Seminář ACRI se věnoval především drážní legislativě

ACRI

Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) minulý týden pro své členy uspořádala dvoudenní seminář zaměřený na rozvoj českého železničního průmyslu. Zástupci členských společností na něm měli příležitost se blíže seznámit se stávající a připravovanou drážní legislativou a vyměnit si názory na tuto problematiku s některými představiteli státní správy. V úvodu prvního přednáškového dne představila generální ředitelka CzechTrade Jitka Hanzlíčková účastníkům semináře služby, které její organizace nabízí. Jako příklad příležitosti pro navázání obchodní spolupráce uvedla Brazílii, kde by se české firmy mohly podílet na rozvoji železniční infrastruktury. Předseda předsednictva ACRI Tomáš Ignačák poté vyzdvihl priority ACRI, kterými jsou letos důraz na výzkum a vývoj a podpora exportu členských firem. Jejich vývoz do zahraničí v loňském roce dosáhl 12 miliard Kč a tvořil třetinu celkového obratu firem sdružených v ACRI. Náměstek ministra průmyslu a obchodu Miroslav Somol ve své přednášce upozornil na zákon o investičních pobídkách. V loňském roce byly v jeho rámci 155 firmám poskytnuty pobídky k investicím v celkové výši 4,9 miliardy USD. Ministerstvo vytváří programy i na podporu malých a středních podniků. Loni bylo takových programů jedenáct. Celkem zahrnovaly 14 500 projektů, na něž byl vyčleněno přes jednu miliardu Kč. Letos by tyto projekty měly z rozpočtu dohromady obdržet jen 550 milionů Kč, Miroslav Somol však upozornil, že další peníze poplynou z fondů EU. Pro období let 2007 až 2013 by již mělo být k dispozici podstatně více finančních prostředků. Předpokládá se rovněž větší koncentrace projektů a snižování jejich počtu. Generální ředitel Českých drah Petr Kousal členy ACRI seznámil s programem Českých drah na obnovu parku kolejových vozidel. K jeho urychlení však podle něj bude nutné přijmout zákon pro čerpání z prostředků sdružení Eurofima. Ředitel odboru drah, železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy ČR Jaroslav Soušek informoval o přípravě novely zákona o dráhách č. 266/1994 Sb., která zajistí transpozici ustanovení směrnic ES tvořících takzvaný druhý železniční balíček. Jaroslav Soušek rovněž uvedl, že podle průzkumu ministerstva dopravy by čeští železniční dopravci potřebovali na nákup a modernizaci vozidel pro regionální dopravu dvě miliardy Kč, reálných je však podle něj jen 400 milionů. První přednáškový blok druhého dne semináře byl věnován integrovaným dopravním systémům. V jeho rámci vystoupili Antonín Macháček ze Sdružení dopravních podniků, ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Miroslav Fabián a ředitel ROPID Jiří Prokel.

Nové nařízení vlády V druhém bloku věnovaném legislativě nejprve Radek Čech z ministerstva dopravy poskytl informace o novém nařízení vlády o technických požadavcích na provozní a technickou propojenost evropského železničního systému. Vedoucí oddělení odborné činnosti Úřadu pro technickou a normalizační metrologii a zkušebnictví (ÚNMZ) Viktor Brach účastníky semináře seznámil s problematikou autorizované, respektive notifikované osoby. Ve svém příspěvku se zabýval podmínkami, za nichž se lze stát autorizovanou osobou, a také jejími povinnostmi. V závěru semináře pak ředitel Výzkumného ústavu železničního ČD Libor Lochman poukázal na rozdílnou kvalitu notifikovaných osob v různých zemích EU. Dalším problémem, který by podle něj měl být vyřešen v novele zákona o dráhách, je status zkušebních tratí v ČR. V současné době je totiž procedura k umožnění zkušebních jízd příliš zdlouhavá a nákladná. (jet)

spinner