Evropská unie

Evropský železniční průmysl potřebuje silnější podporu EP

Evropský železniční průmysl potřebuje silnější podporu EP

Evropský železniční průmysl potřebuje ze strany evropských politických lídrů rychlá a účinná opatření. Prio-ritou je podpora výzkumu a zavádění inovací na železnici, zdokonalování znalostí odborných pracovníků, vylepšování podmínek evropského vnitřního trhu, posilování exportního potenciálu železničního průmyslu a podpora železniční poptávky prostřednictvím fondů. Shodli se na tom představitelé Asociace evropského železničního průmyslu UNIFE a zástupci evropské dopravní politiky při říjnovém setkání v Bruselu.

Setkání se zúčastnilo na 200 významných hostů včetně poslankyně EP Martiny Wernerové, která je zpravodajkou připravované rezoluce výboru pro průmysl a výzkum EP, jež si klade za cíl posílit konkurenceschopnost evropského železničního průmyslu. Panuje jednoznačná shoda v tom, že na globálním trhu si musí strategicky významný evropský železniční průmysl udržet konkurenceschopnou pozici. Sektor čelí tvrdému tlaku především z Asie a nutně potřebuje podporu špiček evropské politiky, jejichž úkolem je zajistit spravedlivé tržní podmínky pro uplatnění produktů železničního průmyslu na domácím evropském trhu a podpořit expanzi do zahraničí. Prezident UNIFE Lutz Bertling, který je zároveň prezidentem společnosti Bombardier Transportation, připomněl, že železniční průmysl má pro evropskou ekonomiku klíčový význam.

„Můžeme se pochlubit historií delší než 175 let. Železniční průmysl je tradiční páteří evropské industrializace a hospodářského rozvoje. Přispěl k evropské integraci propojováním států a jejich občanů ekologickým způsobem. Dnes je vysoce dynamickým, inovativním a neopomenutelným odvětvím evropské ekonomiky více než kdy předtím. Čelíme tvrdé průmyslové konkurenci z Asie, zejména z Číny a Japonska. UNIFE proto vítá rozhodnutí připravit oficiální rezoluci na podporu konkurenceschop­nosti evropského železničního průmyslu,“ zdůraznil Bertling.

„Pokud chceme zajistit dlouhodobou konkurenceschopnost evropského železničního průmyslu, potřebujeme myslet více evropsky. Týká se to všech subjektů – výrobců, železničních operátorů i samotných politiků. Měli bychom se více věnovat investicím do trvale udržitelných a inter-operabilních technologií, do železniční infrastruktury a do spolupráce, která přináší přidanou hodnotu,“ uvedla europoslankyně Martina Wernerová. Návrh rezoluce bude připraven do konce letošního roku. Zástupci evropského železničního průmyslu doufají, že Evropský parlament dokument schválí v první polovině příštího roku. Rezoluce by mohla představovat odrazový můstek pro tvorbu rozvojové strategie železničního průmyslu v celoevropském kontextu.

Tomáš Johánek

spinner