„Při vývoji kompenzátoru k pochybením nedošlo“

AŽD Praha

Na počátku prosince se v některých sdělovacích prostředcích objevily zprávy o tom, že při schvalování takzvaného kompenzátoru ohrožujících složek zpětného trakčního proudu pro rychlovlaky Pendolino došlo k manipulaci s výsledky měření a ke zkreslení technických závěrů. Důsledkem by údajně mohla být nižší bezpečnost rychlovlaku. Vedení společnosti AŽD Praha, která kompenzátor vyvinula, se proti tomuto nařčení minulý týden ostře ohradilo. Autoři zpráv se odvolávali na pracovníky Výzkumného ústavu železničního (VÚŽ) Václava Chudáčka a Ivana Konečného. Ti napsali v listopadu otevřený dopis generálnímu řediteli ČD Josefu Bazalovi, v němž označili vývoj kompenzátorů za špatné řešení, při němž se manipulovalo výsledky měření tak, aby pendolina mohla být nasazena od nového grafikonu Českých drah. Podle vedení AŽD Praha ovšem při vývoji zařízení k žádným pochybením nedošlo a předepsané normy byly zcela splněny. „Byla však zvolena jiná, nová metoda měření, protože ta dosavadní byla pro digitální technologii, která byla v kompenzátorech použita, již zastaralá,“ uvedl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Ohrožující proudy nejsou specifickým problémem pendolin – obecně se s ním potýkají nové třísystémové lokomotivy s asynchronními pohony. Tyto potíže se objevily při dynamických zkouškách prvních jednotek Pendolino, které byly provedeny v ČR poté, co České dráhy jednotky začaly postupně přebírat od italského výrobce Alstom. Při zkouškách se zjistilo, že rušení asynchronních pohonů je natolik silné, že by mohlo ovlivnit zabezpečovač vlaku. Byla proto zahájena odborná diskuse o tom, zda provést úpravu celé železniční infrastruktury či pouze jednotek. V případě, že by se zvolila varianta úpravy infrastruktury, však hrozilo nebezpečí, že po přijetí nových předpisů o technické specifikaci pro interoperabilitu (TSI) se bude muset železniční infrastruktura znovu upravit. Nakonec tedy byla zvolena va- rianta vývoje vozidlového digitálního kompenzačního kolejového přijímače. AŽD Praha na zařízení, které bylo zkonstruováno v souladu s nejvyšším evropským stupněm zabezpečení SIL–4, spolupracovala s firmou ELCOM, jež má bohaté zkušenosti se statickými aplikacemi obdobných zařízení. Vývoje se zúčastnily rovněž VÚŽ a Dopravní fakulta ČVUT. Do běžného provozu kompenzátor nedávno již schválil také Drážní úřad. České dráhy zařadily pendoli- na do jízdního řádu 2005/2006 a předpokládají, že do zahraničí by měla začít jezdit nejpozději v únoru příštího roku.
(jet)

spinner