​Další dvě vlakové jednotky od společnosti Stadler ve vozovém parku ZSSK

​Další dvě vlakové jednotky od společnosti Stadler ve vozovém parku ZSSK

15.9. - Železniční společnost Slovensko (ZSSK), národní dopravce, podepsala opci na další dvě velkokapacitní elektrické jednotky KISS od společnosti Stadler. Ty by měly být nasazeny do provozu v jízdním řádu 2026/2027 na hlavní trati Bratislava – Žilina. Financování vlakových jednotek bude primárně zajištěno především z evropských zdrojů prostřednictvím Plánu pro oživení a odolnost (RRP). První dvě jednotky byly smluvně zajištěny v dubnu 2025, nyní byla využita opce na další dvě jednotky. Celková hodnota projektu pro všechny čtyři jednotky může přesáhnout 100 milionů eur.

Ve veřejném výběrovém řízení na rozšíření vozového parku si ZSSK vybraly svého osvědčeného dodavatele společnost Stadler, jehož jednotky KISS již úspěšně jezdí na tratích Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Trenčín/Púchov. Na těchto tratích si již více než rok udržují vysokou spolehlivost a spokojenost cestujících. „Jsem ráda, že projekt moderních elektrických jednotek Stadler KISS byl úspěšně rozšířen o opci – je to jasný důkaz, že modernizace osobní železniční dopravy je pevnou součástí naší vize dynamické, ekologické a integrované mobility, která je připravena na budoucí výzvy. Financování z Plánu pro oživení a odolnost je důležitým nástrojem, který přináší evropské zdroje přímo do každodenního života veřejnosti,“ řekla Denisa Žiláková, státní tajemnice Ministerstva dopravy Slovenské republiky.

Projekt modernizace a udržitelnosti

Elektrické jednotky budou vybaveny moderními technologiemi, které zvyšují cestovní komfort a provozní efektivitu. Jejich kapacita bude minimálně 611 míst (582 míst první a druhé třídy + 29 sklopných sedadel) s maximální provozní rychlostí 160 km/h. Další výhodou je významná energetická účinnost jednotek. Nízkopodlažní konstrukce zajistí snadné nastupování a vystupování všem cestujícím, včetně osob se sníženou pohyblivostí.

Moderní informační systémy, jako jsou digitální panely a zvuková hlášení, zlepší orientaci a komfort během cesty, což přispěje k větší spokojenosti cestujících. Tento projekt odráží potřebu nejen technologických inovací, ale také posílení železniční dopravy jako ekologického řešení pro budoucnost.

Podpora udržitelnosti a elektromobility

„Obnova vozového parku je jedním z hlavních pilířů naší strategie a rozšíření projektu o další jednotky Stadler KISS je významným milníkem. Již nyní postupně přidáváme nové moderní jednotky a lokomotivy, díky čemuž je náš vozový park jedním z nejmladších v Evropě. Nové velkokapacitní elektrické jednotky zvýší komfort a spokojenost cestujících a zároveň sníží spotřebu energie a emise. Tyto moderní vlaky jsou symbolem ekologické a udržitelné železniční dopravy budoucnosti,“ řekl Peter Helexa, generální ředitel ZSSK.

Stejně jako již dříve dodané vlakové jednotky pro ZSSK budou i tyto vozy navrženy v konstrukční kanceláři Stadler Praha. Ta v současnosti zaměstnává více než 250 inženýrů a konstruktérů. Výroba bude probíhat v závodě Stadler Polska v Siedlcích.

„Investice do moderních vlaků potvrzuje jasnou strategii ZSSK a slovenského ministerstva dopravy transformovat slovenské železnice na moderní dopravní systém. Jsme rádi, že nové jednotky pro slovenského národního dopravce jsou navrhovány a projektově řízeny ve společnosti Stadler Praha,“ uvedl Zdeněk Majer, předseda dozorčí rady Stadler Praha, v komentáři k uplatnění opce.

(red)

Foto: Stadler

spinner