Ostravské Dny kolejové dopravy i letos nabídly celou řadu novinek

Czech Raildays

Areál ostravského nákladového nádraží v polovině června přivítal sedmý ročník mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb Czech Raildays – Dny kolejové dopravy. Během tří dnů jeho konání měli návštěvníci příležitost v hale a na venkovní ploše areálu obdivovat výrobky a technologie českých i zahraničních firem zabývajících se výrobou, opravárenstvím a modernizací kolejových vozidel a jejich příslušenství. Pestrou paletu exponátů doplnily i nové informační technologie a služby pro drážní dopravu. Jako již tradičně využila veletrhu k propagaci svého výrobního programu společnost Škoda Transportation spolu s dceřinou firmou ČKD Vagonka. V popředí zájmu odborné veřejnosti byla především lokomotiva řady 380 vyvíjená pro České dráhy. Průběh vývoje Škoda Transportation představila i v rámci jednoho ze seminářů doprovodného programu veletrhu. Firma Stemmann-Technik, jeden z předních světových výrobců součástí a systémů pro přenos energie a dat pro pohyblivé spotřebiče v průmyslu a dopravní technice, v Ostravě prezentovala střešní sběrače proudu, sběrače proudu z třetí kolejnice, uzemňovače frost® a tzv. Stingersystemen, které slouží jako náhradní napájecí kolejnice pro vozidla rychlodráhy a metra v depech a opravárenských zařízeních. Společnost AŽD Praha se při své prezentaci mohla opřít o nedaleký železniční uzel Bohumín, na jehož nedávno dokončené modernizaci se významně podílela. Vybavila jej novým centrálním stavědlem s řídicím centrem, což z něj učinilo nejmodernější dopravní kancelář v České republice. Součástí výbavy je mimo jiné i velkoplošné zobrazení kolejiště na LCD monitorech, které všem dispečerům poskytuje obraz o šířce 5,44 a výšce 1,02 metru a umožňuje tak dynamické a přehledné zobrazování celého schématu kolejiště ná-draží a přilehlých úseků tratí. Provoz v uzlu je řízen staničním elektronickým zabezpečovacím zařízením ESA 11, rovněž z produkce AŽD Praha. ČMKS holding: lokomotiva 774.7 Dalšími významnými vystavovateli byly společnosti ČMKS holding a Phoenix-Zeppelin. Jejich produkce byla v Ostravě zastoupena lokomotivou řady 774.7, která vznikla modernizací lokomotivy řady 770. Hnací vozidlo určené pro těžkou traťovou a posunovací službu pohání motor Caterpillar 3512 B DI-TA o výkonu 1455 kW s elektrodynamickou brzdou. Stodvacetitunový stroj, který působí ve službách Sokolovské uhelné, může vyvinout maximální provozní rychlost 90 km.h-1. Na jednom ze seminářů se zájemci mohli dozvědět více také o novinkách z rodiny lokomotiv Effishunter. Mezi největší vystavovatele veletrhu patří každoročně šumperská společnost Pars nova, která je jednou z nejvýznamnějších firem působících v oblasti modernizací, oprav a výroby kolejových vozidel, konstrukčních celků a náhradních dílů v ČR. Na letošním ročníku Pars nova představila prototyp řídicího vozu řady 954, vyráběného z poštovních vozů POSTW a určeného pro České dráhy. V příštích třech letech jim Pars nova dodá 19 těchto vozů, první z nich by měl začít sloužit již v červenci. V expozici šumperského výrobce nemohla chybět ani regionální, zčásti nízkopodlažní motorová jednotka řady 814 Regionova, která je rovněž založena na koncepci řídicího vozu. Koncepce řídicích vozů je v hojné míře využívána například v Německu či ve Švýcarsku. Společnost Saft Ferak, výrobce průmyslových nikl-kadmiových baterií Ferak, v Ostravě předvedl širokou škálu svých výrobků, která sahá od nízkokapacitních baterií pro svítilny až po vysokokapacitními baterie pro průmyslové účely. Lze je nalézt v českých i zahraničních kolejových vozidlech, dále ve vozidlech MHD, ale také v zabezpečovacích systémech v podobě záložních zdrojů. Výrobce v Ostravě vystavil tři typy nikl-kadmiových baterií a akumulátorů: pro krátký režim vybíjení (tzv.startovací), střední a dlouhý režim vybíjení. Komunikační uzel pro Pendolina Společnost UniControls patří rovněž k pravidelným účastníkům ostravského veletrhu. Mezi její nejúspěšnější výrobky patří vlakový komunikační uzel TCN Gateway, vyvinutý ve spolupráci s firmou Alstom a aplikovaný v Pendolinech řady 680 Českých drah, v italských soupravách Minuetto a španělských Lanzaderas. V dalších zemích se jeho uvedení do provozu plánuje. Technologickou licenci na výrobu TCN modulů prodala kanadské firmě Quester Tangent Corporation, která ji využije ve vozidlech, jež dodává Bombardier Transportation pro New Jersey Transit. Další systémy společnosti UniControls jsou v provozu i v řadě jiných zemí, například na Slovensku, v Rakousku či Rusku. Nejnovější výrobky v Ostravě prezentoval i největší evropský výrobce železničních dvojkolí společnost Bonatrans z Bohumína. Její dvojkolí využívají například lokomotivy Euroshuttle, které jezdí pod Lamanšským průlivem, nebo rychlovlaky ICE. Na výstavní ploše si návštěvníci mohli zblízka prohlédnout dvojkolí pro vysokorychlostní osobní vozy s provozní rychlostí do 200 km.h-1. Vagony z Lostru Louny Lounská společnost Lostr představila samovýsypný vůz s otvíratelnou střechou řady Tadgnss, typ 9–434.1. Vůz je určen pro přepravu potravinářského sypkého zboží vyžadujícího ochranu před povětrnostními vlivy a bez nároků na větrání, například volně ložené obilí. Ložný prostor vozu je 82 m3, maximální hmotnost loženého vozu 90 tun. Vystavený vůz je součástí série sedmdesáti kusů pro České dráhy. Dalším výstavním exponátem byl čtyřnápravový cisternový vůz řady Zacns, který je součástí třicetikusové série těchto nových vozů z vozového parku Českých drah (Spedice ČD). Vozidlo z produkce Trinity Rail Europe je určeno pro přepravu nebezpečných věcí vhodných pro cisterny typu L4BH podle RID. Cisterna splňuje zvláštní ustanovení TE 15. Ložná hmotnost vozu je 65,5 t, objem nádoby 95 m3. Ostravské opravny a strojírny byly na Czech Raildays zastoupeny čtyřnápravovým plošinovým vozem Roos/typ 9–207.3 s pevnými čelními stěnami a vysokými klanicemi. Vůz, jenž vznikl konstrukční změnou vozu Res/typ 9.207.0, je vhodný pro přepravu kmenového dříví, trubek, rour či jiného kusového zboží o minimální délce tři metry. Jeho ložná plocha činí 48,8 m2, ložný prostor 121,2 m3. OKD Doprava představila zrekonstruovaný vůz Slps pro přepravu odvalovacích kontejnerů ACTS s ložnou hmotností 51 tun. Výhodou systému ACTS je jednoduchá manipulace, kterou zvládne řidič nákladního vozidla bez potřeby dalších překládacích mechanismů. OKDD využívá těchto vozů a kontejnerů, které jsou vhodné pro volně ložený materiál i pro přepravu nebezpečných věcí, například při přepravách pro Přerovské chemické závody, Mosteckou uhelnou společnost či Novou huť Ostrava.

Dny kolejové dopravy v Ostravě uspořádaly společnost M-presse a České dráhy. Spolupořadateli akce byly Správa železniční dopravní cesty, sdružení ACRI, Dopravní podnik Ostrava, IDF vysoké školy báňské – TU Ostrava a Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje. (jet)

spinner