21. srpna 2008
Zákazníci nákladní divize francouzských státních drah Fret SNCF jsou znepokojeni jednáním, které vede vrcholový management podniku s železničními odbory. Logistické a spediční firmy se obávají toho, že odboráři v podstatě zablokují jakoukoli další modernizaci drah. Svaz francouzských zasílatelů AUTF v této souvis-losti poukázal na skutečnost, že největší úspěch v železniční nákladní dopravě slaví v Evropě země, které se liberalizaci trhu nijak nebrání. AUTF uvítal fúzi Fret SNCF a spedičního gigantu Geodis, protože jejich spojení (viz DN 16/08) mělo významný synergický efekt. Svaz vyzval železniční odbory, aby se nestavěly proti sociální modernizaci aktivit drah v nákladní dopravě. „Stávky jsou nejhorším možným řešením a vedou pouze k prohloubení krize,“ uvedl AUTF ve svém stanovisku zveřejněném na konci července.
Rozčarování nad situací vyjádřily vedle podniků těžebního, hutního, stavebního a automobilového průmyslu také velké spediční a logistické koncerny. Na nespolehlivost drah si opakovaně stěžuje rovněž obchodní skupina Agralys, pro niž vlaky Fret SNCF každoročně přepravují 2,3 milionu tun obilí.
Ve středofrancouzském regionu Limousin jsou desítky zákazníků zaskočeny rozhodnutím vedení drah zrušit na hlavních tratích provoz vlaků s vozovými zásilkami ve prospěch ucelených vlaků. Pro lesnatý region to je skutečně těžká rána. V letech 2003 až 2006 oblast přišla o jedenáct z patnácti nádraží pro nakládku dřeva. Papírnu v Saillatu železniční koncern postavil před volbu: buď ji nebude obsluhovat vůbec, takže si bude muset hledat jiné způsoby přepravy svých produktů, nebo bude suroviny a hotový papír koncentrovat do takových objemů, aby naplnila nejméně osm vagonů. Teprve při takovém objemu Fret SNCF vypraví vlak.
Silniční doprava je levnější
Obchodníkovi Métalifer ze Štrasburku, který po železnici ročně přepravuje na 500 tisíc tun šrotu, Fret SNCF nedávno bez předchozího upozornění zvýšila přepravní tarif o 17 procent. „O ceně se vůbec nevyjednávalo. Nyní je silniční přeprava levnější, ale železnici přesto stále využívat v určitém rozsahu musíme. Na alternativu jsme nebyli připraveni a naše podniková infrastruktura by nápor kamionů nezvládla – ať už jde o příjezdové komunikace, parkoviště či nákladní rampy,“ uvedl ředitel Métaliferu Michel Massart.
Alsaský výrobce kuchyní Schmidt, jenž zaměstnává 1250 pracovníků a denně expeduje 750 hotových kuchyní v celkem 45 kontejnerech do všech částí Francie, se rovněž řadí k rozhodným kritikům obchodní politiky státních drah. V roce 2005 ke své plné spokojenosti vypověděl smlouvu s Fret SNCF a dceřinou společností pro intermodální přepravu CNC.
„Neustále jsme se potýkali s tím, že nebyly přistaveny vlaky v pro nás důležitých destinacích, pokud byly vypraveny, měly spoje do spolehlivosti daleko,“ vzpomíná ředitel pro logistiku Bertrand Eber. „Pohromou byly opakované stávky železničního personálu. Nakonec jsme se rozhodli nahradit vlakové spoje kyvadlovou kamionovou dopravou a vše funguje. Při větších vzdálenostech se přeprava zboží samozřejmě prodraží, ale dokud se neobjeví železniční podnik schopný nabídnout spolehlivé služby, zůstaneme u tohoto řešení,“ dodal Bertrand Eber.
n