že to je právě nedostatečná kvalita železniční dopravy (především v dodržování dob dojezdů ucelených vlaků kombinované dopravy), která brzdí rozvoj tohoto dopravního systému a je příčinou odchodu zákazníků – většinou zpět na silnici. Obě světové nevládní organizace, zastupující dráhy a jejich zákazníky, proto na jaře podepsaly významnou dohodu, jak klientům potřebnou kvalitu pod hrozbou sankcí zajišťovat. Klub měl k dispozici celý dosti obsáhlý dokument a já – jako přímý účastník jarního zasedání FIATA, na němž byla dohoda poprvé prezentována – jsem mohl zodpovědět řadu dotazů jeho členů. Dohoda je zaměřena hlavně na celovlakové zásilky v mezinárodní konvenční dopravě zboží. Obsahuje pasáže o rozsahu platnosti, specifikaci služeb, zajišťování kvality, odpovědnosti, penále a způsobu zavádění. Obě organizace o dohodě nedávno informovaly Evropskou komisi. Domnívají se, že na společném dopravním trhu již nebude třeba zachraňovat kvalitu služby úředním výnosem.“ „Na počátku července vstoupila v platnost úmluva COTIF 99; věnoval se jí na svém jednání také Drážní klub?“ „Ano, věnoval. V tomto bodě budu stručnější, protože jednání klubu předcházel velmi úspěšný seminář na toto téma, který letos na jaře v Olomouci společně zorganizovaly SSL a společnost Jerid. Zúčastnilo se jej téměř 200 zájemců, kteří vyslechli referáty vesměs zahraničních expertů. Na zasedání jsme tedy spíše hodnotili úroveň semináře a dojednávali se zástupci Českých drah sérii dalších seminářů, které budou probíhat v jednotlivých regionech. Úmluva COTIF 99 je rozsáhlý dopravněprávní dokument, který jako všechny mezinárodní úmluvy tohoto druhu vyžaduje, aby jej ratifikoval předepsaný počet států. Tento počet letos završilo Turecko, a tak mohla úmluva konečně července vstoupit v platnost. Úmluva bere v úvahu nové formy organizace drážní dopravy a význam informačních technologií. Velmi podstatné je to, že do praxe zavádí nový mezinárodní nákladní list. V souvislosti s letitou schvalovací procedurou této úmluvy však považuji za stále naléhavější otázku, zda se éra podobných úmluv nechýlí ke konci. V okamžiku, kdy podobné úmluvy vstupují v platnost, již totiž mnohdy neodpovídají nárokům doby a technologickému vývoji, který postupuje mnohem rychleji.“ „Jaká další témata ‚evropského rozsahu‘ jste na zasedání probírali?“ „Těch témat bylo tolik, že je zmíním raději jen heslovitě. Realizace Dopravní politiky Evropské unie pro léta 2001 až 2010 je v poločase. Při jejím hodnocení se evropské dráhy netajily obavou, zda Evropská komise v druhém poločase neopustí strategii převodu zboží ze silnice na koleje a vodu a nezapomene se na kalkulaci externích nákladů do cen, zejména u silniční dopravy. V Evropě se také šíří nespokojenost s nedůslednou liberalizací drážního sektoru. Nezávislé regulační úřady, které zakládají jednotlivé členské státy EU, existují často jen na papíře. To se týká především zemí jako Francie, Belgie a Itálie. Velmi silná lobby tlačí na rychlou realizaci drážního koridoru Rotterdam – Janov jakožto údajně nejdůležitějšího evropského koridoru nákladní železniční dopravy, tepny evropského hospodářství. Pokračuje proces směřující k volnému pohybu vlaků. Evropská komise přijala dvě technické specifikace interoperability konvenčních transevropských drážních sítí (ve formě rozhodnutí a předpisu), které usnadní pohyb vlaků v rámci celé Evropy. Specifikace se týkají hluku způsobovaného drážní technikou a aplikace telematiky do přepravy zboží. Evropská komise hodlá prověřit německý drážní model. Vyplývá to ze zprávy Evropské komise k realizaci směrnice Evropské unie z prvního drážního balíčku, kterou komise v Bruselu zveřejnila na počátku května. Podle Německa je model holdingu s právem Evropské unie ve shodě. Evropská komise však bude muset ověřit, zda je provozovatel infrastruktury organizačně a ve svých rozhodnutích nezávislý, aby zaručil nediskriminační přístup na železniční síť. UIC, snad vůbec nejstarší světová mezinárodní federace, dosti diskrétně přehodnocuje své zaměření. Hodně větru jí z plachet bere mnohem mladší Společenství evropských železnic (CER), které se pohotově vyslovuje ke všem evropským dopravněpolitickým tématům a v poslední době vede jednání i s finančními institucemi o prostředcích pro drážní infrastrukturu. Členové klubu od sekretariátu SSL dostali ještě mnoho dalších informací o drahách ze zemí Evropské unie i mimo ni. Bylo by nad rozsah našeho rozhovoru jít do podrobností.“ „Jaká témata se rýsují pro podzimní zasedání Drážního klubu?“ „O tom budu spíše fabulovat, protože tou dobou budu speditérský důchodce. Některým aktuálním událostem se ovšem zřejmě klub nevyhne. Především se zdá, že hrozí celoevropský nedostatek drážních vozů. Od evropských spedičních společností přicházejí náznaky, že by to mohlo výrazně ovlivnit proces liberalizace drah. Vždyť kvůli tomuto nedostatku by mohlo v příštím roce vstoupit do drážního konkurenčního boje pouhých 30 procent dopravců! Chybějí totiž vozy, s nimiž by nové drážní podniky mohly konkurovat státním drahám. To ovlivní i proces oddělování provozu od sítí, což možná povede k rezignaci soukromých dopravců. Nedostatek kapacit se údajně týká ucelených vlaků i jednotlivých vozů. Důvodem je nejen nastupující konjunktura ve velkých západních ekonomikách, ale i dopady německého mýtného. Dalším tématem zřejmě budou změny při přepravě nebezpečného zboží. V příštím roce jich po dvou letech vstoupí v platnost značné množství. Účastníci zasedání budou jistě hovořit i o dopravněpo­litickém „vybarvení“ nové vlády, která snad už bude pracovat. Nu a – last but not least – se bude jednat také o cenách pro příští rok. To je skoro vždy do poslední chvíle pěkné nádražácké dobrodružství.“ Petr Jechort

spinner