IBS

Drážní spedice hodnotila průběh liberalizace drah v Evropě

Členové mezinárodního Zájmového společenství drážních speditérů IBS projednávali na posledním zasedání organizace v první polovině dubna ve Švýcarsku řadu aktuálních otázek. Jednou z nejvýznamnějších byl bezpochyby postup liberalizace evropské drážní dopravy.

Členové IBS konstatovali, že liberalizace drah v jednotlivých zemích prochází nestejnoměrným vývojem. Mezi řadu jejích pozitiv patří například to, že menší soukromé a polosoukromé dráhy mohou zajišťovat nejen dopravu v ucelených vlacích, ale že mohou začít vytvářet také vlastní sítě, a to dokonce v mezinárodním měřítku a i pro dopravu jednotlivých vozů. Regionální dráhy navíc stále více podporují silní zahraniční partneři – jako například v případě německých společností SRC (Swiss Rail Cargo Köln) a HGK (Hafen- und Güterverkehr Köln), které podporují švýcarské dráhy SBB.

Na druhé straně nabývá na významu koncentrace. Například ke svazku Railion již dnes nepatří jen nákladní dráhy Německa, Nizozemska či Dánska, ale částečně také švýcarská dráha BLS Lötschbergbahn a organizace Kombiverkehr, Transpetrol a Nieten Spedition. Stinnes/Schenker a Hangartner jsou již integrální součástí Railionu.

Přednost mají společné dohody

Stupeň liberalizace doznal v jednotlivých zemích určitých změn. Například Francie, která se pohybovala spíše na konci řady, začala jako jedna z prvních zemí realizovat úkoly vymezené prvním drážním balíčkem z poloviny března letošního roku – alespoň pokud jde o legislativu. Ve vlastní praxi je ovšem pokrok menší; železniční sektor je nadále informován málo nebo vůbec ne. Rozdíly mezi zákonnými možnostmi a každodenním obchodním provozem je ostatně v mnoha zemích stále značný.

V zájmu úspěšné dopravy zboží po kolejích požaduje IBS od UIC a jednotlivých drážních společností deregulaci, pružnost a seriózní spolupráci s jejich partnery – ať již speditéry, nebo pronajímateli vozů.

Členové IBS dále podrobili kritice nevýhody mnoha – často neprůhledných – dvoustranných dohod a naopak podpořili uzavírání dohod společných. Konstatovali, že po desetiletích pevných vztahů se musí členové IBS potýkat s novou a nezvyklou situací, kdy vše, co bylo neměnné, je najednou v pohybu. V řadě případů není jasné, kam vlastně cesta vede. Týká se to tarifů (stále méně používaných), stejně jako odpovědnosti, přístupu na síť, cen za trasy, úmluvy RIV a bohužel i mnoha překážek hospodářské soutěže, pokud jde o spolupráci s evropskými drahami.

Zájem o členství ve společenství se zvyšuje

Společenství IBS má 17 řádných a 35 přidružených členů. Řádnými členy jsou spediční a logistické podniky, které se zabývají železniční přepravou. Přidruženými členy se mohou stát pronajímatelé vozů, drážní operátoři i operátoři kombinované dopravy a – zcela nově – také státní dráhy. Na posledním zasedání společenství se staly přidruženými členy dopravní operátor Ewals Cargo Care z Belgie, logistický podnik Rhenus Alpina ze Švýcarska a (rovněž švýcarský) pronajímatel vozů Wascoza.

Vedení IBS vyzvalo členy, aby se aktivně podíleli na podpůrném programu EU pro kombinovanou dopravu Marco Polo, jehož finanční rámec již schválil Evropský parlament. Pro období let 2003 až 2007 bude k dispozici 115 miliónů € pro intermodální a konvenční projekty drážních služeb. Podmínkou je, aby se na jednom projektu podílela alespoň dvě uskupení z minimálně dvou zemí.

(ja)

spinner