Rušení železničních tratí

ACRI požaduje odbornou diskusi o regionálních tratích

ACRI požaduje odbornou diskusi o regionálních tratích

Diskusi klíčových partnerů a detailní analýzu provozu doporučuje při rozhodování o případném zrušení některé z regionálních tratí více než padesát podniků českého železničního průmyslu sdružených v Asociaci podniků českého železničního průmyslu (ACRI).

V současné době neexistuje aktuální strategie rozvoje regionálních tratí, i když je jejich podíl v České republice vyšší než v okolních středoevropských zemích – Polsku, Maďarsku, Rakousku nebo Německu. Pro další posouzení zachování provozu na regionálních tratích je podle listopadového stanoviska ACRI třeba zvolit komplexní řešení založené na konkrétních kritériích.

Asociace navrhuje podrobit problematiku provozu na regionálních tratích detailní odborné diskusi s klíčovými subjekty, kterými jsou ministerstvo dopravy, Správa železniční dopravní cesty, zástupci dopravců, Asociace krajů, Svaz průmyslu, Svaz měst a obcí a odborná veřejnost. „Doporučujeme využít výsledky odborné diskuse k detailním analýzám regionálních tratí a závěry následně zapracovat do konkrétních opatření,“ uvedl místopředseda předsednictva ACRI Zdeněk Chrdle. „Obchodní aktivita dopravců, změny v rámci infrastruktury a úprava legislativy jsou klíčovými aspekty potenciálního růstu rentability regionálních tratí,“ dodal.

Definovat dopravní politiku státu

Podle ACRI je také třeba systémově řešit a především definovat dopravní politiku státu s důrazem na vyšší využívání železniční dopravy. Vzájemné a společné působení příslušných ministerstev, dopravců a krajů může podle názoru členů asociace zdůraznit roli železnice v dopravní infrastruktuře kraje a zharmonizovat silniční a železniční dopravu s cílem převést část nákladní dopravy na železnici. Nabízí se i možnost upravit legislativu, například v oblasti připojení každého logistického centra, každého subvencovaného investora na železnici nebo poskytnout státní pobídky investorům, kteří zajistí připojení na železnici. V rámci revitalizace tratí je také potřeba využít možností jejích pronájmů či prodeje privátním subjektům, dopravcům a firmám, uvedla asociace.

„Není nám známo, že by před navrhovaným zrušením dvanácti tratí v nedávné době byly firmy ACRI poptány jako možný zájemce o provozování těchto tratí,“ řekl v této souvislosti Zdeněk Chrdle.

Rentabilita provozu nemůže být jediným měřítkem

Ekonomické hledisko je podle ACRI jen jedním z mnoha pro posuzování zachování provozu na tratích. Ani jasné ekonomické aspekty by podle ní neměly opominout strategickou důležitost železniční dopravy, která se vždy znovu potvrzuje při mimořádných událostech (povodně, sněhové kalamity). Železnice je součástí integrovaných dopravních systémů, a především je oproti jiným druhům dopravy bezpečná. Zachování a rozvoj železniční sítě je také v souladu s politikou a doporučeními Evropské unie a umožňuje čerpat investice z jejích fondů (Regionální operační programy), připomněla asociace.

Veřejné investice směřující do budování dopravní infrastruktury a vyšší podpora ekologické modernizace vozového parku na železnici jsou také jednou z možností, jak reagovat na ekonomickou krizi. Většina evropských států hodlá podporovat železniční sektor a deklaruje uvolnění stovek milionů € na budování i modernizaci železniční infrastruktury a nákup nových lokomotiv, elektrických a dieselových jednotek.

Nezávislý audit

Před jakýmkoli návrhem na zrušení tratě či zastavením provozu je rozhodně nezbytné prověřit ekonomické parametry nezávislým auditem, posoudit možnosti revitalizace tratě a aktivní obchodní a cenovou politikou zkusit získat nové cestující a dopravce. Lze využít i možnosti zřízení nových jednoduchých zastávek blíže k lidem, jak se děje třeba v Libereckém kraji, či zřízení logistických center, která by byla napojena na železnici. Krajské samosprávy by měly posoudit význam tratě z hlediska budoucí rozvoje regionu a také vzhledem k možnému budování podnikatelských zón nebo technologických parků. V neposlední řadě je třeba vyčíslit i náklady na zastavení provozu či zrušení tratě, uvedla ve svém stanovisku k rušení regionálních tratí Asociace podniků českého železničního průmyslu.

Tomáš Johánek

Základní kritéria pro posuzování osobní a nákladní železniční přepravy • provozní náklady na kilometr tratě • průměrný počet pasažérů za den • dopady případného omezení na návazné vlakové spoje • dopady na dopravní obslužnost regionů – závazek veřejné služby • objem přepraveného nákladu za rok • dopady na silniční dopravu a infrastrukturu (silnice 2. a 3. třídy) • ekologické aspekty • úroveň služeb železničních dopravců • důležitost pro rozvoj turistického ruchu v regionech

spinner