Nová dohoda usnadní českým rejdařům přístup na německé vodní cesty

Nová dohoda usnadní českým rejdařům přístup na německé vodní cesty

20.7. -Česká republika a Německo uzavřely dohodu o možnostech konání zkoušek pro úseky se zvláštními riziky vyhlášenými v Německu, a to v češtině na pobočkáchStátní plavební správy v ČR. Novinka se dotkne několika set českých občanů. Zmíněnou dohodu v Hřensku slavnostně podepsali zástupci české Státní plavební správy a německého Generálního ředitelství vodních cest a plavby (Generaldirektion der Wasserstraßen und Schifffahrt).

„Tato dohoda je pro Českou republiku velmi důležitá a značně usnadní život zaměstnancům plavebních společností. Je také důkazem důvěry mezi oběma stranami a dobré spolupráce,“ řekla při podpisu ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová.

„Jsme si vědomi, že skládání zkoušky v mateřském jazyce pomůže českým rejdařům ve snazším přístupu na německé vodní cesty. Chceme, aby plavba na Labi mezi Českou republikou a Německem mohla probíhat co nejjednodušeji,“ dodal prezident německého Generálního ředitelství vodních cest a plavby Hans-Heinrich Witte.

Pro vůdce plavidel pohybujících se ve Spolkové republice Německo je získání tohoto osvědčení existenční nutnost. Zkoušky jsou navíc v Německu poměrně nákladné, takže vznikne i nemalá finanční úspora na straně uchazečů, potažmo rejdařů.

Tyto zkoušky se nebudou týkat jen německého úseku Labe, ale bude je možné skládat také pro úseky Rýna, Vezery a Dunaje.

Mít takzvané zvláštní osvědčení vůdce plavidla je nutné pro plavbu na úsecích se zvláštními riziky. Vydává se na základě zkoušky, kterou organizuje stát, na jehož území se úsek se zvláštními riziky nachází, v tomto případě Německo. Nová dohoda ale umožní skládat tuto zkoušku v češtině, v České republice, a to na pobočkách Státní plavební správy.

Forma této zkoušky je ústní. Její složení je podmíněno absolvováním určitého počtu plaveb v daném úseku.

Jako úseky se zvláštními riziky se označují ty oblasti, kde je zvýšený výskyt plavebních nehod, složité morfologické poměry mající dopad na manévrování plavidel nebo problematická komunikace. Tyto úseky může vyhlásit členský stát EU, na jehož území se nacházejí, a to po předchozím oznámení Evropské komisi.

Podpis je významným úspěchem zahraničních vztahů v oblasti vnitrozemské vodní dopravy mezi ČR a SRN. Česká strana vnímá současný postup Německa jako krok, který pozitivně ovlivní přístup českých společností na celoevropský trh.

Spolupodepisující osobou byl prezident GDWS, tedy německé instituce, která spravuje spolkové vodní cesty, zastává úlohu plavebního úřadu v oblasti způsobilosti plavidel a osob a zároveň plní úkoly, které v ČR patří Ředitelství vodních cest a státním podnikům povodí.

Za Německo se podpisu zúčastnila také vedoucí územní pobočky GDWS v Magdeburgu a zástupkyně Spolkového ministerstva pro digitalizaci a dopravu. Za českou stranu to pak bylo vedení Státní plavební správy a její zaměstnanci, kteří se na zkouškách budou přímo podílet.

(pav)

Ilustrační foto: Bundesanstalt für Wasserbau - Rýn

spinner