17. června 2004
Od počátku května vykonává Správa železniční dopravní cesty novou funkci přídělce kapacity dopravní cesty, která dříve spadala do kompetence Drážního úřadu. Správa při této příležitosti vydala dokument Prohlášení o dráze celostátní a regionální. O tom, co tento dokument obsahuje a co obnáší nová funkce SŽDC, jsme hovořili s náměstkem generálního ředitele SŽDC ing. Bohuslavem Navrátilem.
„Správa železniční dopravní cesty vykonává od 1. května novou funkci takzvaného přídělce kapacity dopravní cesty. Mohl byste tuto funkci blíže specifikovat?“
„Funkce přídělce kapacity dopravní cesty vyplývá z novely zákona o dráhách vydané jako zákon č. 103/2004 Sb. Tento zákon nabyl účinnosti 1. května letošního roku, tedy dnem vstupu České republiky do Evropské unie. Legislativa ČR v oblasti železnic do té doby nebyla s legislativou EU plně kompatibilní, neboť chyběl jednoznačný soulad v přidělování kapacity dráhy.
Podle dřívější legislativy České republiky kapacitu dráhy přiděloval Drážní úřad jako orgán státní správy tak, že vydal dopravci licenci na určitou trať nebo tratě, která stanovovala i rozsah a četnost drážní dopravy. Trasy následně přiděloval přímo provozovatel dráhy, jímž jsou na většině celostátní dráhy a na většině regionálních drah České dráhy, a. s.
Na základě novely přiděluje Drážní úřad licenci obecně, tedy bez toho, aby určoval rozsah a četnost drážní dopravy. Kapacitu pak přiděluje nezávislá osoba, kterou je pro celostátní i regionální dráhy ve vlastnictví státu Správa železniční dopravní cesty. Její povinností je zajistit nediskriminační, rovný přístup pro všechny uživatele dopravní cesty. Pro ostatní regionální dráhy, které nejsou ve vlastnictví státu, přiděluje kapacitu jejich vlastník.“
„Jaké konkrétní podmínky musí žadatelé o přístup na dopravní cestu splňovat?“
„Podmínky, které musí žadatelé splňovat, definuje zákon o dráhách a Prohlášení o dráze celostátní a regionální. Žadatel musí být držitelem platné licence vydané Drážním úřadem nebo jiným obdobným úřadem členské země Evropské unie. Musí mít platné osvědčení dopravce, musí prokázat finanční způsobilost, tedy to, že je schopen zabezpečit současné i budoucí závazky vyplývající z provozování drážní dopravy, a musí mít po celou dobu provozování drážní dopravy uzavřeno pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem drážní dopravy a zaplacené pojistné. Od žadatele se rovněž požaduje, aby měl smlouvu s provozovatelem dráhy a sjednanou cenu za použití dopravní cesty.“
„Mohl byste stručně charakterizovat mechanismus přidělování kapacity dopravní cesty?“
„Žadatel o přidělení kapacity si nejprve podá žádost. V Prohlášení o dráze je přesně uvedeno, jaké náležitosti musí žádost obsahovat a v jakém termínu ji žadatel musí předložit. SŽDC předloženou žádost následně ve stanoveném termínu posoudí, a to buď sama – v případě, že na železniční dopravní cestě je volná kapacita, je schopna ji okamžitě přidělit, nebo ji konzultuje s provozovatelem dráhy, eventuálně je provedena koordinace požadavků případně již přidělených kapacit tak, aby se jednotlivé požadavky vzájemně sladily.Prohlášení definuje i to, jak má žadatel postupovat, pokud není v přidělení kapacity uspokojen.“
„Jak probíhá přidělování kapacity v současné době, kdy je již hotový grafikon, a jak bude probíhat v příštím roce?“
„Nyní se přiděluje kapacita dráhy ad hoc, tedy tak, že se přiděluje žadatelům, jejichž požadavky nejsou zapracovány ve stávajícím jízdním řádu. Žádosti mají charakter různých nepředvídaných jízd, nostalgických či charitativních – mnoho žádostí o přidělení kapacity bylo například podáno v souvislosti se vstupem České republiky do EU. O přidělení kapacity žádají též různé stavební firmy.
Prohlášení stanovuje i to, jak vyhovět požadavku na přidělení kapacity takzvaně ze dne na den. Naším zájmem je, aby bylo využito maximum kapacity dráhy. Pokud je volná – a na výrazné většině tratí kapacita přesahuje požadavky – snažíme se vyhovět. Možnost přidělovat kapacitu nejen ad hoc, ale i v rámci celého jízdního řádu poskytne až Prohlášení o dráze pro jízdní řád 2005/2006, které se již připravuje.
Je třeba zmínit také to, že v současné době je přidělování kapacity bezplatné. S novým Prohlášením však dojde ke zpoplatnění přidělování kapacity.“
„Je SŽDC připravena na možnost, že se Státnímu fondu dopravní infrastruktury nepodaří najít adekvátní náhradu za FNM, který zanikne, a nebude tudíž moci poskytovat dostatek finančních prostředků na modernizaci koridorů a dalších železničních projektů?“
„Věříme, že SFDI získá finanční prostředky podle plánu. Tržby, které SŽDC obdrží z úhrad za užívání dopravní cesty, totiž nestačí ani na zajištění její provozuschopnosti a provozování, protože cena za užívání železniční dopravní cesty je cenou regulovanou. Navíc prostředky získané z úhrady za užívání železniční dopravní cesty nelze ze zákona použít na akce investičního charakteru, tedy ani na zajištění modernizace a rozvoje železniční dopravní cesty. Možnými zdroji na tyto činnosti jsou pro nás pouze prostředky ze SFDI, popřípadě jiné státní dotace a úvěry garantované státem. Věříme tedy, že se SFDI podaří finanční prostředky, které jsou plánovány z FNM, získat. Následně, po předpokládaném zániku FNM, budou tyto prostředky nahrazeny jinými vhodnými zdroji (elektronické mýtné, zvýšení podílu spotřební daně z pohonných hmot). V opačném případě by to pro SŽDC znamenalo nutnost omezit rozsah prováděných prací, se všemi důsledky, které s tímto souvisejí. Nenaplnění zdrojů SFDI v rámci stávajícího systému financování by nemělo dopad pouze na železniční infrastrukturu, ale i na správu ostatních dopravních cest (dálnice, silnice, vodní cesty). Eliminace tohoto propadu by si vyžádala ucelené řešení na úrovni ministerstva dopravy a vlády.“
„SŽDC deklarovala, že vyrovná závazky, které převzala po bývalé s. o. ČD, do poloviny letošního roku. Jaká je situace v současné době?“
„Mohu konstatovat, že závazky, které vedeme v účetní evidenci, jsou již v převážné většině uhrazeny. V současné době vypořádáváme penalizace za pozdní úhrady faktur, které se však mnohdy vztahují ještě na pozdní úhrady bývalé státní organizace České dráhy. Některé závazky nebylo možné uhradit, protože věřitel je neznámý nebo nejsou k dispozici správná čísla účtů. Chtěl bych i této příležitosti využít ke sdělení všem případným věřitelům, jejichž oprávněné pohledávky vůči naší organizaci nebyly dosud uhrazeny, aby se na nás obrátili, abychom mohli společně dořešit jejich úhradu. V žádném případě není v současnosti nutno úhradu dosud ještě neuhrazených oprávněných pohledávek řešit jinou cestou, finanční prostředky na jejich úhradu máme k dispozici.“
„ČD a ministerstvo dopravy před časem přišly s návrhem na zvýšení poplatků za dopravní cestu pro ucelené vlaky na dvojnásobek. Uvažuje se v brzké budoucnosti o nějakých změnách těchto poplatků?“
„Naším záměrem je, aby se nezvyšoval celkový objem nákladů na užívání dopravní cesty, protože to by znamenalo přesun dopravy z železnice na silnici. České dráhy, a. s., přišly s návrhem na změnu výše poplatků za některé druhy vlaků. V současné době probíhá analýza těchto návrhů, ze které vyplynou varianty možných úprav ceny za užívání železniční dopravní cesty.“
„Nedávno uzavřela SŽDC smlouvu se společností Kapsch na uskutečnění pilotního projektu GSM-R. Jaký je harmonogram prací v rámci tohoto projektu?“
„Jedná se o pilotní projekt GSM-R na území České republiky. Zhotovitel – společnost Kapsch – by nyní měl vypracovat projektovou dokumentaci, jejíž dokončení se očekává ještě do konce letošního roku. Následně by měl Kapsch přistoupit k samotné realizaci stavby. Pilotní projekt GSM-R, který se uskuteční na I. koridoru od státní hranice s Německem přes Děčín a Prahu až do Kolína, by měl být hotov do poloviny příštího roku. Následně by se mělo pokračovat v zavádění systému GSM-R i na ostatních koridorech a na dalších tratích, další realizace však závisí na tom, zda se podaří získat dostatek finančních prostředků.“
Petr Jechort