Ing. Miroslav Fukan (OLTIS Group) pro DN

Budoucnost železnice je v mezinárodní spolupráci

Budoucnost železnice je v mezinárodní spolupráci

Česká železnice má od ledna letošního roku své zastoupení v nejvyšším vedení Unie evropského železničního průmyslu (UNIFE). Členem prezidentského výboru této unie se totiž stal výkonný ředitel společnosti OLTIS Group Miroslav Fukan. Ten se stal zároveň členem strategické komise UNIFE a předsedou komise UNIFE pro SME. Miroslava Fukana jsme se zeptali nejen na to, jak tyto jeho aktivity pomohou společnosti OLTIS Group, ale i na to, jak pomohou celé české železnici.

„Začneme ale úplně od začátku. Jak jste se vůbec dostal až tam, kde jste dnes?“

„Vystudoval jsem VUT v Brně, obor elektronické počítače. Začínal jsem jako programátor ve výpočetním středisku ČSD v Olomouci, postupně jsem pracoval jako vedoucí týmu a ředitel úseku vývoje informačního centra ČD. Od roku 1994 jsem přešel do soukromého sektoru, kde jsem byl 15 let na pozici ředitele firmy JERID, spol. s r. o. Nyní jsem výkonným ředitelem společnosti OLTIS Group, a. s. Celou svou kariéru se věnuji oblasti informatiky a logistiky železničního sektoru.“

„OLTIS Group patří mezi klíčové hráče v oblasti českého železničního průmyslu. Můžete připomenout, čím vším se zabývá?“

„V České republice a na Slovensku je firma OLTIS Group vnímána jako významný dodavatel informačních systémů pro železniční podniky – manažery infrastruktury, operátory v osobní i nákladní dopravě, speditéry a logistické firmy. Již méně je OLTIS Group vnímán jako firma působící v rámci celé Evropy a také v zemích bývalého SSSR. Z pohledu železnice jako dopravní sítě je Evropa geograficky malé území. Vzhledem k tomu a vzhledem k rychle pokračující liberalizaci železnice roste význam mezinárodní spolupráce a vytváření jednotného železničního prostoru v rámci Evropy. V současné době roste význam organizací, které zastřešují železniční subjekty v rámci Evropy, konkrétně CER, UNIFE a ERA. Tyto organizace reprezentují železniční sektor, jsou partnerem evropských institucí (Evropská komise) a určují pravidla pro budoucnost rozvoje evropské železnice. OLTIS Group je dlouhodobě aktivním členem UNIFE (Asociace evropského železničního průmyslu) i dalších mezinárodních organizací.“

„Můžete přiblížit čtenářům práci této mezinárodní organizace?“

„UNIFE sdružuje nejvýznamnější firmy z oblasti železničního průmyslu, od výrobců kolejových vozidel přes dodavatele signalizačních a zabezpečovacích systémů až po firmy poskytující služby pro železnici. V současné době má 80 stálých členů a zhruba 20 asociovaných členů (asociace železničního průmyslu evropských zemí, za Českou republiku ACRI). Hlavními úkoly UNIFE je vytvářet příznivé politické zázemí pro rozvoj železnice v rámci rozvíjejícího se intermodálního dopravního systému Evropy. Dále v rámci železničního průmyslu Evropy UNIFE určuje a podporuje spolupráci v oblasti mezinárodního obchodu – spolupráce Evropa – zbytek světa, výzkumu a vývoje v rámci železničního sektoru, standardizace a norem.“

„Jaká je role společnosti OLTIS Group v rámci UNIFE?“

„OLTIS Group dlouhodobě aktivně pracuje v rámci pracovních skupin (komisí) UNIFE. Naši zástupci se pravidelně účastní práce v komisích pro:

  • SME (Small Medium Enterprises) – malé a střední firmy
  • Standardizaci TSI – TAF i TAP
  • Nákladní dopravu
  • vývoj (Shift2Rail)

V současné době je evropskou prioritou větší zapojení malých a středních podniků (firem) do rozvojových aktivit. Právě tyto firmy jsou motorem rozvoje ve všech odvětvích průmyslu. UNIFE chápe rostoucí význam SME, a proto předseda SME Committee zasedá v devítičlenném prezidentském výboru UNIFE společně s reprezentanty nejvýznamnějších firem železničního průmyslu, jako jsou SIEMENS, BOMBARDIER, ALSTOM, THALES… Tuto pozici budu zastávat tři roky.“

„Jaké priority a příležitosti vidíte pro SME?“

„Jak již bylo řečeno, SME jsou nyní velkou evropskou prioritou. Během jednoho roku došlo ke zdvojnásobení počtu členů SME Committee. V současné době má skupina 18 členů, hlavně ze zemí západní Evropy. Východní Evropu reprezentují pouze dvě firmy z České republiky – OLTIS Group a UniControls – a jedna firma z Chorvatska. Pokud se mají malé a střední firmy aktivně a úspěšně zapojit do budování evropského dopravního systému, potřebují vytvořit odpovídající podmínky. V oblasti výzkumu a vývoje nedisponují týmy pracovníků pro přípravu projektů. Řešením pro tuto oblast je zjednodušení podmínek a pravidel pro přípravu a realizaci projektů výzkumu a vývoje. Dobrým příkladem je SME instrument v rámci programu Horizon 2020, který velmi zjednodušuje proces přípravy a podávání projektů a velmi zkracuje celý proces od hodnocení až po následný podpis grantové smlouvy.

Výzvy v rámci tohoto instrumentu jsou každé tři měsíce. Toto je příležitost pro SME. Jen více takových nástrojů. Další významnou změnou a prioritou v oblasti výzkumu a vývoje v segmentu dopravy je tlak na evropská řešení. V praxi to znamená, že lokální národní řešení a projekty budou nahrazovány řešeními evropskými, která budou vznikat v rámci mezinárodní spolupráce firem. Je potřeba, aby si české firmy tuto skutečnost uvědomily a aktivně se zapojily do této mezinárodní spolupráce. Také se mění způsob financování. Více a více peněz pro projekty teče přímo z „Bruselu“ místo z národní úrovně. Aktuálně se rozběhlo nové dotační období a jsou zde příležitosti pro získání evropské podpory hlavně v rámci programu Horizon2020 a CEF.

Dalším projektem potvrzujícím trend podpory evropských projektů je vznik podniku Shift2Rail, který vznikl z aktivity železničního průmyslu UNIFE společně s evropskou komisí. V rámci firmy Shift2Rail byl schválen „master plan“, který určuje směry rozvoje a implementace systémů pro železniční segment pro období 2014 – 2020 s rozpočtem 920 milionů € (470 milionů € investují soukromé firmy, 450 milionů € Evropská unie). Z českých subjektů se v rámci této aktivity nejvíce angažovaly firmy OLTIS Group a AŽD Praha. V současné době již byly schváleny a zahájeny s koordinací UNIFE a za silné účasti členů UNIFE projekty IT2Rail, ROLL2Rail a IN2Rail.“

„Jak vidíte budoucnost železnice v rámci evropského dopravního systému?“

„Vypadá to, že železniční segment pochopil, že pouze pokud vytvoří a nabídne v rámci Evropy jednotný systém, který bude fungovat jako jedna železniční síť, a propojí tento systém s ostatními druhy dopravy, bude významnou částí evropského intermodálního dopravního systému. Je před námi hodně práce, ale vidím budoucnost evropské železnice optimisticky.“

Tomáš Johánek

spinner