19. října 2025, lan

20.10. - Generální ředitelé evropských železničních společností pro osobní dopravu ze Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) a Mezinárodní železniční unie (UIC) byli pozváni společností SNCF Voyageurs do Paříže na výroční setkání, aby diskutovali o své dlouhodobé vizi pro zákazníky a cestující.
Pierpaolo Settembri, zástupce vedoucího kabinetu evropského komisaře pro dopravu a cestovní ruch, ve svém úvodním projevu, v němž pochválil železnici za to, že lépe než kterékoli jiné odvětví ztělesňuje evropský projekt, propojuje lidi, posiluje jednotný trh a vytváří příležitosti, a znovu potvrdil závazek Evropské komise k silnému akčnímu plánu pro vysokorychlostní železnice. Výsledkem setkání bylo usnesení, které položilo základy pro příležitosti pro spolupráci s cílem podpořit přechod na železnici v celé Evropě.
Evropští cestovatelé podle UIC a CER stále více vyhledávají vysokorychlostní železnici (VRT) jako rychlý, pohodlný a udržitelný způsob cestování pro podnikání, rodinu i volný čas. Společnosti provozující osobní železniční dopravu, které si jsou vědomy této poptávky, se těší, až Evropská komise představí svůj akční plán pro vysokorychlostní železnici. Tyto snahy, jak uvedly CER a UIC, byly podpořeny pozitivním náznakem Pierpaola Settembriho o investicích v souladu s odhadovanými 546 miliardami EUR potřebnými k vybudování inkluzivní a přístupné sítě, která otevře vysokorychlostní železnici všem zákazníků s jejich potřebami. Původní závazek by mohl začínat přibližně 340 miliardami eur, které by se postupně zvyšovaly na 500 miliard eur.
V usnesení přijatém na zasedání zdůrazňují vedoucí představitelé osobní železniční dopravy význam koordinované evropské akce k zajištění úspěšné realizace této vize, počínaje výstavbou skutečné evropské vysokorychlostní sítě spojující všechna hlavní města a velká města, vybavené pro skutečnou vysokorychlostní a plynulou přeshraniční dopravu a plně sladěné s regionálními a konvenčními dálkovými železničními službami. V tomto ohledu bude mít podle UIC a CER zásadní význam urychlení zavádění evropského systému řízení železničního provozu (ERTMS). Pro zajištění hladkého a udržitelného provádění tohoto ambiciózního plánu mají zásadní význam silná partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) a systémy financování na míru, založené například na regulačním modelu založeném na aktivech (RAB), uvedla obě sdružení.
Usnesení zároveň zdůrazňuje, že finanční a byrokratická zátěž na železnici musí být reformována, aby se vyrovnaly podmínky pro všechny druhy dopravy a zajistila konkurenceschopnost tohoto odvětví, včetně spravedlivého zdanění energie, rychlejší certifikace kolejových vozidel a harmonizovaného přidělování tras vlaků.
Účastníci setkání rovněž zopakovali svůj závazek realizovat bezproblémový přeshraniční prodej železničních jízdenek a zdůraznili nedávné a nadcházející úspěchy tohoto odvětví podle plánu CER Ticketing Roadmap. Mezi nejvýznamnější známky pokroku patří zavedení otevřeného prodejního a distribučního modelu (OSDM) či prodloužení rezervačních horizontů až na 6 měsíců.
Odvětvová řešení, jako jsou tato, plní cíl, kterým je vybavit občany moderními intermodálními rezervačními systémy a zároveň zachovat konkurenceschopnost železničních podniků. Provozovatelé osobní železniční dopravy proto vyzývají Evropskou komisi, aby podpořila jejich zavádění prostřednictvím stabilního a vyváženého regulačního rámce.
„Železniční doprava je nejspolehlivějším partnerem v úsilí EU o dekarbonizaci odvětví dopravy. Generální ředitelé jsou přesvědčeni, že díky podpůrným intervencím komise mohou závazky a investice tohoto odvětví v posledních letech přinést bezproblémové rezervace a prodej jízdenek a propojené vysokorychlostní železniční služby, které občané chtějí a potřebují,“ uvedla sdružení.
Ředitel společnosti SNCF Voyageurs TGV-Intercités Alain Krakovitch řekl: „"Jsem hrdý na to, že jsem mohl přivítat zástupce evropské osobní železniční dopravy na našem pařížském výročním zasedání. Jsem také hrdý na to, že jsem mohl představit TGV M. Tato nová generace TGV je vlajkovou lodí společnosti SNCF Voyageurs a představuje skutečnou technickou a průmyslovou výzvu v evropském měřítku. Vysokorychlostní železnice přitahuje stále více cestujících a dálkové spoje se stávají normou, což z vlaku činí konkrétní symbol pro Evropu. Musíme pokračovat v budování této vysokorychlostní sítě a rozvíjet evropská spojení. Jsem přesvědčen, že nás spojuje stejné přesvědčení - železnice je nejlepší odpovědí Evropy na změnu klimatu, konektivitu a soudržnost."
Generální ředitel UIC, François Davenne, řekl: "Nacházíme se v klíčovém okamžiku pro evropskou železnici. Společně s CER a našimi členy jsme odhodláni realizovat plán prodeje jízdenek, podporovat bezproblémový prodej jízdenek, zajistit robustní a spravedlivé nařízení o kapacitě a prosazovat evropský hlavní plán vysokorychlostní dopravy, díky kterému se železnice stane páteří dálkové mobility. Tyto priority nejsou jen technické nebo provozní; odrážejí Evropu, kterou chceme vybudovat, propojenější, udržitelnější a odolnější. Spojením provozních znalostí, digitálních inovací a sdílených standardů měníme naši společnou vizi v hmatatelné výhody pro cestující na celém kontinentu."
Výkonný ředitel CER Alberto Mazzola řekl: "Provozovatelé osobní železniční dopravy jsou nadšeni z toho, že se ambice EU v oblasti vysokorychlostní železnice mění z vize v konkrétní činy. Ucelený akční plán Evropské komise, který plně integruje vysokorychlostní dopravu s linkovou dopravou, nejen posílí možnosti cestování a konektivitu EU, ale bude také hlavním nástrojem k tomu, aby se Evropa stala konkurenceschopnější díky rychlejšímu a pohodlnějšímu železničnímu spojení a dekarbonizaci odvětví dopravy v EU prostřednictvím přechodu na železnici, který by mohl do roku 2070 obsadit více než 50 % trhu dálkové dopravy."
Usnesení o osobní železniční dopravě do roku 2025 přijaté členy UIC a CER naleznete zde.
(lan)
Ilustrační foto: SŽ