na dnech ACRI na Czech Raildays vystoupil i ředitel UNIFE

ACRI

Letošní, sedmý ročník mezinárodního veletrhu Czech Raildays nabídl vedle řady vystavených exponátů i cyklus odborných přednášek. Dne Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) na Czech Raildays se v úvodu veletrhu v prostorách výstaviště zúčastnila většina členů asociace. Na programu akce byly odborné přednášky vztahující se k dvěma velice aktuálním tématům: Evropskému systému řízení železniční dopravy (ERTMS) a schvalování vozidel a přístupu na dopravní cestu. Generální ředitel Unie evropského železničního průmyslu (UNIFE) Drewin Nieuwenhuis ve svém příspěvku v prvním přednáškovém bloku shrnul současné aktivity UNIFE, zdůraznil význam spolupráce unie a národních asociací železničního průmyslu a vyzval členskou základnu ACRI k užší spolupráci v rámci pracovních skupin a komisí UNIFE. „Průmysl zůstane konkurenceschop-ný, pokud dokáže zvyšovat svou efektivitu, inovovat technologie, provádět standardizaci výrobků pro více zákazníků, vstupovat na mimoevropské trhy, a především správně definovat strategii dalšího rozvoje,“ uvedl Drewin Nieuwenhuis. „V nových členských státech EU je třeba rozpoznat rostoucí globální poptávku po službách železniční dopravy a využívat evropské kohezní fondy, které v mnoha případech zůstávají nedočerpány,“ zdůraznil. Generální ředitel unie také vyzdvihl význam Evropského systému řízení železniční dopravy (ERTMS) pro rozvoj evropské železniční sítě a nový způsob certifikace IRIS. S pilotním projektem aplikace ERTMS/ /ETCS v České republice, jehož realizace byla zahájena v červenci loňského roku, účastníky přednáškového bloku seznámil ředitel závodu Technika společnosti AŽD Praha Karel Višňovský. Ukončení stavby se podle něj předpokládá v říjnu roku 2008. Pilotní úsek aplikace zahrnuje trať v úseku Poříčany – Pečky – Velim. Celková délka této dvojkolejné trati činí 22 kilometrů (plus dvě odbočné trati a vlečka). Za velice významné označil Karel Višňovský to, že se jedná o trať se smíšeným provozem, takže na ní budou jezdit vlaky s i bez vybavení ETCS a vlaky všech kategorií. Pro projekt byla vybrána tři vozidla: lokomotivy řady 362 a 151 a řídicí vůz elektrické jednotky řady 471. „Aplikace systému ERTMS v České republice představuje také výzvu pro český průmysl, a to jak v oblasti sdělovací a zabezpečovací techniky, tak i v oblasti kolejových vozidel a informačních technologií. V období do roku 2013 se předpokládá vybavení systémem GSM-R zhruba 2300 kilometrů tratí a 1300 vozidel, systémem ETCS pak kolem 500 kilometrů tratí a 250 vozidel,“ uvedl generální ředitel AŽD Praha a člen předsednictva ACRI Zdeněk Chrdle. Druhý blok konference přiblížil problematiku schvalování vozidel a přístup na trať a technické specifikace interoperability (TSI). „Výrobci kolejových vozidel si musí uvědomit, že notifikovaná osoba ověřuje už návrh tohoto vozidla. V okamžiku, kdy vznikne projekt, by měly zainteresované subjekty neprodleně vstoupit v jednání s notifikovanou osobou, což je dnes v České republice pouze VUZ,“ řekl generální ředitel VÚKV Zdeněk Malkovský. Technický náměstek VUZ Jaroslav Grim prezentoval problematiku shody železničních vozidel v rámci evropského prostoru, zejména pak z pohledu notifikované osoby. Cyklus přednášek zakončil generální ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym příspěvkem k novelizaci zákona o drahách a dalších vyhlášek týkajících se schvalování vozidel. Vzhledem ke značnému rozsahu tohoto tématu nabídl členům ACRI možnost osobní konzultace jednotlivých problematik. Valná hromada ACRI V průběhu veletrhu se uskutečnila také mimořádná valná hromada ACRI. Jako host na ní vystoupil náměstek GŘ Českých drah pro osobní dopravu Jiří Kolář, který vyjádřil potěšení z rozrůstající se členské základny ACRI a vyzdvihl význam asociace nejen jako organizace zastřešující firmy podnikající v oblasti železničního průmyslu, ale také jako zprostředkovatele jednání s institucemi veřejné správy na úrovni České republiky i Evropské unie. Zároveň potvrdil zájem o pokračování spolupráce Českých drah s ACRI, a to na všech úrovních. Na zasedání valné hromady členové ACRI odsouhlasili vstup dvou nových členů – IGE-CZ, s. r. o., a ŽOS Nymburk, a. s. Členskou základnu asociace tak nyní tvoří celkem 43 firem, které podnikají v oblastech výroby, oprav, a modernizace kolejových vozidel; dodávek komponent; výzkumu a vývoje a sdělovací a zabezpečovací techniky. Celkem zaměstnávají více než 21 tisíc pracovníků a vytvářejí roční obrat přes 45 miliard Kč; 30 procent z něj realizují v exportu. (jet) www.acri.cz

spinner