16. srpna 2014

Nové železniční společnosti, které působí pod hlavičkou asociace evropských nákladních železnic ERFA, jsou znepokojeny tendencemi remonopolizovat evropský železniční trh. Čtvrtý železniční balíček Evropské komise by proto měl vytvořit zcela spravedlivé podmínky pro volnou soutěž. Politika musí dotlačit drážní reformu do podoby, která by umožnila, aby se menší, nezávislé železniční podniky mohly podílet na rozvoji celého sektoru. Nováčkům na trhu se vůbec nelíbí sílící tlaky na návrat monopolů.
ERFA, reprezentující více než sedm desítek nových železničních podniků s 15 tisíci zaměstnanci, upozorňuje na rostoucí diskriminaci a nerovné podmínky na trhu. Vývoj konkurenceschopného železničního systému je prý v současné době brzděn monopolistickým chováním velkých národních koncernů, které dělají vše pro to, aby si udržely své dominantní postavení. Bariéry a diskriminace, kterým členové ERFA čelí v celé Evropě, značně poškozují dynamiku rozvoje, zpomalují zavádění inovací a ničí kreativitu železničního sektoru. Důsledkem je klesající podpora veřejnosti, a dokonce i ochota politiků dále podporovat rozvoj železnice jako jednoho ze základních pilířů mobility i zaměstnanosti.
Dominance železničních monopolů nepomůže
Menší železniční společnosti požadují spravedlivější podmínky na trhu, aby nemusely stále zůstávat ve stínu tradičních drah. ERFA se zdráhá věřit tomu, že dominance hrstky mocných etablovaných železničních monopolů je to nejlepší řešení pro zákazníky i životní prostředí. Politická část čtvrtého železničního balíčku prý naštěstí ošetřuje četné diskriminační praktiky, se kterými jsou malé železniční podniky v Evropě konfrontovány. ERFA plně podporuje návrhy Evropské komise, které by měly mimo jiné garantovat transparentní finanční toky uvnitř železničních holdingů, aby nemohlo docházet k (zejména cenovému) zvýhodňování provozovatele železniční dopravy správcem infrastruktury, pokud obě složky spadají pod hlavičku stejného koncernu. Navíc musí být nastaveny takové procesy, aby správa infrastruktury fungovala neutrálně směrem ke všem subjektům na trhu. ERFA je přesvědčena, že systém poplatků za užívání infrastruktury nesmí nikoho na trhu preferovat či znevýhodňovat. Nevyvážený přístup, který bohužel zažívají členové asociace po celé Evropě každodenně, ohrožuje samotnou existenci nových železničních podniků, odrazuje od investic a bojkotuje upřímné snahy o podporu rozvoje železnice.
Noví dopravci posilují konkurenceschopnost
Noví provozovatelé železniční dopravy, kteří ze své podstaty nepatří mezi velké etablované národní železniční koncerny, jsou tahouny posilování konkurenceschopnosti železnice proti ostatním druhům dopravy. Noví operátoři přinášejí na trh nové inovativní služby, investují do železniční sítě a vytvářejí nová pracovní místa. Zákazníci železnice právem očekávají nejvyšší standard služeb a členové ERFA mají samozřejmě zájem kvalitní služby poskytovat. Zdravý konkurenční boj mezi tradičními železničními koncerny a novými subjekty dává zákazníkům svobodu volby a činí železniční trh atraktivnějším. Navzdory politické rétorice, která opakovaně deklaruje zájem o přesun nákladní i osobní dopravy ze silnice na železnici, nejsou dosavadní opat-ření dostatečná a neprospívají k vylepšení pozice menších nezávislých firem. ERFA upozorňuje představitele evropské politiky na to, že zanedbání podpory železnice prospívá především těm druhům dopravy, jež se masivně podílejí na znečišťování životního prostředí škodlivými emisemi i nadměrným hlukem.
Tomáš Johánek