27. dubna 2012

Evropská železniční agentura ERA musí hrát na evropském železničním trhu aktivnější úlohu. K takovému závěru dospěli experti poradenské společnosti Steer Davies Gleave na základě ankety, kterou vypracovali pro Evropskou unii.
Z odpovědí 67 institucí napříč celým železničním sektorem vyplynulo, že centrální evropská železniční agentura by měla mít větší vliv v případě, že se podaří dotáhnout do konce projekt přechodu od národních železničních technických a zabezpečovacích systémů k celoevropskému standardu. ERA by se měla ze strany všech jednotlivých členských zemí Evropské unie těšit dostatečné podpoře při své činnosti a při prosazování jednotného evropského právního rámce v zájmu bezpečnosti a interoperability na železnici. Od agentury dotazovaní očekávají rovněž poskytování relevantních informací a školení příslušného železničního personálu.
Chybí jednotná interpretace evropských směrnic
Podnětem ke zpracování ankety se stala přetrvávající vysoká nespokojenost celého železničního sektoru s povolovacími procedurami a rozdílnými bezpečnostními předpisy v evropské železniční dopravě. Existují sice evropské směrnice, ale na národní úrovni se často různě interpretují, takže hranice členských států zůstávají vážnou překážkou pro plynulý provoz.
Evropská komise usiluje o odstranění všech potíží návrhem tzv. Čtvrtého železničního balíčku. Současně plánuje i posílení pravomocí evropské železniční agentury. Dotazované subjekty se shodly i na tom, že je nutné vybavit dostatečnými finančními prostředky a personálem také národní drážní bezpečnostní úřady. Totéž platí rovněž pro regulační úřady.
ERA by neměla nahradit regulační úřady
Většina účastníků ankety zamítla myšlenku, že by se ERA stala „superinstitucí“ s pravomocí výhradního schvalovatele a nahradila tak dosavadní oprávnění jednotlivých členských zemí schvalovat konformitu lokomotiv, vagonů i infrastrukturních komponent s technickými předpisy evropského programu interoperability. Stejně tak si většina nepřeje, aby ERA převzala pravomoci regulačních úřadů dohlížejících na rovné podmínky na železničním trhu, a to ani v případě přeshraničních přeprav. ERA by neměla plnit ani roli odvolací instance proti rozhodnutí národních regulačních úřadů.
n