Konference o železničním cargu

Evropa by měla přehodnotit přístup k železniční dopravě

Evropa by měla přehodnotit přístup k železniční dopravě

Liberalizace železniční dopravy přinesla v oblasti přepravy zboží po železnici řadu kladného, jako například kvalitnější služby dopravců, na druhou stranu výrazně negativně postihla zejména přepravu jednotlivých vozových zásilek. Pro soukromé dopravce je totiž lukrativní vozit ucelené vlaky na dlouhé vzdálenosti, přeprava jednotlivých vozových zásilek pak potápí zejména státní dopravce. I to zaznělo minulý týden v Praze na konferenci o nákladní železniční dopravě pořádané časopisem EURO.

Podle generálního ředitele Českých drah Dalibora Zeleného je konkurencí železnice v segmentu jednotlivých vozových zásilek především kamion, podmínky obou druhů doprav, tedy silniční a železniční, při-tom rozhodně nejsou zcela srovnatelné. A není to jen o tom, že železniční dopravce platí za každý kilometr dopravní cesty, zatímco silniční jen na úsecích zpoplatněných mý­tem.

„Důsledkem liberalizace trhu v nákladní železniční dopravě je přesun lukrativních přeprav od národních dopravců k menším dopravcům, kteří mohou nabídnout nižší cenu. Tím ovšem pro národní dopravce vysychá zdroj pro krytí nákladů na přepravu jednotlivých vozových zásilek,“ řekl Dalibor Zelený. Dále upozornil na to, že to nemusí být nutně České dráhy, které se budou zabývat přepravou jednotlivých vozových zásilek, nicméně každý dopravce však musí nutně narazit na to, že přepravovat tyto zásilky za tržní ceny je vzhledem k silniční konkurenci nereálné.

Hrozí přesun milionů tun zboží na silnici

Pokud se nezmění podmínky pro přepravu jednotlivých vozových zásilek, hrozí podle šéfa ČD přesun přibližně 25 milionů tun zboží ze železnice na silnici, propuštění až čtyř tisíc zaměstnanců ČD Cargo a koneckonců i hrozba ztráty provozu dalších ucelených vlaků. „Existuje řada zákazníků, pro které ČD Cargo zajišťuje oba typy přeprav, a pokud přestane zajišťovat přepravy jednotlivých vozových zásilek, je reálná hrozba, že ucelené přepravy zadá zákazník konkurenčnímu dopravci,“ řekl dále Dalibor Zelený. U ČD Cargo v loňském roce tvořily ucelené vlaky 63 procent všech přeprav, jednotlivé vozové zásilky celých 37 procent. Podle Dalibora Zeleného dusí ČD Cargo rovněž konkurence silných nadnárodních železničních společností.

„Západní Evropa zůstala v řadě případů u modelu integrované železnice, které mají momentálně daleko silnější postavení než my,“ upozornil dále generální ředitel ČD. Zdůraznil zároveň, že nastala doba, aby evropské orgány přehodnotily dopravní politiku, a zejména opatření ve vztahu k železnici. „Liberalizace železnice sice výrazně zlepšila kvalitu přepravy ucelených vlaků, ale velmi negativně se podepsala na přepravě jednotlivých vozových zásilek,“ tvrdí Dalibor Zelený. Jeho slova potvrdil i ministr dopravy Zdeněk Žák, podle kterého se česká železnice liberalizovala v nákladní dopravě dříve, než měla, a příliš brzy se také rozdělila.

Rovný přístup na železnici pro všechny dopravce

Generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Kolář na konferenci připomněl změnu vztahu této státní organizace k jejím zákazníkům. „Chceme preferovat prozákaznický přístup, budeme dělat to, co po nás chtějí objednavatelé osobní dopravy a nákladní dopravci,“ zdůraznil s tím, že v letošním roce klesla cena za dopravní cestu pro železniční nákladní dopravce o sedm procent a příští rok má poklesnout o dalších pět.

Generální ředitel společnosti METRANS Jiří Samek si však v problematice přístupu na dopravní cestu postěžoval na nerovný přístup pro všechny dopravce. Stát totiž jako vlastník infrastruktury jednoznačně preferuje osobní dopravu před nákladní. „Na jaře se cargo po určitou dobu prakticky vůbec nemohlo kvůli výlukám dostat na hlavní železniční koridor. Není možné, aby rychlíky mezi Prahou a Českou Třebovou jezdily každých deset minut a pro nákladní vlaky nezbyla kapacita dopravní cesty,“ zdůraznil.

„Dopravce na silnici vůbec neřeší kapacitu dopravní cesty, vezme kamion a jede. Na železnici je kapacita dopravní cesty základním problémem, navíc se přiděluje jen na jeden rok, což je z hlediska dlouhodobých investic problém,“ upozornil odborník na železniční právo z Advokátní kanceláře Vyroubal Krajhanzl Školout Tomáš Tyll. Ten také zdůraznil, že všichni dopravci si musí být rovni v přístupu na dopravní cestu, stát nesmí například preferovat osobní dopravu na úkor nákladní. „Pokud se stát neangažuje v silniční dopravě, proč se má angažovat na železnici? Je nutné stanovit jasné rámcové podmínky pro všechny dopravce a ty dodržovat,“ dodal Jiří Samek.

Tomáš Johánek

spinner