6. března 2008
Cílem České logistické asociace (ČLA) je představovat a propagovat logistiku jako nástroj pro dosažení vysoké efektivity zásobovacích řetězců a ekonomický růst celé společnosti.
Politici a orgány státu i samosprávy by měli logistice věnovat větší pozornost a podporovat ji, říká prezident asociace a generální ředitel společnosti Reliant Ing. Miroslav Rumler, CSc.
„Jaké aktuální trendy bylo možné v logistice sledovat v uplynulém roce a kam by měl směřovat její vývoj v České republice?“
„V loňském roce se logistika posunula o velký krok vpřed. Je však třeba konstatovat, že viditelný posun jsme mohli zaznamenat spíše v zahraničí než u nás. Stačí jen připomenout velkolepou přehlídku evropské a světové logistiky v Mnichově transport logistic či konferenci Německé logistické asociace v Berlíně, jejíchž více než 2000 účastníků si mohlo vyslechnout hlavní projev německé kancléřky Angely Merkelové. Cílevědomá státní záštita a v důsledku toho i významná sponzorská podpora světových logistických hráčů ukázala, jak vážně berou logistiku naši západní sousedé.
Souběžně s Mezinárodním strojírenským veletrhem v Brně proběhl také u nás na začátku října veletrh Transport a Logistika. Na jeho zahájení i v rámci doprovodného programu vystoupil dokonce prezident Evropské logistické asociace (ELA). Jenomže jinak zůstala česká logistika i v Brně popelkou, které si žádný princ nevšiml, ba dokonce ani někteří vysocí vládní představitelé nevzali na vědomí při zahajovacím ceremoniálu její existenci. Neplatí to však všeobecně, význam a úlohu logistiky podpořil například ministerský předseda Mirek Topolánek a ze společného neformálního rozhovoru, který vedl s prezidentem ELA, bylo zřejmé, že si je vědom významu, který logistika má. Naším společným úkolem nicméně zůstává pomáhat logistice, aby se i u nás stala z popelky už konečně princeznou.“
„Na mnichovském veletrhu transport logistic označil předseda Německého spedičního a logistického svazu Michael Kubenz logistiku za ,skrytého obra německého hospodářství‘…“
„Měl jsem v loňském roce příležitost se s Michaelem Kubenzem několikrát setkat. Je to jedna z nejvýznamnějších osobností logistiky v globálním měřítku, takže mě těší, že máme na význam logistiky shodný názor. Logistika představuje nejen skrytého obra německého hospodářství, ale s ohromným nárůstem globalizace se jedná o skrytého obra globálních rozměrů a globálního hospodářství.
V této souvislosti musím bohužel konstatovat, že přestože jsme v minulých letech dokázali do značné míry snížit předstih německé logistiky před námi, v současné době začínáme zase významně ztrácet. Příliš jsme se soustředili na srovnání rozdílu v bilaterálních vztazích, případně ve vztazích v rámci Evropské unie, ale od té doby již je v popředí zájmu globální chápání logistiky. Není náhodou, že transport logistic se letos přesouvá do Šanghaje a že německá strana k němu přistupuje s největší odpovědností – stejně jako strana čínská.“
„Může logistika v procesu globalizace na politickou a ekonomickou situaci nejen reagovat, ale také ji třeba spoluvytvářet?“
„Samozřejmě, a příkladů je nespočet. Ani nevnímáme, jak se svět kolem nás mění a jak jsme stále náročnější. Podívejte se, jak se třeba za poslední tři generace změnilo naše stravování. To je typický produkt logistické synergie. Mléko a vajíčka už většinou nepocházejí z našeho dvora a stejně tak nepečeme ani chléb. Kávu neděláme z praženého žita, ale vozíme ji z jiných kontinentů, jen málokdo si loví ryby pro vlastní potřebu a tak bychom mohli pokračovat do nekonečna. Všimli jste si, že našim dětem již nic moc neříká pohádka O dvanácti měsíčcích? Jahody v zimě – to je přece dnes samozřejmost…
A zajišťování těchto nových samozřejmostí, na které jsme si všichni zvykli, se postupně stává politickou prioritou. Zvýšená spotřeba obyvatelstva totiž znamená i značný ekonomický stimul. Všimněte si, jak veřejnost citlivě reaguje na zvyšování cen základních potravin a jak silným politickým argumentem je zdražování pro každou opozici.
Právě perfektní logistika je tím nástrojem, který dokáže udržet rostoucí nároky spotřebitelů na cenově stále ještě přijatelné úrovni. Jednoduchá definice logistiky – dodat produkt na správné místo, ve správný čas a za správnou cenu – je to, čím Michaelem Kubenzem zmiňovaného obra šimráme na chodidlech a probouzíme ho. Ale pozor, i když jsem jako příklad uváděl potraviny, platí to skutečně pro veškeré produkty a služby.
Pak je tu ještě jeden důležitý přínos logistiky, který dosud zdaleka není doceněn. Mám na mysli ochranu životního prostředí. Jak jsem již řekl, nároky nás spotřebitelů prudce rostou. A logistika je nejen velmi účinným nástrojem k jejich uspokojování, ale také k minimalizaci jejich negativních dopadů.“
„Ano, logistika by jistě měla racionalizovat dopravu a skladování tak, aby nákladních vozidel alespoň nepřibývalo…“
„Smyslem logistiky – a dnes tolik veřejně diskutovaných (bohužel již dlouho jen diskutovaných) veřejných logistických center (VLC) – je soustředit a optimalizovat skladování a distribuci tak, aby byly při splnění zadaných požadavků k životnímu prostředí a obyvatelstvu co nejšetrnější a jejich negativní dopad byl co nejnižší.
Využití této možnosti, kterou logistika jednoznačně nabízí, ovšem od politiků vyžaduje dostatečné odborné znalosti, a především hodně tvrdé a specializované práce – a v neposlední řadě i značnou osobní odpovědnost. Cílevědomé vytváření logistické infrastruktury do určité míry usměrňované státem, zejména v případech, kdy se stát podílí investorsky, umožňuje vytvořit jasnou strategii a realizovat zásadní opatření. To, že si některá města v Německu mohou dovolit prakticky s okamžitou platností omezit vjezd neekologických vozidel do svých center bez narušení zásobování, to není nějaké administrativní, nepřipravené opatření, nýbrž realizace důsledné, státem podporované logistické strategie. Tento postup německé vlády, která nečeká na rozhodnutí EU, ale přichází svrchovaně s vlastní, pro své občany užitečnou iniciativou, zasluhuje obdiv.
Ale jak jsem již řekl, chce to odbornost a poctivou práci – počínaje u politiků a konče u realizace jednotlivých projektů. Pro politiky, kteří často pracují s maximálně čtyřletou vizí volebního období, a následně pro úředníky, jejichž budoucnost je s politiky spjata, je daleko jednodušší plout s proudem a prosazovat zásady, ze kterých se stalo klišé, a prosazovat je za každou cenu. Mám na mysli například významné ekologické opatření, které vyžaduje zvyšování podílu biosložky v palivech. Dnes se již objevují seriózní názory, které dříve nikdo nechtěl slyšet, že očekávaný přínos tohoto opatření je – z globálního pohledu – v záporných číslech.“
„Co by se mělo změnit a zlepšit, aby logistika v České republice získala větší podporu ze strany státu a úřady logistickým problémům lépe rozuměly? Jak k tomu může a chce přispět ČLA?“
„Logistika u nás nemá dostatečnou podporu. Tu budeme moci očekávat teprve až si politici uvědomí, že politika není jen diskuse a negace názorů druhé strany, ale poctivá práce pro občany. Myslím, že pro propagaci logistiky neudělala dost ani naše média, především ta, která mají širší záběr. Nejsem idealista, abych si myslel, že se politici a úředníci sami od sebe začnou zabývat logistikou a jejími možnými přínosy. Ale pokud se s přínosy logistiky a konkrétními efekty seznámí veřejnost a začne se ptát, proč u nás zaostáváme, potom je pravděpodobné, že budou hledat odpověď a začnou brát logistiku vážně.
Právě tady vidím i prostor pro Českou logistickou asociaci. V loňském roce jsme začali podporovat rozvoj logistiky a nadále v tom hodláme pokračovat s ještě větší důrazností. Obracíme se při tom nejen na odborníky, které o kvalitě našich akcí nemusíme přesvědčovat, ale také na laickou veřejnost. Měla by si uvědomovat, že logistika se bytostně týká každého člověka od okamžiku, kdy si dává první ranní kávu, čte první noviny až po večerní sklenku vína nebo piva.“
Máme k dispozici odborně erudovaný tým, který je připraven státním orgánům i orgánům samosprávy poskytovat odborné informace
„Jak v této oblasti probíhá spolupráce s ostatními sdruženími z oblasti dopravy a logistiky?“
„Vidíte, tak alespoň jedna optimistická odpověď. Řekl bych, že malý zájem a minimální podpora za strany státu a samospráv nás do značné míry sjednotila. Již dříve jsem informoval o tom, že z naší iniciativy vznikl na podzim 2006 expertní tým, v němž jsou soustředěny klíčové svazy a sdružení, ale i zástupci státních orgánů, univerzit a podniko-hospodářské sféry. V loňském roce jsme se snažili řadu akcí koordinovat a vzájemně se podporovat. Dnes máme k dispozici odborně erudovaný tým, který je připraven státním orgánům i orgánům samosprávy poskytovat odborné informace.
Tím, že jsme sjednotili síly, se nám podařilo oslovit širokou škálu lidí. Vytvořily se dobré vzájemné vztahy založené nejen na respektování vzájemných odborných znalostí, ale i na kvalitativně nové spolupráci. Jenom díky spolupráci se Svazem dopravy ČR, Svazem spedice a logistiky ČR, Sdružením ČESMAD Bohemia a díky podpoře Českých drah, a. s., bylo možné uspořádat mimořádně úspěšný Český den v rámci již zmíněného loňského veletrhu transport logistic v Mnichově, který velmi dobře hodnotili účastníci i pořadatelé veletrhu.
Velkou pozornost vzbudila také XII. mezinárodní logistická konference, která se loni uskutečnila v rámci veletrhu Transport a Logistika v Brně, a příznivý ohlas vyvolala i mezinárodní logistická konference SpeedChain pořádaná ve spolupráci se společností Reliant, s. r. o.“
„Loňský rok tedy uskutečnila ČLA řadu akcí. Co jste připravili pro rok letošní?“
„Ano, přes všechny problémy hodnotí prezidium ČLA loňský rok jako úspěšný. V rámci prezidia jsme provedli několik personálních změn, více jsme se zaměřili na zkvalitnění servisu pro naše členy, kteří například nově dostávají pravidelné aktuální informace z naší i světové logistiky. Zajišťujeme pro ně slevy nejen na akce ČLA, ale také většiny pořadatelů odborných akcí v ostatních evropských zemích. S povděkem kvitujeme, že se nám zvyšuje podíl členů, a rádi mezi sebe přijmeme další zájemce.
Pro letošní rok připravujeme tři odborné akce, většinou opět za podpory spřátelených svazů. První je konference, která se uskuteční v rámci prvního pražského logistického veletrhu FOR Logistic v pražském veletržním areálu v Letňanech
15. dubna. Všechny samozřejmě srdečně zveme a očekáváme, že návštěvníky zaujme i expozice veletrhu, na níž pořadatelé očekávají řadu zajímavých vystavovatelů i exponátů. V červnu budeme participovat s Vysokou školou chemicko-technologickou v Praze na konferenci věnované výuce logistiky na vysokých a středních školách a v odborných vzdělávacích zařízeních. Termín této konference stejně jako pravidelné mezinárodní logistické konference naplánované na letošní září se v současné době ještě upřesňuje.
Mezinárodní logistickou konferenci SpeedChain 2008 s následným společenským večerem VIP Logistic Rendezvous uspořádáme tradičně ve spolupráci se společností Reliant, konference se uskuteční ve dnech 3. a 4. prosince a zúčastní se jí řada zahraničních logistických přednášejících i hostů. Aktuální informace o všech aktivitách mohou zájemci najít na našich internetových stránkách.“ Pavel Toman