28. února 2014

Výsledky podniků českého železničního průmyslu za rok 2013 jsou srovnatelné s rokem předchozím. Na celkovém obratu ve výši 79 miliard Kč se zhruba polovinou podílí export. Na tržbách se projevil propad ve stavebních zakázkách a nečerpání fondů Evropské unie. Jen díky narůstajícímu exportu se podařilo udržet objem výroby a zaměstnanost, která se pohybuje na 19 tisících zaměstnanců a s ohledem restrukturalizaci výroby a vyšší efektivitu má dlouhodobě klesající tendenci.
Firmy sdružené v Asociaci podniků českého železničního průmyslu (ACRI) zareagovaly na celosvětovou krizi vyšší efektivitou a výkonností. Hledaly úsporná opatření a eliminovaly rizika rozložením zakázek mezi exportní a tuzemské dodávky. „Pro další úspěšný rozvoj a naplnění vize potřebují proexportní podporu i legislativní zázemí a prorůstová opat-ření,“ uvedla Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI. Mezi prioritní exportní země členské základny ACRI patří Turecko, pobaltské země, Rusko, Bělorusko ostatní státy SNS, Indie a obecně země Evropské unie.
České firmy loni získaly řadu zajímavých zakázek
Pokud jde o exportní úspěchy českého železničního průmyslu v loňském roce, určitě je čím se chlubit. Společnost AŽD Praha podepsala smlouvu s průmyslovým koncernem Bombardier a pro stavbu železniční trati Irmak-Zonguldak v Turecku dodá 500 venkovních prvků pro 261 železničních přejezdů v hodnotě 30 milionů Kč. Od konce roku 2016 budou vozy vyrobené českým výrobcem Škoda Transportation jezdit na bavorských tratích mezi městy Norimberk – Ingolstadt – Mnichov. Společnost Škoda Transportation dodá německému operátorovi DB Regio šest moderních vysokokapacitních dvoupodlažních souprav včetně stejného počtu lokomotiv 109 E. Více než 20 miliard Kč činil v roce 2013 export Třineckých železáren, a to především v rámci dodávek pro Německo, Polsko, Slovensko a Itálii. Společnost Škoda Electric uzavřela v loňském roce řadů kontraktů na trolejbusy, společnost Škoda Transportation zase na tramvaje. Firma CZ LOKO loni realizovala obchody do zemí bývalého Sovětského svazu za téměř jednu miliardu Kč, lounská společnost LEGIOS získala zakázku na dodávku 155 nákladních vozů různých typů pro francouzskou společnost ERMEWA. Celková hodnota kontraktu přesahuje 330 milionů Kč.
Průmysl negativně ovlivňuje přílišné otevření trhu
Faktem, který negativně ovlivňuje český železniční průmysl, je skutečnost, že česká ekonomika patří k nejotevřenějším v Evropě, což má sice své výhody, ale také negativní dopady. Negativní v tom, že český trh je otevřený pro zahraniční investice v míře, která v okolních státech není obvyklá. „Každá země se v rámci zákonných možností snaží podpořit domácí firmy, zvláště pokud se jedná o projekty, které jsou financovány z veřejných zdrojů. Tyto investice financované přímo nebo nepřímo ze státních peněz, pokud jsou realizované firmami vyrábějícími v ČR, přináší své efekty v podobě zaměstnanosti, odvodů daní, zvýšení kupní síly obyvatelstva,“ tvrdí generální ředitelka Vopálenská. Prakticky se investované prostředky vracejí nejen v podobě vlastní investice, tedy v podobě modernizované železnice, železničního vozidla apod., ale především v podobě rychlé finanční podpory nazpět do státního rozpočtu. „I ve velmi liberalizovaném prostředí EU je obvyklé, že v těchto projektech jsou úspěšné především domácí firmy, což je výsledkem politicky odpovědné podpory domácích firem,“ zdůraznila.
Domácí trh má potíže s čerpáním dotací
Celkový propad realizovaných domácích zakázek je způsobený jednak neschopností plně čerpat finanční evropské zdroje a jednak celkově rozporuplnými dopady v rámci zákona o veřejných zakázkách. Konkrétně objem vypsaných a následovně zrušených tendrů veřejného sektoru jde do desítek miliard Kč. Nekonečné řetězení odvolacích procesů a svázanost zákonem o veřejných zakázkách spolu s minimální podporou ze stran nadřízených orgánů způsobuje postupné zastavování odvětví. To je podle názoru ACRI likvidační nejen pro stavební podniky, ale také pro firmy, které dodávají zabezpečovací a informační technologie. Pokud jde o výhled do příštích let, tvrdí zástupci ACRI, že český železniční průmysl má obrovský potenciál. Česká železnice obecně potřebuje značné investice, aby se dostala na potřebnou úroveň. Obnáší to ze-jména investice do rozvoje železniční infrastruktury, musí se dobudovat nejen železniční koridory a modernizovat klíčové železniční uzly. Zapomínat se ale nesmí ani na regionální železniční tratě. „Abychom byli konkurenceschopní, musíme vybavit hlavní koridory evropským zabezpečovacím systémem ERTMS/ETCS, musíme modernizovat nákladní koridory, které vedou přes Českou republiku, musíme harmonizovat náklady mezi všemi druhy dopravy, musíme dále investovat do modernizací a nákupu nových vozidel a v neposlední řadě je nutné velmi rychle začít připravovat výstavbu vysokorychlostních tratí, které uvolní tradiční tratě pro nákladní dopravu,“ dodala Marie Vopálenská.
Tomáš Johánek