31. srpna 2006
Posledního zasedání Drážního klubu Svazu spedice a logistiky ČR (SSL)
se na začátku léta jako již tradičně zúčastnili vedle zástupců oboru
železniční spedice také představitelé českých státních i soukromých
drah, zahraničních drážních podniků a majitelů soukromých vozů.
O podrobnější informace z jednání jsme požádali Ing. Jiřího Kladivu,
CSc., který v době zasedání zastával funkci výkonného ředitele SSL.
„Měl jste na starosti přípravu jednání a realizaci závěrů
z posledního zasedání Drážního klubu; o čem se především jednalo?“
„Jednání Drážního klubu bylo věnováno aktuální spolupráci spedice
s drahami, bylo však zaměřeno především na vývoj v zahraničí – jak
je tomu v klubu v prvním pololetí zvykem. Na dalším zasedání před
koncem roku pak členové klubu obyčejně jednají o očekávaných nových
událostech, které by měl přinést nadcházející rok, a to hlavně
v tuzemsku. Na programu jednání byla celá řada důležitých
mezinárodních věcí. Hovořilo se například o čerstvé dohodě Světové
federace spedičních svazů (FIATA) a Mezinárodní železniční unie (UIC),
o kvalitě nákladní železniční dopravy a Úmluvě COTIF 99, která
vstoupila v platnost na počátku července. Členové klubu hodnotili také
některé aktuální kroky Evropské unie a situaci v některých
mezinárodních drážních organizacích. Jednání pak uzavřely aktuální
informace o zahraničních drahách a zprávy o nové technice, projektech a
tratích.“ „Byly na programu zasedání i nějaké domácí
záležitosti?“ „Především jsme rekapitulovali změny v drážním
právu v období od ledna do března. České dráhy nás informovaly
o změnách národních a svazových tarifů. Dále jsme jednali o online
sledování vlaků a také o výběru nejvhodnějších vozů za pomoci
informačních technologií. V neposlední řadě došlo rovněž na situaci
vozového parku pro kombinovanou dopravu a na ujasnění postupů při
reklamacích škod.“ „Můžete obsah dohody mezi FIATA a UIC, která by
měla zajistit kvalitu nákladní železniční dopravy, přiblížit?“
„Kvalita v nákladní železniční dopravě je natolik tíživým problémem
že jej Evropská komise hodlá řešit zvláštním dekretem v rámci své
série drážních balíčků. Operátoři kombinované dopravy velmi často
tvrdí, že to je právě nedostatečná kvalita železniční dopravy
(především v dodržování dob dojezdů ucelených vlaků kombinované
dopravy), která brzdí rozvoj tohoto dopravního systému a je příčinou
odchodu zákazníků – většinou zpět na silnici. Obě světové nevládní
organizace, zastupující dráhy a jejich zákazníky, proto na jaře podepsaly
významnou dohodu, jak klientům potřebnou kvalitu pod hrozbou sankcí
zajišťovat. Klub měl k dispozici celý dosti obsáhlý dokument a já –
jako přímý účastník jarního zasedání FIATA, na němž byla dohoda
poprvé prezentována – jsem mohl zodpovědět řadu dotazů jeho členů.
Dohoda je zaměřena hlavně na celovlakové zásilky v mezinárodní
konvenční dopravě zboží. Obsahuje pasáže o rozsahu platnosti,
specifikaci služeb, zajišťování kvality, odpovědnosti, penále a způsobu
zavádění. Obě organizace o dohodě nedávno informovaly Evropskou komisi.
Domnívají se, že na společném dopravním trhu již nebude třeba
zachraňovat kvalitu služby úředním výnosem.“ „Na počátku července
vstoupila v platnost úmluva COTIF 99; věnoval se jí na svém jednání také
Drážní klub?“ „Ano, věnoval. V tomto bodě budu stručnější,
protože jednání klubu předcházel velmi úspěšný seminář na toto téma,
který letos na jaře v Olomouci společně zorganizovaly SSL a společnost
Jerid. Zúčastnilo se jej téměř 200 zájemců, kteří vyslechli referáty
vesměs zahraničních expertů. Na zasedání jsme tedy spíše hodnotili
úroveň semináře a dojednávali se zástupci Českých drah sérii dalších
seminářů, které budou probíhat v jednotlivých regionech. Úmluva COTIF
99 je rozsáhlý dopravněprávní dokument, který jako všechny mezinárodní
úmluvy tohoto druhu vyžaduje, aby jej ratifikoval předepsaný počet států.
Tento počet letos završilo Turecko, a tak mohla úmluva konečně července
vstoupit v platnost. Úmluva bere v úvahu nové formy organizace drážní
dopravy a význam informačních technologií. Velmi podstatné je to, že do
praxe zavádí nový mezinárodní nákladní list. V souvislosti s letitou
schvalovací procedurou této úmluvy však považuji za stále naléhavější
otázku, zda se éra podobných úmluv nechýlí ke konci. V okamžiku, kdy
podobné úmluvy vstupují v platnost, již totiž mnohdy neodpovídají
nárokům doby a technologickému vývoji, který postupuje mnohem rychleji.“
„Jaká další témata ‚evropského rozsahu‘ jste na zasedání
probírali?“ „Těch témat bylo tolik, že je zmíním raději jen
heslovitě. Realizace Dopravní politiky Evropské unie pro léta 2001 až
2010 je v poločase. Při jejím hodnocení se evropské dráhy netajily
obavou, zda Evropská komise v druhém poločase neopustí strategii převodu
zboží ze silnice na koleje a vodu a nezapomene se na kalkulaci externích
nákladů do cen, zejména u silniční dopravy. V Evropě se také šíří
nespokojenost s nedůslednou liberalizací drážního sektoru. Nezávislé
regulační úřady, které zakládají jednotlivé členské státy EU,
existují často jen na papíře. To se týká především zemí jako Francie,
Belgie a Itálie. Velmi silná lobby tlačí na rychlou realizaci drážního
koridoru Rotterdam – Janov jakožto údajně nejdůležitějšího
evropského koridoru nákladní železniční dopravy, tepny evropského
hospodářství. Pokračuje proces směřující k volnému pohybu vlaků.
Evropská komise přijala dvě technické specifikace interoperability
konvenčních transevropských drážních sítí (ve formě rozhodnutí a
předpisu), které usnadní pohyb vlaků v rámci celé Evropy. Specifikace se
týkají hluku způsobovaného drážní technikou a aplikace telematiky do
přepravy zboží. Evropská komise hodlá prověřit německý drážní model.
Vyplývá to ze zprávy Evropské komise k realizaci směrnice Evropské unie
z prvního drážního balíčku, kterou komise v Bruselu zveřejnila na
počátku května. Podle Německa je model holdingu s právem Evropské unie ve
shodě. Evropská komise však bude muset ověřit, zda je provozovatel
infrastruktury organizačně a ve svých rozhodnutích nezávislý, aby zaručil
nediskriminační přístup na železniční síť. UIC, snad vůbec nejstarší
světová mezinárodní federace, dosti diskrétně přehodnocuje své
zaměření. Hodně větru jí z plachet bere mnohem mladší Společenství
evropských železnic (CER), které se pohotově vyslovuje ke všem evropským
dopravněpolitickým tématům a v poslední době vede jednání
i s finančními institucemi o prostředcích pro drážní infrastrukturu.
Členové klubu od sekretariátu SSL dostali ještě mnoho dalších informací
o drahách ze zemí Evropské unie i mimo ni. Bylo by nad rozsah našeho
rozhovoru jít do podrobností.“ „Jaká témata se rýsují pro podzimní
zasedání Drážního klubu?“ „O tom budu spíše fabulovat, protože tou
dobou budu speditérský důchodce. Některým aktuálním událostem se ovšem
zřejmě klub nevyhne. Především se zdá, že hrozí celoevropský nedostatek
drážních vozů. Od evropských spedičních společností přicházejí
náznaky, že by to mohlo výrazně ovlivnit proces liberalizace drah. Vždyť
kvůli tomuto nedostatku by mohlo v příštím roce vstoupit do drážního
konkurenčního boje pouhých 30 procent dopravců! Chybějí totiž vozy,
s nimiž by nové drážní podniky mohly konkurovat státním drahám. To
ovlivní i proces oddělování provozu od sítí, což možná povede
k rezignaci soukromých dopravců. Nedostatek kapacit se údajně týká
ucelených vlaků i jednotlivých vozů. Důvodem je nejen nastupující
konjunktura ve velkých západních ekonomikách, ale i dopady německého
mýtného. Dalším tématem zřejmě budou změny při přepravě
nebezpečného zboží. V příštím roce jich po dvou letech vstoupí
v platnost značné množství. Účastníci zasedání budou jistě hovořit
i o dopravněpolitickém „vybarvení“ nové vlády, která snad už bude
pracovat. Nu a – last but not least – se bude jednat také o cenách pro
příští rok. To je skoro vždy do poslední chvíle pěkné nádražácké
dobrodružství.“ Petr Jechort