Ing. Miroslav Rumler, CSc., (ČLA) pro DN

„V logistice jsou výhodné partnerské, nikoli konkurenční vztahy“

Letošní rok je rokem velkých logistických veletrhů a konferencí. V květnu se evropská i světová logistická veřejnost sjela na veletrh do Mnichova, ve stejném měsíci se konala v Praze konference EastLog a v září se uskuteční jako součást Mezinárodních strojírenských veletrhů v Brně mezinárodní veletrh Transport a Logistika. Závěr roku přinese do hlavního města mezinárodní logistickou konferenci SpeedChain, kterou před Vánocemi tradičně pořádá společnost Reliant, s. r. o., ve spolupráci s Českou logistickou asociací (ČLA). S prezidentem asociace Ing. Miroslavem Rumlerem, CSc., jsme hovořili o letošním logistickém roku i o tom, jak by mohly vypadat „lepší časy“, až ekonomika konečně opět nabere dech.

„Jak zareagovala logistika na finanční krizi, která postihuje průmyslovou výrobu a s ní související dopravní obory?“

„Situace skutečně není a nebude pro dopravu ani pro logistiku jednoduchá. Lze ji vyjádřit v číslech – víme, o kolik klesl výběr mýtného a o kolik se snížil objem přepravovaného zboží. Ale problémem je také situace v zásobovacích řetězcích. Supply chain potřebuje pokud možno stabilní situaci, aby dobře fungoval a vytvářel předpoklady pro vznik partnerství mezi firmami. Přitom stavba těchto řetězců poněkud připomíná domeček z karet a v okamžiku, kdy se jeden z jeho článků poruší, se může hodně narušit celý zásobovací řetězec.

A právě tady dnes narůstají problémy a myslím si, že řada firem hledá řešení, například se přestávají obracet na speditéry a jednají přímo samy s dopravci, i když jim tento postup přináší mnohá rizika.“

„Kudy se má logistika vydat, aby ekonomickou krizí prošla co nejméně poškozena a jako první zachytila nástup hospodářského oživení?“

„Bohužel si nejsem jist, zda cesta, kterou volí vyspělé státy, jako je například podpora bankám nebo automobilovému průmyslu, představuje trvalé řešení. Tato opatření pomáhají především velkým hráčům a dále tak posilují jejich dominantní postavení. Menší a střední firmy však příliš tlačí čas – prostě nemohou čekat, až dostanou zakázku, nemohou čekat, až jim zákazník zaplatí. Neprovádějí se řešení ekonomická, ale především politická, která mají zvýšit popularitu té či oné strany.

Návrat k prosperitě bude postupný, postupně se začnou řetězce znovu rozbíhat a vztahy mezi jejich články se budou obnovovat. V řadě případů se však již rozbily vztahy, které fungovaly po řadu let.

Přitom v logistice je ideální navazovat nikoli konkurenční, ale partnerské vztahy, tedy společně hledat způsob, jak uspokojit zákazníka. To vše v mnoha případech krize narušila a vznikla nedůvěra. Po skončení krize bude nutné vztahy navazovat nově; nebude to však jednoduché.“

„Bylo možné zaznamenat tyto trendy – ztrátu důvěry i její obnovování – také na letošním mnichovském veletrhu transport logistic?“

„Mnichovský veletrh působil i v letošním roce monumentálním dojmem a byl skutečně reprezentativní přehlídkou logistiky. Dokonce i expozice českých firem, mezi národními expozicemi třetí největší, byla rozsáhlejší než při minulém ročníku veletrhu přede dvěma lety. Zdálo by se tedy, že vše fungovalo, jenže z toho, co říkali mnozí zástupci firem, bylo zřejmé, že v řadě zemí zápasí s podobnými problémy jako naše firmy. Dopravci z Pobaltí například hledali intenzivně možnost vytížení pro svou dopravu, ale o problémech hovořili i němečtí partneři a zástupci firem z dalších vyspělých evropských zemí.

V Mnichově jsme společně se Svazem spedice a logistiky byli iniciátory získání státní podpory českým

firmám. Proto bylo po skončení veletrhu naším úkolem například vyhodnocování dotazníků, na které firmy odpovídaly. Z výsledků je zřejmé, že kontaktů sice navázaly hodně, ale přímo dojednaných obchodů už bylo výrazně méně.“

„S jakými očekáváními se ČLA obrací k další velké logistické události, kterou bude veletrh Trans-

port a Logistika v Brně?“

„Brněnská akce bude mít ve srovnání s Mnichovem samozřejmě obtížnější pozici. Nevím, zda všechny firmy, které vystavovaly v Mnichově, budou mít dost sil na to, aby přišly také do Brna. Organizátor veletrhů jim pro Transport a Logistiku nabízí podstatně lepší podmínky, než tomu bylo při posledním ročníku této akce přede dvěma lety. Přesto se však Brnu letos asi těžko podaří, aby mohlo říci to, co Mnichov – že vystavovatelů přišlo více než na předcházející veletrh.

ČLA na veletrh přijde s doprovodným konferenčním programem zaměřeným na témata, která jsou společná pro logistiku i strojírenskou výrobu. V rámci připravovaného semináře bychom chtěli hovořit o bezpečnosti v rámci logistických řetězců a o nebezpečí terorismu. Zaměříme se rovněž na výrobní logistiku.“

„Třešničkou na pomyslném dortu logistických akcí se v závěru roku stane mezinárodní logistická konference SpeedChain, kterou pořádá Reliant, s. r. o., ve spolupráci s ČLA a ostatními zainteresovanými svazy a asociacemi…“

„Loňský SpeedChain byl úspěšný a jeho úspěch bychom rádi zopakovali také letos. Chceme zachovat velký mezinárodní charakter, který je pro konferenci SpeedChain typický, a budeme se proto při její přípravě opět orientovat na Evropskou logistickou asociaci i na řadu dalších odborných sdružení. Chceme také podpořit spolupráci v mezinárodním rámci – problémy, které má logistika, jsou ve všech zemích podobné, ale přístup k jejich řešení podobný nemáme. Jako jednotící prvek jsme zvolili optimistické heslo „Logistika prosperity“ a chceme představit logistiku právě jako nástroj, který může firmám na cestě ze současné krize k nové prosperitě výrazně pomoci.“

Pavel Toman

spinner