15. prosince 2005
Na počátku prosince se v některých sdělovacích prostředcích objevily
zprávy o tom, že při schvalování takzvaného kompenzátoru ohrožujících
složek zpětného trakčního proudu pro rychlovlaky Pendolino došlo
k manipulaci s výsledky měření a ke zkreslení technických závěrů.
Důsledkem by údajně mohla být nižší bezpečnost rychlovlaku. Vedení
společnosti AŽD Praha, která kompenzátor vyvinula, se proti tomuto
nařčení minulý týden ostře ohradilo. Autoři zpráv se odvolávali na
pracovníky Výzkumného ústavu železničního (VÚŽ) Václava Chudáčka a
Ivana Konečného. Ti napsali v listopadu otevřený dopis generálnímu
řediteli ČD Josefu Bazalovi, v němž označili vývoj kompenzátorů za
špatné řešení, při němž se manipulovalo výsledky měření tak, aby
pendolina mohla být nasazena od nového grafikonu Českých drah. Podle vedení
AŽD Praha ovšem při vývoji zařízení k žádným pochybením nedošlo a
předepsané normy byly zcela splněny. „Byla však zvolena jiná, nová
metoda měření, protože ta dosavadní byla pro digitální technologii,
která byla v kompenzátorech použita, již zastaralá,“ uvedl generální
ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Ohrožující proudy nejsou specifickým
problémem pendolin – obecně se s ním potýkají nové třísystémové
lokomotivy s asynchronními pohony. Tyto potíže se objevily při dynamických
zkouškách prvních jednotek Pendolino, které byly provedeny v ČR poté, co
České dráhy jednotky začaly postupně přebírat od italského výrobce
Alstom. Při zkouškách se zjistilo, že rušení asynchronních pohonů je
natolik silné, že by mohlo ovlivnit zabezpečovač vlaku. Byla proto zahájena
odborná diskuse o tom, zda provést úpravu celé železniční infrastruktury
či pouze jednotek. V případě, že by se zvolila varianta úpravy
infrastruktury, však hrozilo nebezpečí, že po přijetí nových předpisů
o technické specifikaci pro interoperabilitu (TSI) se bude muset železniční
infrastruktura znovu upravit. Nakonec tedy byla zvolena va- rianta vývoje
vozidlového digitálního kompenzačního kolejového přijímače. AŽD Praha
na zařízení, které bylo zkonstruováno v souladu s nejvyšším evropským
stupněm zabezpečení SIL–4, spolupracovala s firmou ELCOM, jež má bohaté
zkušenosti se statickými aplikacemi obdobných zařízení. Vývoje se
zúčastnily rovněž VÚŽ a Dopravní fakulta ČVUT. Do běžného provozu
kompenzátor nedávno již schválil také Drážní úřad. České dráhy
zařadily pendoli- na do jízdního řádu 2005/2006 a předpokládají, že do
zahraničí by měla začít jezdit nejpozději v únoru příštího roku.
(jet)