25. května 2006
První prototyp nové motorové jednotky Českých drah, označované jako řada 814/914 Regionova, se v rámci zkušebního provozu již několik týdnů pohybuje na středočeských lokálních tratích. Na počátku května České dráhy převzaly první dva sériové vozy, které pro změnu zamíří na druhý konec České republiky – na tratě v okolí Zlína. České dráhy letos hodlají nasadit do provozu celkem dvacet těchto nových, částečně nízkopodlažních jednotek. Generální ředitel Českých drah Josef Bazala označil převzetí první sériové jednotky od výrobce – šumperské společnosti Pars nova za zlomový okamžik, který změní pohled veřejnosti na regionální železniční dopravu provozovanou Českými drahami. „Počítáme s tím, že během následujících tří let, kdy nasadíme do provozu více než stovku regionov, bude většina cestujících na regionálních a lokálních spojích na neelektrizovaných tratích v České republice cestovat právě těmito moderními vlaky,“ řekl Josef Bazala. Bez státu by to nešlo Pořízení jednotek Regionova je podle ministra dopravy Milana Šimonovského prvním hmatatelným výsledkem existence programu ministerstva dopravy na obnovu a modernizaci vozového parku v železniční dopravě. Ministerský program se na úhradě převzaté jednotky Regionova podílel více než devíti miliony Kč. „Před třemi lety jsme začali usilovat o zvýšení kvality služeb Českých drah. Tady jsou první konkrétní výsledky,“ uvedl Milan Šimonovský. Podle ministra přichází vyšší kvalita na regionální tratě právě včas, protože rozdíl mezi rychlovlakem Pendolino a současnými regionálními vlaky je až příliš propastný. Záchrana pro opravny Regionova představuje významnou zakázku také pro jejího výrobce, který se v minulých letech potýkal s velkými problémy způsobenými útlumem zakázek od Českých drah a nutnou diverzifikací výrobního programu. Novou parketu našel v rekonstrukci starších motorových vozů na moderní motorové jednotky. Regionova totiž vzniká na bázi nejrozšířenějších motorových vozů na síti Českých drah vozů řady 810. Po důkladné rekonstrukci toho z nich ovšem mnoho nezbude. „Určitě se jedná o největší obchodní a výrobní úspěch naší společnosti v celé její historii. Díky regionově a dalším projektům jsme diverzifikovali náš výrobní program a zaměřili jsme se výrazně na dodávky modernizovaných a částečně i zcela nových kolejových vozidel,“ uvedl generální ředitel a člen představenstva Pars nova Šumperk Tomáš Ignačák. Dodávky do dalších krajů Další motorové jednotky, které budou po prvních dvou následovat, nasadí České dráhy do provozu v Karlovarském a Královéhradeckém kraji. V Karlovarském kraji budou jednotky Regionova provozovány na trati Karlovy Vary – Mariánské Lázně, a to údajně jako výrazně modernější vozidlo, než je RegioSprinter, který na trať hodlá nasadit společnost Viamont. Na přelomu letošního a příštího roku České dráhy na území Libereckého kraje uvedou do pro-vozu třívozovou verzi jednotek Regionova, která bude složena ze dvou motorových vozů a jednoho vloženého s nízkopodlažním nástupem. Zvýší se tak nejen přepravní kapacita, ale i rychlost vlaku. Další soupravy by měly být dodávány po dvou až třech každý měsíc. Pojízdný marketingový nástroj Poprvé v historii České dráhy neuvádějí do provozu pouze nový vlak. Součástí nové strategie je také ucelený koncept propagace kraje, turistického ruchu a ekologické železniční dopravy nazvaný Regionovou Vaším krajem. „Ve spolupráci s jednotlivými kraji využijeme jednotky Regionova jako pojízdný marketingový nástroj – jednoznačně svázaný s krajem, ve kterém vozí své cestující. Kromě již zavedeného názvu Regionova tak jednotky dostávají navíc do vínku přívlastek s názvem kraje, logo příslušného kraje a interiér doplní informační plochy s informacemi zajímavými pro nejen pro turisty a návštěvníky,“ řekl o Regionovou Vaším krajem náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Kolář. Zatímco prototyp jednotky nese výsostné znaky Středočeského kraje, první dva sériové kusy zdobí logotyp Zlínského kraje. Tomáš Johánek