Výstavba železničních vleček

Českým firmám mohou pomoci rakouské peníze

I české firmy mohou na obnovu, rozšíření nebo modernizaci stávající vlečky nebo výstavbu nové vlečky na území České republiky čerpat finanční prostředky z rakouského Programu podpory výstavby vleček. Musí však splnit podmínku, že mezi touto vlečkou a partnerem v Rakousku existuje a dále se rozvíjí pravidelná přeprava po železnici. Vlečku tedy musí vlastnit i její partnerská rakouská firma.

Žádost podává česká firma (pouze vlastník infrastruktury, nikoliv provozovatel) společně s rakouským partnerem stejným způsobem jako žadatelé v Rakousku. Může se přitom jednat o přepravu libovolného druhu zboží. Firma pouze musí splnit dohodnutý objem přepraveného zboží, pro který se zavázala ve smlouvě o podpoře, a to po dobu pěti let. Žadatel o podporu musí mít k dispozici minimálně 30 procent finančních prostředků ze svých zdrojů nebo z úvěrů bez podpory.

Bydliště nebo sídlo firmy nerozhoduje

Podpora má přispět k obnovení soutěže mezi silnicí a železnicí, a to přeložením objemu dopravy ze silnice na železnici. Předmětem podpory jsou zařízení a vybavení sloužící provozu na vlečce ve výhradním vlastnictví žadatele o podporu. Žadatelem (příjemcem podpory) mohou být fyzické osoby, právnické osoby a kapitálové společnosti bez ohledu na to, zda mají bydliště nebo sídlo v Rakousku. Územní sdružení nejsou podporována.

Žádosti se podávají na Abwick-lungs- und Clearingstelle für die Koordination und Abwicklung von Anschlussbahnpro­jekten – AST (Obchodní a clearingové centrum pro koordinaci a zpracování projektů vleček Ministerstva pro dopravu, inovace a technologie) se sídlem ve Vídni, které je poskytovatelem podpory.

Posuzují se ročně. AST vyhotovuje návrh na podporu (podle výše investičních nákladů a velikosti objemu dopravy, který bude přeložen na železnici). Posuzuje se také, které z nákladů jsou podle programu způsobilé podpory a které nikoli. Sečte náklady způsobilé podpory a podle druhu záměru přidělí v odpovídajícím procentním podílu výši podpory.

Přísná pravidla pro podporu

Mezi náklady způsobilé podpory patří kolejová zařízení (odvodnění, spodní stavba, železniční svršek, nástupiště pro posunovače, výhybky, trakční vedení atd.), kolejové rampy, zpevněné nakládací plochy, osvětlení, oplocení, jeřáby, vysokozdvižné vozíky, zařízení pro nakládku a vykládku, kolejové váhy, odstavné koleje a opatření pro manipulaci s nebezpečným zbožím, zastřešení či vozidla výhradně určená pro provoz na vlečce – motorová vozidla, traťové navijáky.

K nákladům nezpůsobilým podpory AST počítá náklady vzniklé před podáním žádosti, náklady na vnitropodnikové přepravní systémy, na nákup pozemků a budov, na stavby, opravy, nákup krátkodobého majetku, nákup přístrojů a nářadí, silniční vozidla, odměny pro experty, stavební dozor a zařízení a vybavení financovaná z leasingu.

Příjemce podpory se musí v době podání žádosti nacházet v příznivé finanční situaci (AST kontroluje při podání žádosti bonitu firmy) a musí využít všech možností financování, které má k dispozici. Při nesplnění podmínek podpory žadatel vrací buď část, nebo celou podporu. Zpětné vrácení podpory je zabezpečeno bankovní zárukou.

Rozsah podpor u obnovy stávající vlečky může činit až 30 procent započitatelných investičních nákladů, při rozšíření a modernizaci stávající nebo stavbě nové vlečky až 40 procent započitatelných investičních nákladů, u regionálně podporovaných oblastí a oblastí podporovaných ze strukturálních fondů Evropské unie je to až 40, respektive 50 procent započitatelných investičních nákladů. Maximální hranice podpory na obnovu stávající vlečky činí 1,5 milionu €, na rozšíření stávající vlečky 2,5 milionu € a na stavbu nové vlečky tři miliony €. U vleček pro průmyslové a podnikatelské plochy a přístavy (jež jsou dávány k dispozici třetím osobám) je to maximálně 50 procent započitatelných investičních nákladů v případě, že budou zpřístupněny všem uživatelům a že se za využívání vleček platí poplatek. Minimální hranice podpory je 15 tisíc €.

Vlečky hodlá podporovat i český stát

Také na českém ministerstvu dopravy v současné době vrcholí přípravy českého Programu podpory revitalizace železničních vleček, který bude v nejbližší době zveřejněn na internetových stránkách ministerstva včetně bližších informací pro žadatele o podporu. Je koncipován podobně jako rakouský program, který ministerstvu posloužil jako základ, z nějž vycházelo.

Kromě programu Podpory revitalizace železničních vleček lze vlečky podporovat také z programů Nemovitosti (2007 – 2013) a Program na podporu podnikatelských nemovitostí a infrastruktury (2005 – 2009), jejichž správcem je ministerstvo průmyslu a obchodu. Z obou těchto programů lze ovšem na rozdíl od programu Podpora revitalizace železničních vleček čerpat finanční zdroje v podstatě pouze na stavbu nových vleček.

Ing. Jarmila Zemanová, Centrum dopravního výzkumu

spinner