27. ledna 2005
Společnost AAE (Ahaus Alstätter Eisenbahn Holding AG), kterou tvoří soukromá dráha a společnost pro pronájem železničních nákladních vozů, v posledních letech zažívá bouřlivý rozvoj. V současné době nabízí k pronájmu téměř 20 tisíc železničních nákladních vozů pro konvenční a kombinovanou železniční nákladní dopravu. O její bližší představení jsme požádali zástupce AAE pro střední a jihovýchodní Evropu se sídlem v České republice, Ing. Ivana Heczka, MBA.
„Můžete ve stručnosti přiblížit historii společnosti AAE?“ „Soukromá dráha AAE existuje od roku 1898. Druhá společnost zahájila činnost v roce 1989 a v současnosti je největší evropskou společností zabývající se pronájmem standardních železničních nákladních vozů. Ústředí AAE sídlí ve švýcarském městě Baar v kantonu Zug. Na veškerý provoz společnosti stačí jen 65 zaměstnanců. AAE je členem mezinárodních organizací UIC a RIV.“
„Kdy a za jakým účelem vzniklo zastoupení AAE pro střední a jihovýchodní Evropu a kde přesně má sídlo?“ „Společnost AAE má stálé zastoupení v tomto teritoriu již od zahájení aktivit spojených s pronájmem železničních nákladních vozů, tedy od roku 1989. Mým předchůdcem byl Ing. Karol Košík z Popradu. Důvodů pro vznik zastoupení bylo více. Společnost AAE vyvíjí, zkouší a nakupuje své vozy ve střední a východní Evropě, a především pak v České republice a na Slovensku. Mezi naše hlavní dodavatele dnes patří akciová společnost LOSTR, od níž jsme již získali 500 nových vozů. Dále jsou to společnosti Bonatrans a Tatravagónka, jakož i mnozí další dodavatelé dílů, plechů, odlitků a výkovků. Já jsem zodpovědný především za marketing a pronájmy železničních nákladních vozů ve střední a jihovýchodní Evropě, kde jsme našli mnoho velmi dobrých, progresivních a spolehlivých partnerů. Sídlem zastoupení je severomoravské město Orlová, a to jen proto, že v Orlové se svou rodinou již dlouho žiji.“
„Jaké služby mohou soukromá dráha AAE a společnost pro pronájem vagonů AAE nabídnout svým zákazníkům?“ „Naše železniční společnost splňuje legislativní podmínky pro provozování železniční nákladní dopravy v Evropě. Veškeré lidské i materiální zdroje však AAE věnuje hlavnímu předmětu podnikání, tedy navrhování, vývoji a pronájmu moderních železničních nákladních vozů. Proto AAE nebude nikdy provozovat železniční nákladní dopravu v Evropě, tato činnost zůstane omezena pouze na jedinou trať – z Ahausu do Alstätte nedaleko německo-nizozemských hranic.“
„Kteří zákazníci vašich služeb využívají nejvíce?“ „Společnost AAE pronajímá železniční nákladní vozy každému zájemci. Jejími hlavními zákazníky jsou v současné době všechny evropské národní železnice, s výjimkou Srbska a Makedonie. V České republice lze naše vozy nalézt například ve vozovém parku Českých drah či společností NHN, Spedi-trans, ERS nebo Nordisk Transport Rail. Koncept pronájmu umožňuje zásadně snížit kapitálovou náročnost pořízení moderního nákladního železničního vozu a současně zvyšuje flexibilitu našich zákazníků při dnes velmi rychlých a častých změnách na evropském přepravním trhu. Proto se našimi zákazníky stávají železniční spedice, nově vznikající soukromé železniční společnosti a mnohdy i přímo výrobní firmy prakticky z celé Evropy.“
„Jakým způsobem spolupracujete s evropskými železnicemi, respektive s ostatními železničními podniky v Evropě?“ „AAE pevně věří v budoucnost evropské železniční nákladní dopravy, a proto trvale investuje do nových a moderních železničních nákladních vozů. Snadný přístup k tomuto modernímu vozovému parku zvyšuje konkurenceschopnost jak tradičních, tak i nových železničních společností, intermodálních operátorů a železničních speditérů a pomáhá jim udržet a snad i zvyšovat podíl železnice na přepravním trhu. Reagujeme i na specifické potřeby jednotlivých železničních společností. Společně s bývalými ŽSR, dnes Železničnou spoločností, a. s., například realizujeme projekt modernizace až dvou tisíc nákladních vozů, pro přepravy kontejnerů švýcarské pošty jsme zase vyvinuli a dodali speciální dvounápravové vozy s kotoučovou brzdou DAKO.“
„Jakým způsobem vaše společnost zajišťuje provozuschopnost vozů?“ „Průměrný věk našeho vozového parku je okolo šesti let. Vozy, které nakupujeme, jsou a od počátku byly konstruovány a vyráběny s cílem snižovat náklady životního cyklu. Údržbu a revizi pronajímaných nákladních vozů zajišťují naši smluvní partneři přímo v teritoriu jejich provozního nasazení. Propracovaný systém výběru opravárenských dílen a rozložení vlastních skladů náhradních dílů v Evropě nám umožňuje pružně a rychle reagovat na potřeby našich zákazníků a udržet vysoký průměrný počet provozuschopných nákladních vozů. Mnohým zákazníkům zabezpečujeme úplný servis, to znamená, že se zákazník může soustředit jen na vytížení vozů a jejich provoz. Všechny náležitosti spojené s denní údržbou zajišťuje naše společnost.“
„S jakým předstihem je třeba žádat o pronájem vašich vagonů, aby jejich přístavba odpovídala momentálním potřebám zákazníka?“ „Přestože naše společnost doplňuje svůj vozový park ročně o více než tisíc nových nákladních železničních vozů, je doba dodání různá podle typu vozu a podle momentální poptávky na trhu. Nejkratší doba dodání je tři až čtyři týdny, nejdelší nepřesahuje tři měsíce. Naší specialitou jsou pronájmy na jeden rok a déle, takže tyto doby dodání jsou velmi přijatelné.“
„Je známo, že potřeby a nároky zákazníků železnice z hlediska přístavby železničních nákladních vagonů k nakládce a přepravovaného zboží s vyšší přidanou hodnotou se neustále zvyšují (i s ohledem na současné možnosti konkurenční silniční dopravy). Můžete upřesnit, jak se vaše společnost podílí na vývoji nových železničních nákladních vagonů?“ „AAE je vedoucí společností v oblasti navrhování a vývoje nových železničních nákladních vozů, protože na železniční přepravní trh přináší nová řešení, která umožňují vyšší efektivitu přeprav, snižují celkové náklady na přepravu a obecně pak zvyšují schopnost železniční nákladní dopravy konkurovat dopravě silniční. Masově dodáváme na evropský trh přeprav kontejnerů moderní šestinápravové kontej-nerové vozy řady Sggmrss 90’ a 104’. Nyní pokračujeme šestinápravovými kapsovými vozy řady Sdggmrss, sloužícími k nedoprovázené přepravě dvou silničních návěsů. Nabízíme více než pět tisíc moderních velkoprostorových vozů řady Hbbi(ll)nss a Habbi(ll)nss. Vyvinuli jsme systém, který podepírá plachtu vozu při jeho otevření, takže nedochází ke snížení ložného profilu. Tento systém již běžně využíváme u vozů řad Rilnss a Shimmnss. Velmi se zaměřujeme na zvyšování únosnosti vozů na úkor jejich vlastní hmotnosti, a to i použitím speciálních ocelí, které dosud ke stavbě železničních nákladních vozů nebyly použity. Tak se podařilo snížit vlastní hmotnost vozu řady Shimmnss na 21,5 tuny při ložné hmotnosti 68,5 tuny. V této souvislosti bych chtěl vyzdvihnout naši velmi dobrou spolupráci s VÚŽ Praha, VÚKV Praha a LKKV Česká Lípa. V loňském roce jsme náš vozový park rozšířili o téměř dva tisíce nových vagonů. Jeho celková hodnota tak již přesahuje jednu miliardu €.“
„Co se změní na činnosti vaší společnosti v souvislosti s tím, že nabude účinnosti nová Úmluva COTIF, podle posledního předpokladu v letošním roce?“ „V následujících letech přepravní trh v Evropě podlehne signifikantním změnám. Nové podmínky představují nejen hrozbu, ale zejména výzvu pro všechny subjekty působící na evropském železničním nákladním trhu. Připravované změny pomohou výrazně zvýšit obecnou konkurenceschopnost evropské nákladní železnice oproti silnici. AAE bude pokračovat v investicích do moderních železničních nákladních vozů a bude se snažit flexibilně adaptovat své procesy tak, aby mohla svým zákazníkům nabízet optimální služby a velmi moderní a efektivní železniční nákladní vozy.“
„Můžete přiblížit nejbližší plány vaší společnosti?“ „Základní zaměření naší společnosti na intermodální a standardní nákladní vozy se nezmění. Nedoprovázená kombinovaná doprava ještě jistě nevyčerpala všechny své možnosti, naopak lze v této oblasti očekávat výrazný růst. Před vozy pro kusové a paletizované zboží je rovněž slibná budoucnost. Velký pokrok v efektivitě musí udělat přepravy hromadných sypkých substrátů, dřevní hmoty a oceli, a to zlepšením poměru mezi ložnou a vlastní hmotností vagonu.“ Květuše Špuláková www.aae.ch