11. března 2004
České dráhy společně se Správou železniční dopravní cesty na konci února v Praze představily projekt Phare CZ01.03.01 Příprava podmínek pro aplikaci směrnic Evropské unie při transformaci Českých drah. Řešitelé prezentovali šest dílčích projektů, jejichž hlavním cílem je vytvořit v České republice předpoklady pro aplikaci evropských železničních směrnic a evropských zkušeností z transformace železničního sektoru.
V červnu roku 2001 podepsaly Evropská komise a vláda ČR finanční memorandum a projekt se tak stal součástí Národního programu Phare 2001. Vzájemná spolupráce mezi příjemci projektu — Českými dráhami, Správou železniční dopravní cesty a Ministerstvem dopravy ČR — a řešitelem probíhala ve formě twinningu a technické pomoci.
Twinningová smlouva, kterou uzavřely Ministerstvo zahraničních věcí Španělska a španělské dráhy Renfe na jedné straně a Ministerstvo dopravy ČR a České dráhy na druhé straně, vstoupila v platnost v červenci roku 2002. Twinningové aktivity byly ukončeny letos na konci února.
Spolupráce v oblasti technické pomoci mezi francouzskou společností BCEOM, Ministerstvem financí ČR a delegací Evropské komise v ČR se začala rozvíjet v prosinci 2002 a skončila minulý týden. Celý projekt byl financován ze zdrojů Evropské unie. Maximální alokace prostředků pro twinning byla stanovena ve výši 1 150 000 € (smlouva uzavřena v hodnotě 1 149 914,39 €) a pro technickou pomoc ve výši 850 000 € (smlouva uzavřena v hodnotě 818 200 €).
První část projektu řešila harmonizaci poplatků za užívání infrastruktury pro provozování dopravy. Řešitelé navrhli uvést do souladu strukturu, charakter a rysy železničního trhu v České republice s železničním trhem v EU a dále usilovat o rozvoj železničního trhu v ČR v souladu s ostatními dopravními obory.
Druhou projektovou částí byla úprava rozhraní a vztahů mezi železničním podnikem a manažerem infrastruktury. Rozhodující by v této oblasti mělo být využití zkušeností s modely, které existují v zemích Evropské unie a zajišťují nediskriminační přístup na železnici.
ČD musí zrevidovat marketingovou strategii
V rámci třetí části projektu se řešilo finanční ozdravení železnic. K jeho dosažení bude nutné zajistit alternativní zdroje financování, protože stát nemůže nadále poskytovat financování v požadovaném rozsahu. Klíčový problém představuje zvláště financování služeb osobní dopravy a rozvoje a údržby železniční infrastruktury. ČD budou muset revidovat svou marketingovou strategii, aby zvýšily objem přeprav. Velkým problémem je i to, že příjmy SŽDC jsou zcela závislé na výkonech ČD.
Čtvrtá projektová část se zabývala realizací procesu transformace v oblasti lidských zdrojů. Jejím cílem bylo vytvoření systému výběru, vzdělávání a výuky zaměstnanců, kteří budou plánovat a uskutečňovat strategie plně orientované na zákazníka.
Řešitelé páté části se zaměřili na organizační a manažerské změny a inovace v oblasti informačních systémů a technologií. V závěrečné studii dospěli k hlavnímu závěru, že bude nutné přizpůsobit obě železniční organizace a upravit jejich informační systémy tak, aby byly v souladu s novými podmínkami vyplývajícími z restrukturalizace železnice a reformy veřejné správy v České republice.
Ze šesté části projektu vzešla strategie pro oblast public relations. Jejím cílem je zajišťovat pro veřejnost i vlastní železniční zaměstnance objektivní informace o nákladech na infrastrukturu, reformách železničního sektoru, dluhovém břemenu železnice a vývoji v oblasti lidských zdrojů. (jet)