Ing. Jaroslav Richter (ČD Cargo) pro DN

ČD Cargo připravuje rozsáhlé investice do obnovy vozového parku

Jednu až dvě miliardy Kč hodlá v příštích letech každý rok na nákup nových vozidel, respektive na modernizaci stávajících lokomotiv a nákladních vozů, věnovat dceřiná společnost Českých drah ČD Cargo. V rozhovoru pro Dopravní noviny to uvedl její výkonný ředitel Jaroslav Richter. Většina investic by měla být hrazena z vlastních výnosů, současně však vedení ČD Cargo zvažuje také využití nabídek bank či leasingových společností.

„ČD Cargo má za sebou tři měsíce své existence. Jak se podařilo novou firmu nastartovat?“

„Především ČD Cargo není tak nová firma. Nákladní doprava Českých drah existovala již delší dobu a převod do samostatné společnosti se připravoval přibližně rok. I proto se, myslím, přechod na samostatnou firmu podařilo zvládnout poměrně úspěšně. Dnes firma běží podle plánu, a to jak z hlediska výkonu, tak

z hlediska plnění běžných povinností. Nyní máme plné ruce práce s tím, abychom do patřičného stavu uvedli všechny procesy a operace.“

„Před několika týdny jste změnili sídlo a přestěhovali se o pár kilometrů dále po proudu Vltavy. Proč?“

„Naše nové sídlo v Holešovicích je opravdu velkou novinkou. Předně to není budova, kde by již někdy v historii České dráhy sídlily, je to zcela nový moderní administrativní objekt. Všichni v něm mají k sobě blíže a na každého je vidět.“

„Krátce po vyčlenění samostatné společnosti ČD Cargo se začalo hovořit o úzké spolupráci či dokonce o sloučení českého a slovenského carga. V jaké fázi jsou tyto námluvy nyní?“

„Se slovenskými kolegy v obchodních a provozních otázkách intenzivně komunikujeme již několik let. Mezitím se vyčlenilo slovenské cargo, nyní jsme se vyčlenili my. Na konci roku se objevily hlasy, že by bylo vhodné, abychom spolupracovali ještě více či aby došlo rovnou k fúzi obou společností. Tato varianta se nám pochopitelně líbí a vidíme v ní více výhod než nevýhod, ale není to otázka rozhodnutí tady u nás. Je to spíše politická záležitost. A protože na české a slovenské politické úrovni jsou na fungování nákladní železniční dopravy natolik odlišné pohledy, bude naše partnerství v krátkodobém horizontu posilovat spíše na obchodní a technické bázi, než že bychom vytvořili společný subjekt, který by provozoval nákladní železniční dopravu.“

Kromě národních železnic máme také desítky smluv s dalšími dopravci

„Kteří dopravci jsou vašimi nejbližšími partnery?“

„Pokud jde o techniku, vidíme určité podobnosti kromě Slovenska na polské straně, na německé a rakouské straně máme zase největší intenzitu provozní výměny. Protože víme, že kapitálová síla německých drah nás nepotřebuje jako přímé partnery, snažíme se s nimi jednotlivé záležitosti projednávat na bázi dvoustranné výhodnosti. Kromě národních železnic máme také desítky smluv s dalšími dopravci, se kterými rozvíjíme spolupráci nejen na ucelených vlacích. Přestože se to našim velkým partnerům někdy nelíbí, protože to je jejich konkurence, museli uznat, že díky této spolupráci se podařila řada projektů, které by se jinak nerealizovaly.“

„Nedávno jste představili poměrně ambiciózní plán na obměnu vozového parku ČD Cargo. Jaký je časový harmonogram celého plánu a z čeho jej budete financovat?“

„Pokud jde o financování obnovy vozového parku, předpokládáme zejména využití vlastních finančních prostředků. Nákladní doprava je schopna z vlastních zdrojů investovat ročně kolem jedné až dvou miliard Kč. Myslíme si, že tato výše plně pokrývá i možnosti českého železničního průmyslu. Mluvím o českém průmyslu, protože české firmy mají certifikace na výrobu vozidel, která mohou jezdit na českých kolejích.

Máme plné ruce práce s tím, abychom do patřičného stavu uvedli všechny procesy a operace

Samozřejmě se však díváme i na to, jaké jsou možnosti na zahraničních trzích. Pokud jde o hnací vozidla, ta jednak nemají schválení pro provoz na českých kolejích, jednak je jejich pořizovací cena několikanásobně vyšší. Nové nákladní vozy jsou v Evropě vyprodány na dlouhou dobu dopředu. Předpokládáme proto českou výrobu nových vagonů, případně rekonstrukci stávajících vagonů, a modernizaci elektrických i dieselových lokomotiv.

Při financování těchto akcí počítáme rovněž s cizími zdroji. Přístup bank k naší firmě je natolik vstřícný, že si můžeme vybírat, zda budeme využívat vlastní nebo cizí zdroje.“

„V majetku ČD Cargo jsou také zhruba tři tisíce dlouhodobě odstavených vozů. Jaký bude jejich osud?“

„Tyto vozy lze v zásadě rozdělit do tří kategorií. První kategorii tvoří vozy, které můžeme zrekonstruovat, opravit a vrátit do provozu. Druhou kategorii tvoří vozy využitelné jako zdroje náhradních dílů a třetí skupinu pak vozy určené rovnou na fyzickou likvidaci. Do půl roku budeme mít výsledky analýzy, kolik vozů pat-ří do které skupiny. Na okamžitou likvidaci půjde podle našich odhadů asi 25 procent vozů. Pokud jde o modernizaci lokomotiv, momentálně připravujeme na tyto práce soutěž. Začít chceme ještě letos.“

„České dráhy chtějí v osobní dopravě více spolupracovat se soukromými dopravci. Je taková spolupráce možná i v nákladní dopravě?“

„V nákladní dopravě máme desítky smluv se soukromými dopravci ze zahraničí. Pokud jde o české dopravce, máme i mezi nimi řadu kontraktů a řadu nápadů na další projekty. Rozhodně se spolupráci se soukromými dopravci nebráníme.“

„Jak se vypořádáváte s problémem nedostatku nových vozů na trhu?“

„To je poměrně velký problém, musíme nové vozy objednávat hodně dopředu. To se snažíme dělat, nyní máme plán na pořízení kontejnerových vozů. Pokud jde o další řady, můžeme rekonstruovat starší vozy anebo budeme shánět možnosti dlouhodobého pronájmu. Nabídka prakticky všech vozů na trhu je velmi omezená, ale musíme se s tím vyrovnat. Je tu velmi malý prostor k vyjednávání, všechno, co dnes splňuje předpisy a má technické předpoklady k provozu, jezdí.“

„Připravujete pro zákazníky nějaké nové služby?“

„Chystáme několik novinek souvisejících s rozšířením našich služeb, co se týká logistických zakončení, jako jsou svozy a rozvozy zboží. A také další doplňkové služby. Dále chceme zjednodušit naši cenotvorbu, aby v ceně za přepravu byly obsaženy i některé položky, které se dnes hradí zvlášť. Naší snahou je zjednodušit tarif a nabídnout lepší komfort služeb.“

Nabídka prakticky všech vozů na trhu je velmi omezená, ale musíme se s tím vyrovnat. Je tu velmi malý prostor k vyjednávání

„Letošní rok bude zřejmě rekordní, pokud jde o počet výluk na českých kolejích. Co to znamená pro dopravce?“

„Komplikuje to život nejen nám, ale zejména našim zákazníkům, protože nebude možné dodržovat termíny. Důvod je jediný. Dosud se nikdo nezabýval odpovědností SŽDC za kapacitu dráhy. SŽDC se dnes stává provozovatelem dráhy a musí mít odpovědnost nejen za to, že jsou koleje sjízdné, ale také za to, že každý dopravce může využít svou nasmlouvanou kapacitu, své trasy. Pokud je několik výluk na jedné trati nebo na tratích, které na sebe logicky navazují, pak dojde k ochromení některých dopravních proudů. Snažíme se to ještě zvrátit a budeme podnikat kroky k tomu, aby se výluková činnost realizovala jinak.“

Kromě národních železnic máme také desítky smluv s dalšími dopravci, se kterými rozvíjíme spolupráci nejen na ucelených vlacích

„České dráhy v minulých letech trochu opouštěly segment sběrných vlaků. Jaká bude politika ČD Cargo v tomto směru?“

„Předně bych řekl, že každému zákazníkovi můžeme najít ekonomicky výhodnou službu v nákladní železniční dopravě. Nestihli jsme to, co v Německu, kde se drobné zásilky zcela zrušily. Provozovali jsme je stále, ačkoli i tady nad nimi hrozba omezení dlouho visela. Dnes se chceme těmto druhům přeprav poctivě věnovat. Jsou sice složitější, ale zákazník nám vynaložené úsilí vrátí. I díky těmto přepravám dokážeme lépe využívat široké spektrum našich služeb a koneckonců i naše kapacity.“ Tomáš Johánek

spinner