15. listopadu 2010

Evropská komise na konci října České republice odebrala přislíbených 360 milionů Kč (14,5 milionu €) dotací pro přípravu projektu rychlejšího železničního spojení mezi Prahou a Berounem. Součástí stavby měl být i pětadvacetikilometrový tunel mezi oběma městy, vláda však projekt kvůli finančním úsporám zastavila.
Ministerstvo dopravy na rozhodnutí Evropské komise reagovalo vlažně. „Pan ministr Bárta podle svých dřívějších vyjádření stejně s tunelem do Berouna nepočítá. Obecně probíhá revize všech připravovaných staveb a jejich objektové skladby s cílem nalézt úspory oproti původním finančním plánům,“ řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
Celkové náklady na výstavbu se měly podle odhadů vyšplhat až na 33 miliard Kč. Peníze z unijního rozpočtu měly plynout na podrobný geologický průzkum v oblasti a na přípravu samotného projektu. „Chceme, aby finanční prostředky, kterých v současnosti není dostatek, byly naprosto jasně spravovány. Pokud existují projekty, které již déle neplní svůj cíl, unijní dotace musí být odebrány a přesunuty tam, kde je možné je co nejlépe využít,“ uvedl pro tisk eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.
Dva ze tří zrušených projektů se týkají ČR
Železniční spojení mezi Prahou a Berounem je pouze jedním ze tří projektů, jejichž financování Evropská komise úplně zrušila. Mezi třemi zrušenými projekty jsou dva české. Kromě spojení mezi Prahou a Berounem přišly o 25 milionů Kč (zhruba jeden milion €) i České dráhy. Unijní dotace v jejich případě měly směřovat na vybavení, které je součástí evropského systému řízení železniční dopravy. Úplně o finanční prostředky přišel ještě jeden z německých projektů. Projektů, které jsou součástí takzvaných transevropských sítí, je celkem 92.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jako investor v současnosti hledá levnější řešení pro zrychlení železničního spojení mezi Prahou a Berounem. Náhradní projekt by měl být hotov poměrně rychle, ale dobu cesty mezi oběma městy výrazně nezkrátí.
Samotná trať je součástí železničního koridoru z Prahy přes Plzeň do Chebu, který bude podle ministra dopravy Víta Bárty hotový nejdéle do tří let a zkrátí jízdu centra Prahy do centra Plzně osobním vlakem i rychlíkem na polovinu.
(čtk)