20. ledna 2005
Společné zasedání znalců zahájilo loni v září v Ženevě pod patronací Mezivládní organizace pro mezinárodní železniční přepravu (OTIF) a Výboru pro vnitrozemskou dopravu EHK OSN práce na změnách předpisů ADR, ADN a RID, jež mají vstoupit v platnost k 1. lednu roku 2007. Znalci nejprve projednali otázky, které na předchozích schůzkách odložili, jako například návrh Španělska, jež chtělo definovat povinnosti vykládajícího, který není zároveň příjemcem (zástupce Španělska se po diskusi rozhodl vypracovat nový dokument, který zohlední připomínky k návrhu, a předloží jej na příštím zasedání). Další španělský návrh – na rozšíření povinnosti hlášení událostí při nakládce, plnění, vykládce a vyprazdňování s nebezpečnými věcmi – znalci shledali za potřebný. Ještě během zasedání byl upraven podle připomínek a poté přijat. Změna obsahuje nové znění pododdílu 1.8.5.1, v němž je stanoveno, že zprávu o nehodě bude vypracovávat i nakladač, plnič, příjemce nebo provozovatel infrastruktury. Návrh Německa na společné balení věcí třídy 1 podle oddílu 4.1.10 znalci rozdělili na dvě části – doporučili expertům OSN předložit řešení pro UN čísla 1372, 1856, 1857 a 3360 a přijali (v pozměněné podobě podle doplňků Velké Británie) část návrhu týkající se společného balení věcí třídy 4.1 podle oddílu 4.1.10. V případě návrhu Belgie, který předpokládal přepracování zvláštního ustanovení pro balení PP6, znalci doporučili, aby byl předložen expertům OSN. Jedná se totiž o multimodální problém, který bude třeba řešit harmonizovaně pro všechny druhy dopravy. Zástupce OTIF informoval o jednání pracovní skupiny RID o kapitole 1.9 Omezení přepravy příslušnými úřady. Poté s experty diskutoval o tom, zda má být kapitola 1.9 RID jednotná s ADR. Vzhledem k tomu, že experti nebyli jednotného názoru, bylo rozhodnuto, že dokument bude přepracován a předložen na příštím zasedání. U návrhu Belgie, který měl za cíl sjednotit oddíl 7.5.1 ADR s RID, experti konstatovali, že se vztahuje i na vozidlo a řidiče v terminálu; zástupce Belgie se poté rozhodl předložit dokument WP.15. Přijat byl i návrh Španělska na zvýšení objemu lahví na tři litry v pokynu pro balení P800.
Nové návrhy Zasedání projednalo také nové návrhy na změny ADR, RID a ADN, předložené v roce 2004. Jednalo se například o návrh Německa týkající se přepravy upotřebených farmaceutických výrobků třídy 3 s vedlejším nebezpečím třídy 6.1 a třídy 6.1 s vedlejším nebezpečím třídy 3 za pomoci zvláštního ustanovení 601 („Farmaceutické produkty zhotovené ke spotřebě, např. kosmetika a léčiva, které jsou zhotoveny pro osobní spotřebu a zabaleny v obchodním balení nebo v balení pro domácnost, nepodléhají požadavkům RID.“). Poněvadž ve stávajících předpisech byla zjištěna chyba (v SP 601 se pod medikamenty objevuje kosmetika), bylo rozhodnuto definovat nově SP 601 – tak, že v něm budou uvedena pouze léčiva – i nový seznam UN čísel (1169, 1170, 1197, 1219, 1293, 1987, 1993, 3077, 3082 a 3272), na něž se SP 601 vztahuje. Návrh Mezinárodní železniční unie UIC, aby se v přepravní dokumentaci uváděla odpovědná osoba, na niž by bylo možné obrátit se v případě mimořádné události, nenašel většinovou podporu – experti konstatovali, že systém, který je zaveden v 17 zemích (v České republice pod názvem TRINS), je dostačující. UIC se proto rozhodla předložit tento problém na zasedání znalců RID a řešit jej zatím pouze pro železnici. Návrh UIC na úpravu zvláštního ustanovení kapitoly 3.3 tak, že možnosti polepování nálepkami pro označení nebezpečí (různý bod vzplanutí, žíravost atd.) by u některých UN čísel byly uvedeny do dvou řádků v tabulce A, rozpoutal diskusi. Zatímco některé delegace zjednodušení přivítaly, jiné upozorňovaly na to, že by se jednalo o odchýlení od harmonizace se Vzorovými předpisy OSN. Nakonec bylo rozhodnuto zapracovat závěry z této diskuse do nového dokumentu, který bude předložen na dalším zasedání.
Návrhy UIC a EIGA Návrh UIC na zlepšení definice povinností plniče v kapitole 1.4 (UIC ji chce rozšířit i na povinnosti pro plnění věcí volně ložených s ohledem na nově definovanou kapitolu 7.3) většina delegací podpořila. Experti pouze upozornili na skutečnost, že definice termínů „kontejner“ a „kontejner pro volně ložené zboží“ nejsou uspokojivé. Na základě těchto připomínek návrh UIC upravili a následně přijali jako nový pododdíl 1.4.3.3. Návrh Evropské asociace technických plynů (EIGA) označovat v dokumentaci prázdné obaly při přepravě v nevyčištěném stavu podle „starých“ předpisů, tedy opět jen třídou a ne čísly nálepek k označení nebezpečí, vyvolal dlouhou diskusi. Nakonec experti rozhodli, že změna se bude týkat pouze lahví (a jiných obalů) do objemu 1000 litrů třídy 2. Konkrétní text tedy zní: „Pro nevyčištěné prázdné obaly, které obsahují zbytky nebezpečných věcí třídy 2, smí být předepsaná informace v odstavci 5.4.1.1.1c) nahrazena číslem třídy >2<.“ Norsko pro urychlení zavedení tohoto ustanovení vypracuje multilaterální ujednání. Návrh Nizozemska na vypracování nových zkoušek snášenlivosti obalů z plastu, které by odpovídaly současnému stavu vědy a současnému systému ADR, RID a ADN v částech 4 a 6 ADR/ADN/RID 2005, experti odročili na příští zasedání, aby se s ním mohli podrobně seznámit. Návrh EIGA na přepracování kapitoly 6.2 týkající se obalů pro třídu 2 (plyny) vyvolal diskusi, v níž více delegací poukazovalo především na skutečnost, že třída 2 byla teprve nedávno harmonizována se Vzorovými předpisy OSN. Společné zasedání proto rozhodlo ustavit pracovní skupinu, která by se měla prvořadě zabývat určením struktury kapitoly 6.2, formulací textů (tak, aby odpovídaly nové struktuře) a jejich harmonizací se Vzorovými předpisy OSN. Měla by také eliminovat opakování textů.
Návrh EBRA Návrh Evropské biolékařské výzkumné asociace (EBRA) týkající se ustanovení pro přepravu lithiových článku a baterií UN čísla 3090, jehož cílem je stanovit podmínky pro přepravu použitých lithiových článků a baterií stejné jako pro nové, zasedání po krátké diskusi odmítlo a doporučilo vypracování nového dokumentu, který bude vyhovovat jak průmyslu, tak nárokům na bezpečnost. Společný návrh Dánska a Rakouska (vztahující se ke Vzorovým předpisům OSN) nepolepovat přepravní jednotky naložené věcmi třídy 1.4S velkými nálepkami (osvobození od podmínek kapitoly 5.3) byl přes připomínky v diskusi přijat v upravené podobě. V odstavci 5.3.1.1.2 se doplní nová věta: „Velké nálepky (Placards) nejsou potřebné na vozech, velkých kontejnerech (vozidlech nebo kontejnerech: ADR), kterými jsou přepravována libovolná množství výbušných látek podtřídy 1.4 skupiny snášenlivosti S.“
Normy Pracovní skupina, která zasedala souběžně se společným zasedáním a zabývala se nově zaváděnými normami, odmítla odkaz na dva návrhy norem (pr EN 14596 a pr EN 14334) v ADR/RID. Vzhledem k tomu, že společné zasedání nemělo k její práci připomínky, byly změny vypracované pracovní skupinou schváleny a budou zapracovány do ADR, ADN a RID.
Cisterny V této oblasti zasedání schválilo společný návrh SRN a Nizozemska týkající se pojistky proti prošlehnutí plamene na vakuových ventilech a nuceně ovládaných odvzdušňovacích ventilech. Zároveň zavedlo přechodné ustanovení v kapitole 1.6 pro cisterny, které budou konstruovány podle starých předpisů. Po přepracování byl přijat také návrh SRN na vybavení určitých uzavíracích zařízení tak, aby byla zajištěna jejich těsnost. Schválen, rovněž po úpravách, byl i návrh Německa zavést dokumentaci k technické životnosti cisterny, tedy doplnit kapitoly 1.2 a oddíly 4.3.2 a 6.8.2 (v ČR již existuje). Například v kapitole 1.2 se tak objevuje nový pojem „Tankprüfakte“ (u nějž je stanoveno, že tyto doklady musí mít vlastník nebo provozovatel a na požádání je musí předložit příslušnému orgánu) a v kapitole 1.6 nové přechodné podmínky. V kapitole 4.3 byly přepracovány příklady k hierarchii cisteren. Návrh UIC na změnu kódování nádob/cisteren pro určité látky třídy 3 (hořlavé látky obalové skupiny I, které mají při 50 oC tenzi par nejvýše 1,75 bar), byl přijat do doby, než budou stanoveny přechodné podmínky. Příští společné zasedání expertů se uskuteční letos v březnu. Stanislav Hájek, Bezpečnostní poradce Českých drah