​DT – Výhybkárna a strojírna: Rekordních 9 měsíců plných dodávek i technicky výjimečných projektů

​DT – Výhybkárna a strojírna: Rekordních 9 měsíců plných dodávek i technicky výjimečných projektů

8.10. - DT – Výhybkárna a strojírna (DTVS) má za prvních 9 měsíců letošního roku na kontě dodávky stovek výhybek pro české i zahraniční stavby, vyrobila stovky náhradních dílů a komponent a realizovala technicky výjimečné ozubnicové výhybky pro Dolní Polubný i tramvajové křižovatky pro Olomouc. Aktuálně běží výroba nových výhybek pro poškozenou trať v Hustopečích nad Bečvou a ještě letos firma předá železniční výhybky pro zkušební okruh Výzkumného ústavu železničního ve Velimi a pro první úsek trati Brno – Kojetín – Přerov budované na rychlost 200 km/h.

„Výsledky prvních devíti měsíců jsou především vizitkou našeho skvěle sehraného týmu. V naší práci se odrážejí dlouholeté zkušenosti, ambice uplatňovat inovace a nejnovější poznatky výzkumu a vývoje do praxe. V náročných podmínkách jsme udrželi tempo a kvalitu dodávek a potvrdili, že jsme spolehlivým partnerem pro železnici i městskou kolejovou dopravu doma i v zahraničí,“ řekl generální ředitel DTVS Marek Smolka.

„Díky tomu, že klíčovou prioritou českých firem jsou investice do inovací, vlastní výzkum či zkušebnictví a nejmodernější výrobní technologie, si české společnosti upevňují pozici na globální scéně. Střední Evropa a Česká republika se tak stále více stávají klíčovým centrem průmyslové produkce v oblasti dopravy,“ uvedla Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu, které je DT – Výhybkárna a strojírna členem.

Klíčové milníky

Velká Británie (Network Rail): DTVS završila unikátní dodávku 87 výhybkových jazyků (profil 54E1A1/56E1). Firma realizuje zakázky pro britské železnice jako plně certifikovaný dodavatel splňující speciální standardy pro tamní železniční infrastrukturu. Současně zahajuje dodávky z nového kontraktu na dalších 116 kusů jazyků ve 4. kvartále 2025 a 1. kvartále 2026.

Norimberk (metro U-Bahn): DTVS dokončila dodáním celokřižovatkové výhybky na plastových pražcích zakázku pro druhou etapu výstavby depa Langwasser. „Náš zákazník kladl mimořádný důraz na absolutní preciznost – od přesného měření geometrické správnosti vyrobených objektů přes špičkovou kvalitu dílenského zpracování až po striktní dodržování termínů dodávek. Před každou expedicí přijeli jeho inspektoři osobně zkontrolovat, zda výhybky stoprocentně odpovídají výkresové dokumentaci,“ popsal náročnost zakázky obchodní ředitel Dušan Kadlec.

Německo a další trhy: Zahraniční dodávky byly letos opět významné. DTVS dodávala výhybky, konstrukce a náhradní díly kromě Norimberku, například do Brém, Duisburgu, Krefeldu či Kolína nad Rýnem. Za zmínku stojí také výroba přechodů pro Itálii a Blízký Východ. Několik dilatačních zařízení bylo dodáno také nizozemskému dopravnímu podniku HTM nebo do Bratislavy. Firma dodávala i náhradní díly a komponenty pro klíčové projekty na Slovensku (Žilina, Levice, Zohor, Bratislava, U.S. Steel Košice).

Masarykovo nádraží (Praha): DTVS vyrobila 20 nových výhybek pro probíhající modernizaci kolejiště na Masarykově nádraží v Praze a navazujících úseků tratí ve směru Praha-Libeň a Praha-Bubny. Dodávky pro „Masaryčku“ budou pokračovat do roku 2027 a celkem mají dosáhnout 50 kusů výhybek.

Dolní Polubný (ozubnicová trať Tanvald – Kořenov): Tým DTVS navrhl, vyrobil a dodal 3 speciální ozubnicové výhybky s Abtovou ozubnicí – technicky mimořádně náročné řešení, které vrací jedinečné trati její původní funkční podobu. „Nové výhybky, které jsme dodali, jsou výjimečné nejen svou technickou náročností, ale i historickým významem. Jsme hrdí, že můžeme přispět k obnově tohoto evropského technického unikátu,“ řekl Lukáš Raif, vedoucí oddělení techniky DTVS.

Jezernice (modernizace Lipník nad Bečvou – Drahotuše): DTVS dodává 2 kusy výhybek se zpružněným systémem upevnění, který snižuje rozdíl tuhosti mezi běžnou kolejí a výhybkou, čímž prodlužuje životnost výhybky, omezuje nároky na její údržbu a zvyšuje komfort jízdy. První výhybka byla dodána v květnu, druhá bude odeslána v listopadu. „Jezernice je ukázkou, jak výsledky našeho systematického výzkumu a vývoje převádíme do praxe – zákazníkům přinášíme řešení s vyšší spolehlivostí a nižšími náklady životního cyklu,“ dodal Lukáš Raif.

Další projekty v ČR: DTVS již letos dodala přes 200 kusů koridorových výhybek a 11 atypických konstrukcí (Angličan, DKS) pro české stavby – například Praha Masarykovo nádraží, Cheb, Jihlava, Přibyslav, Obrnice či Solnice. Dodala také 12 kusů výhybek pro metro Dopravnímu podniku hl. m. Prahy.

„Do konce letošního roku ještě proběhnou dodávky desítek náhradních dílů do Turecka, 6 tramvajových výhybek s příslušenstvím pro stavbu tramvajové trati v Košicích nebo dalších 6 výhybek pro metro Praha. Čísla, která zveřejníme na konci roku 2025 při ohlédnutí za uplynulým rokem, budou rekordní v historii DTVS, a to jak u mateřské společnosti, tak u její dcery na Slovensku,“ odhaduje obchodní ředitel Dušan Kadlec.

(red)

Foto: DTVS

spinner