22. prosince 2005
Společenství evropských železnic (CER) společně se Správou
železniční dopravní cesty (SŽDC) uspořádalo na počátku prosince
v Praze setkání zástupců evropských železničních společností.
Dvoudenní jednání bylo zaměřeno především na koordinaci a spolupráci
členů při vytváření společné strategie. Zástupci evropských železnic
se na jednání shodli na tom, že budou prostřednictvím národních
ministerstev dopravy a europoslanců lobbovat v orgánech EU za přijetí
směrnice, která by vedla ke zvýšení poplatků za používání silnic.
Silniční dopravci by podle názoru drah měli hradit i náklady na
odstraňování nehod, za poškozování silnic a znečišťování životního
prostředí, což by zvýšilo cenu silniční dopravy. Podmínky na dopravním
trhu by se tak harmonizovaly a zvýšila by se konkurenceschopnost železnice,
která tak vysoké externí náklady jako silnice nevytváří. Zazněla však
i kritika do vlastních řad. „Železniční dopravu je nutné, a já se
domnívám, že možná i více než jiné oblasti, rozvíjet na celoevropském
principu. Evropský zákazník, který se rozhodne pro železnici, vyžaduje
kvalitní, bezpečnou a rychlou přepravu. Nezajímá ho, že dosud není
jednotný rozchod kolejí, stejné napájecí soustavy a zabezpečení
tratí,“ uvedla při zahájení akce vedoucí kanceláře generálního
ředitele SŽDC Anna Kodysová. Chce-li Evropa dosáhnout přesunu části
objemu nákladní přepravy z přetížených silnic na železnice, musí
nabídnout bezpečnou a rychlou interoperabilní páteřní síť evropských
koridorů, dodala. „Země západní Evropy svou politikou během posledních
dvaceti let dopustily, aby podstatná část nákladní dopravy přešla na
silnice. Důsledky si Evropská unie dobře uvědomuje až dnes a deklaruje, že
si přeje, aby se opět podpořily železniční projekty a nabídla se
konkurenceschopná železnice,“ řekla dále Anna Kodysová. Mezinárodní
železniční organizace CER sdružuje bezmála 50 železničních
společností. Mezi hlavní úkoly organizace se sídlem v Bruselu patří
lobbovat v evropských institucích ve prospěch železniční do-pravy. CER
předkládá stanoviska k zásadním dokumentům, jakými jsou například
Evropské železniční balíčky. V současné době se podílí na
projednávání již třetího železničního balíčku, jehož součástí je
například ustanovení o liberalizaci v osobní i nákladní dopravě,
listina o právech cestujících včetně kompenzací za nesplnění kvality
přepravy v osobní i nákladní dopravě či mezinárodní licence pro
evropské strojvedoucí. Setkání CER se konalo v Praze mimo jiné i díky
tomu, že generální ředitel SŽDC Jan Komárek je vice-prezidentem této
organizace.
(jet/čtk)