21. srpna 2008
Evropský parlament v polovině července na návrh Evropské komise a Rady Evropské unie schválil pravidla pro certifikaci různých typů kolejových vozidel v rámci Evropské unie. Podle nové právní úpravy bude možné kolejovou techniku schválenou k provozu v jednom členském státě automaticky používat i ve všech ostatních členských zemích.
Cílem nových pravidel je odstranit nejrůznější administrativní, často i byrokratické překážky, které zvýhodňovaly národní výrobce před zahraniční konkurencí. Europoslanci očekávají, že nová legislativa přinese důležitý impulz pro další rozvoj evropské železniční dopravy. Ze směrnice je vyňata technika pro muzejní, příležitostné a turistické dráhy.
Podle současných pravidel nejsou lokomotivy a ostatní železniční vozy provozované v jednom státu automaticky schvalovány k provozu v jiné členské zemi. Často nastává konflikt mezi bezpečnostními předpisy. Například v Itálii platí povinnost plnit hasicí přístroje ve vlacích práškovým CO2 a pěna je zakázána, zatímco v Rakousku je tomu přesně naopak. Železničním společnostem nutnost opakovaných časově náročných certifikačních řízení značně komplikuje zavádění mezinárodních spojů a zvyšuje jejich náklady. Není výjimkou případ, že schvalovací proces trval tři roky.
Vzájemné uznávání certifikátů
Řešení Rady, Evropské komise a Evropského parlamentu je jednoduché. Členské státy zavedou princip vzájemného uznávání certifikátů, tedy že železniční vozidlo schválené k provozu v jednom státu musí být uznáno za způsobilé k provozu na železniční síti jiného členského státu.
Efektivita ovšem podle jejich názoru nemůže být upřednostněna na úkor bezpečnosti. Členské státy, respektive jejich národní agentury odpovědné za bezpečnost železničního provozu, budou muset pečlivě sledovat vývoj a upravit požadavky k certifikačním řízením. Velký důraz by měly klást na to, aby vozidla vyhovovala nárokům na bezpečný provoz „podle místních systémových specifikací“.
Pro nákladní vozy platnost do dvou let
Na základě návrhů europoslanců bylo do direktivy zapracováno ustanovení, že mandatorní uznávání bude platit pro nákladní vozy, které jsou nejvíce využívány k „celoevropskému“ provozu, již dva roky po schválení směrnice. Pro ostatní železniční vozidla byla stanovena lhůta do deseti let.
Posílí se role ERA
S přijetím směrnice o celoevropském uznávání certifikátů se dále zvyšuje význam Evropské železniční agentury ERA, která centralizovaně získává údaje o schvalovacích procedurách v jednotlivých členských zemích. ERA vypracuje referenční příručku obsahující klíčové informace o národních pravidlech pro povolení provozu na železniční síti. Agentura bude také hrát roli koordinátora při vytváření společných předpisů a postupů. Na transevropských dopravních sítích bude postupně zaveden celoevropský systém řízení bezpečnosti železniční dopravy ERTMS. n