20. července 2012

Odborným seminářem začala na konci června realizace projektu GSM-R Děčín – Všetaty – Kolín, který spočívá ve vybavení železniční trati Děčín Prostřední Žleb – Děčín východ – Ústí n. L. Střekov – Mělník – Všetaty – Lysá n. L. – Kolín signálem GSM-R. Systém zvyšuje bezpečnost železničních tratí a představuje bezpečnou platformu pro hlasovou i datovou komunikaci mezi provozními zaměstnanci železnice.
Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace, finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury. Současně Česká republika zažádala Evropskou unii o spolufinancování projektu v rámci operačního programu Doprava, plánovaný příspěvek z Fondu soudržnosti by měl činit 297 980 250 Kč. Žádost o poskytnutí příspěvku EU Ministerstvo dopravy ČR schválilo loni v červenci.
Systém GSM-R se rozšiřuje na celém území
Systém GSM-R pokrývá nyní celý první národní železniční koridor od hranic s Německem (Děčín) až po hranice se Slovenskou republikou a Rakouskem (Břeclav). Celkově se jedná o trať v délce 528 kilometrů. Součástí této stavby byl také pilotní projekt GSM-R, při němž se pokrylo 210 kilometrů tratě a byla postavena ústředna v Praze společně s dohledovým centrem. Z II. železničního koridoru je pokryto 206 kilometrů tratí od hranice se Slovenskem a Rakouskem (Břeclav) až po hranice s Polskem (Petrovice u Karviné). Tato stavba byla dokončena v roce 2010.
Nová ústředna v Přerově
V současnosti probíhá dostavba druhého národního železničního koridoru a propojení Opavy a hranicemi se Slovenskou republikou (Mosty u Jablunkova). Po ukončení stavby v roce 2013 bude pokryto dalších 236 kilometrů železniční trati. Její součástí je i vybudování druhé ústředny v Přerově, ale bez dohledového centra, které je umístěno v Praze.
GSM-R zajišťuje komunikaci mezi vlaky a dispečerem
Mezi hlavní využití GSM-R patří přenos datové a hlasové komunikace mezi vlaky a dispečerskými centry na železnici. Pro rozvoj aplikací potřebných pro moderní řízení provozu v železniční dopravě bylo nezbytné vyvinout a do tohoto prostředí implementovat rádiový systém, který poslouží k přenosu potřebných datových a hlasových informací mezi pevnou železniční infrastrukturou a mobilními vlakovými jednotkami.
Na spojení mezi vlakovou jednotkou a řízením provozu se klade mnoho specifických požadavků, jako jsou prioritní volání, bezpečný datový kanál, přenos řídicích a zabezpečovacích údajů a podobně. GSM-R je komunikační systém mezi vlakem a pozemním řízením provozu, který nezaručuje jen vlastní komunikaci, ale i její stoprocentní spolehlivost.
Tomáš Johánek