23. února 2006
Společnost European Rail Shuttle (ERS), s. r. o., dceřiná společnost nizozemského vlakového operátora European Rail Shuttle B.V., loni zaznamenala další nárůst počtu vlaků odbavených v mělnickém terminálu. O loňských hospodářských výsledcích české pobočky ERS a změnách jízdního řádu pro letošní rok jsme hovořili s jejím provozním ředitelem Ing. Jaroslavem Tylem. „Jaký byl pro ERS, s. r. o., loňský rok?“ „Ve srovnání s rokem 2004 jsme zaznamenali nárůst počtu vlaků odbavených v terminálu Mělník o 6,16 procenta. Na počátku loňského roku bylo v provozu 21 párů vlaků týdně. V srpnu pak přibyly dva páry vlaků do/z Rotterdamu a jeden pár vlaků do/z Budapešti a od října jsme o jeden pár vlaků posílili také spoj do/z Bremerhavenu. Při mimořádném nárůstu objemů přeprav jsme v některých týdnech vypravovali navíc ještě zvláštní vlaky. Celkem jsme v loňském roce z terminálu v Mělníku vypravili do jednotlivých destinací 1158 vlaků; příchozích vlaků jsme odbavili 1151. Vytížení vlaků se stejně jako v roce 2004 pohybovalo okolo 87 procent. Na vlacích, které jezdí přes terminál v Mělníku, jsme přepravili 150 582 TEU. V relaci Rotterdam – Mělník zajišťuje dopravu vlaků od srpna loňského roku společnost ERS Railways, dceřiná společnost ERS B.V., společně s Českými dráhami. Tím se podstatně zvýšila spolehlivost jízd vlaků v této relaci. Přepřah lokomotiv se uskutečňuje ještě na německém území, ve stanici Pirna, odkud dopravu na německo-českou státní hranici a dále do České republiky zajišťují České dráhy.“ „Jaké jsou plány a očekávání ERS pro letošní rok?“ „Na počátku února vstoupil v platnost nový jízdní řád ERS. Podle něj bude letos jezdit sedm párů vlaků do/z Bremerhavenu, sedm do/z Rotterdamu a další dva v případech mimořádných objemů. Dále jsme nasadili tři páry vlaků do/z Bratislavy, tři páry do/z Budapešti a prozatím také čtyři páry vlaků do/z Hamburku. V této relaci se počet vlaků nejspíše sníží, protože ERS posiluje vlakové spojení do Bremerhavenu, a to právě na úkor Hamburku. Tato změna vyplývá z nedávného spojení společností Maersk Sealand a P&O Nedlloyd, dosavadních vlastníků ERS B.V. Novým a jediným společníkem je tak od poloviny února společnost Maersk Line. V této souvislosti bych chtěl zdůraznit, že i když se struktura společníků zredukovala na jediného, bude ERS na přepravním trhu i nadále vystupovat jako neutrální operátor pro kombinovanou dopravu.“ „Jaké služby můžete v mělnickém terminálu zákazníkům nabídnout? Došlo v něm v průběhu loňského roku k nějakým zásadnějším změnám?“ „V návaznosti na přepravu kontejnerů ucelenými vlaky zajišťuje ERS pro své zákazníky prostřednictvím smluvních partnerů svozy a rozvozy po silnici a železnici, vystavování dokumentů T1 či další návazné služby. Zajišťujeme rovněž přepravy nebezpečných věcí ADR/RID, vyjma tříd 1 a 7. Terminál je pro překládky ADR/RID náležitě vybaven. Na konci roku 2004 provozovatel terminálu, firma M.I.T., nainstaloval systém pro přenos dat mezi počítačovým systémem a jednotlivými překladači. Díky tomu se zvýšila plynulost nakládek a vykládek vlaků. Veškeré určování polohy kontejnerů se nyní děje elektronicky. Terminál se díky investicím Českých přístavů dále rozšiřuje. V loňském roce například České přístavy vybudovaly novou administrativní budovu, čímž se zlepšily pracovní podmínky v původní kancelářské budově, v níž nadále působí ERS.“ „Funkci ředitele ERS, s. r. o., loni opustil Ing. Rodan Šenekl. Uvažuje se o jeho náhradě?“ „Ing. Rodan Šenekl opustil ERS loni na konci května a od té doby je jeho místo neobsazené. Jeho pracovní náplň byla rozdělena mezi ostatní pracovníky mělnické pobočky, já jsem převzal řízení v personální oblasti, o obchodní činnost jsem se podělil s kolegou Pavlem Vavákem. Metodickou část řízení společnosti v současné době vykonává jednatel ERS, s. r. o., Patrick Baas. O případném novém obsazení této funkce či o změně organizační struktury zatím není rozhod-nuto.“ Petr Jechort