23. března 2006
Mezinárodní železniční unie (UIC) minulý týden zveřejnila hospodářské výsledky svých členů za loňský rok. V nákladní železniční dopravě se loni jejich výkony meziročně snížily o 1,3 procenta na 653,6 miliardy tunokilometrů, uvedla UIC. Výsledky jednotlivých společností se však vzájemně velmi lišily. Nárůst nákladní přepravy zaznamenalo 18 členských společností, zatímco šestnáct dalších se naopak potýkalo s poklesem. Pozoruhodný růsty evidovaly železniční společnosti z jihovýchodní Evropy. Například bosensko-hercegovinská železniční společnost ZRS dosáhla zvýšení výkonů v tunokilometrech o 146 procent, rovněž bosensko-hercegovinská ZBH o 71, makedonská CFARYM o 22, chorvatská HZ o 14 a srbská ZS o 10 procent. Švýcarské spolkové dráhy (SBB) loni vykázaly o 13 procent vyšší počet tunokilometrů než v roce 2004. Železniční společnosti Belgie (SNCB), Estonska (EVR), Řecka (OSE), Lotyšska (LG), Litvy (LDZ), Portugalska (CP) a Běloruska (BC) zaznamenaly nárůst od šesti do deseti procent. Naopak úbytek přeprav přinesl loňský rok pro lucemburskou železniční společnost CFL (-30 %), irskou CIE (-24 %), francouzskou SNCF (-10 %) a španělskou RENFE, polskou PKP a rumunskou CFR (-9 %). I přes loňský čtyřprocentní pokles zůstávají největším evropským železničním operátorem ukrajinské dráhy UZ s 224 miliardami tkm. Hned za nimi se umístila Německá dráha (DB) (83 miliard tkm), PKP (44 miliard tkm) a SNCF (41 miliard tkm). Bez Ukrajiny by celková evropská nákladní přeprava vykázala nepatrný nárůst o 0,3 procenta. Pokles v mezinárodní nákladní dopravě Výsledky mezinárodní nákladní železniční dopravy ještě zřetelněji vyjadřují sestupný trend. Železniční společnosti členských zemí Evropské unie vykázaly pokles o 3,8 procenta oproti předchozímu roku, celá Evropa pak pokles o 2,4 procenta. Mezi jednotlivými společnostmi však byly i loni velmi výrazné rozdíly. Výrazného nárůstu dosáhly zejména Švýcarské dráhy (SBB) (+36 procent, 9 miliard tkm) a řecké OSE (+30 %). Nákladní železniční dopravu s Ruskem čile rozvíjely finské dráhy VR, estonské EVR a litevské LDZ. Se 17,4 miliardy tkm se LDZ staly třetím největším mezinárodním nákladním operátorem po UZ a DB. Velký pokles naopak vykázaly dráhy Portugalska (CP, –17 %), Itálie (FS, –13 %) a francouzské SNCF (-12 %). Podíl mezinárodní nákladní železniční dopravy v zemích EU na celkových přepravních objemech byl jen těsně nad 50 procenty. Její podíl v celé Evropě klesl z 55,8 procenta v roce 2004 na loňských 55,2 procenta. (jet)