Pardubice hostily seminář o vyšetřování drážních nehod

Drážní inspekce

Podle legislativy musí provozovatelé drah a drážní dopravy vyšetřovat drážní nehody za účelem prevence a zvýšení bezpečnosti. Právě tento druh vyšetřování byl tématem semináře, který uspořádala Drážní inspekce (DI) v polovině května v prostorách Dopravní fakulty Jana Pernera v Pardubicích.

Seminář svým zaměřením volně navazoval na nedávnou londýnskou mezinárodní konferenci o vyšetřování drážních nehod. Byl určen především těm, kdo se u provozovatelů drah a drážní dopravy zabývají organizací vyšetřování a jeho systému. Cílem akce bylo analyzovat proces vyšetřování drážních nehod a jeho jednotlivé aspekty, zprostředkovat informace o přístupech uplatňovaných v zahraničí a objasnit postoje a postupy Drážní inspekce.

Přednášky byly rozděleny do tří tematických bloků. První blok obsahoval všeobecný přehled situace, praxe a legislativy, druhý rozebíral proces vyšetřování a jeho stadia. Závěrečný blok byl věnován vybraným disciplínám šetření – návaznému výzkumu, analýze příčin a lidskému faktoru. Za katedrou

se střídala trojice přednášejících

z Drážní inspekce: generální inspektor Mgr. Roman Šigut, ředitelka odboru inspekce Ing. Hana Pechačová, DiS., a ředitel územního inspektorátu Brno Ing. Michal Miklenda.

Roman Šigut se věnoval mezinárodním otázkám, praxi a spolupráci, Hana Pechačová rozebrala evropskou a národní legislativu a Michal Miklenda se zaměřil na vyšetřovací praxi a otázky s ní spojené.

Nahlédnutí do světa vyšetřování leteckých nehod zprostředkoval svým vystoupením host z Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod (letecká inspekce) Ing. Lubomír Stříhavka, vedoucí oddělení technických inspektorů.

Vždy sledovat cíl šetření

Podle evropského modelu je Drážní inspekce nezávislým národním vyšetřovacím orgánem, který zjišťuje příčiny mimořádných událostí a dozoruje šetření prováděné podniky provozujícími dráhy a drážní dopravu. Při tom klade důraz na správné stanovení příčin nehod a na přijetí účinných preventivních opatření. V závěrečné zprávě může vydat bezpečnostní doporučení, avšak od loňské změny legislativy Drážní inspekce ztratila možnost ukládat opatření v zájmu bezprostředního zajištění bezpečnosti tak jako v okolních zemích EU, například v Rakousku či Německu.

Během přednášek několikrát zaznělo upozornění, aby vyšetřující při zvažování postupu vždy sledovali cíl šetření, tedy zvýšení bezpečnosti, a pohybovali se v rámci legislativou stanovených mezí. Pro bezpečnost má totiž přínos pouze takové šetření, které odhalí skutečné příčiny a na jejich základě navrhne účinná preventivní opatření. Je třeba si uvědomit, že vyšetřování je vždy ovlivněno osobou vyšetřovatele, jeho intuicí, přístupem a „provozní slepotou“. Proto je žádoucí popsat vývoj události pomocí některého z modelů vzniku nehod, který ukáže i skryté příčiny a přispívající faktory. Nestačí posuzovat, zda prvky systému pracovaly tak, jak byly navrženy, ale zvažovat také, zda byly navrženy správně s ohledem na předpokládaná rizika. Na člověka ovšem nelze pohlížet jako na izolovaný prvek. Jeho reakce a chování je třeba posuzovat vždy vzhledem k okolnostem, které na

něj působily, shodli se účastníci semináře.

(jet)

spinner