1. února 2011

Nákladní dopravce ČD Cargo učinil další krok, který umožní rušení některých lokálních tratí. Na začátku ledna vydal pro některé stanice, v nichž ještě byla možná nákladní doprava, takzvaný zákaz nakládky. Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) tak zmizí z cesty další z překážek, které jí dosud brání, aby se mohla údajně prodělečných tratí zbavit.
Vydání dokumentu potvrdil mluvčí ČD Cargo Roman Jandík, i když podle něj nepovede k úplnému zániku nákladní dopravy. Pravidelné vlaky na řadě lokálních tratí přestaly jezdit před lety, ale ČD Cargo na nich mělo pro případnou potřebu rezervována časová okna. Jejich přítomnost v jízdním řádu byla pro správce infrastruktury přítěží, která by případné zrušení trati mohla zkomplikovat. Současný zákaz nakládky ovšem znamená, že dopravce ve zmíněných stanicích vůbec nesmí nakládat, i kdyby o to měl zákazník zájem.
Nakládka se ruší na 17 stanicích
Dokument jmenuje celkem 17 stanic. Jsou mezi nimi Jílové, Libouchec a Malé Chvojno na jedné z nejvíce ohrožených tratí z Děčína do Oldřichova u Duchcova, ale i Vidnava na Jesenicku, Jemnice na Třebíčsku nebo Netolice na Českobudějovicku. Zákaz nakládky se týká i Kadaňského Rohozce a Vilémova u Kadaně, kam během roku jezdí vojenské transporty na cvičení do Doupovských hor.
„Je to tak, nepoptali jsme tam nákladní dopravu. Ale kdyby tam byl nějaký obchodní případ, pro který se vyplatí dojet, můžeme tam pořád podle potřeby zajet,“ řekl Roman Jandík. Pro zákazníky to však bude mnohem náročnější, protože budou muset žádat o výjimku z nového interního nařízení ČD Cargo.
Prakticky všechny dotčené stanice jsou na tratích, na nichž neobjednaly kraje osobní dopravu. SŽDC je kvůli tomu teď chtějí zrušit, i když na nich sporadická nákladní doprava dosud figurovala. V praxi to zřejmě bude znamenat, že SŽDC nebude mít povinnost trať udržovat například při sněhové kalamitě. Zda nákladní vlaky pojedou, bude jen na dohodě obou subjektů.
Kritici nového opatření se domnívají, že ČD Cargo jím chce SŽDC pomoci výměnou za jinou protislužbu v rušení tratí. „Pokud jsem informovaný dobře, tak je to na žádost SŽDC. Přesvědčila pár lidí na Cargu, že je to výhodné to udělat. Jde jim o to, aby nebyl formálně žádný zájemce o provozování veřejné dopravy a aby mohli trať bez problémů zrušit,“ řekl pod podmínkou anonymity zdroj blízký jednomu z menších dopravců. „I obchodní zástupce Carga to samotné překvapilo,“ dodal.
„Bezprostřední efekt na naše přepravy zákaz zatím nemá,“ řekl k tomu Pavel Suchánek, majitel skladu izolačních materiálů L.P.M. Libouchec, jemuž ČD Cargo po trati z Děčína přepravuje minimálně jednou do měsíce vagon s materiálem. Železniční doprava v jeho případě nahrazuje několik jízd silničního nákladního vozidla, jejichž nadměrným provozem obec na úpatí Krušných hor už tak hodně trpí. „Zrovna teď máme na cestě jeden vagon, kdyby to nešlo dopravit, dali by nám vědět. Ale z dlouhodobého hlediska je to smutné pro celou trať,“ řekl.
(čtk)